Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seg dator men vet inte var felet ligger.


empilia

Rekommendera Poster

Jag har en MacBook Pro 13" mid 2012 som plötsligt blev väldigt seg. Alla program sår och hoppar i docken länge före de öppnas och "badbollen" snurrar mycket.

Gjorde snabbt en säkerhetskopia som tog 2dygn(!)

 

Har kollat med skivverktyg och med Apple hardware test men båda visar att allting är i skick.

Den har inga konstiga ljud och blir inte varm.

 

Säkerstart går inte igång alls..

 

Raderade hårdskivan och installerade OS och det tog ca 12h.

Den blev lite bättre men ännu seg och "badbollen" snurrar mycket.

 

Om jag nu försöker använda flyttassistenten visar den att det skall ta 198timmar att flytta över med kabel från min TimeCapsule..

 

Skulle vara otroligt tacksam för alla tips på vad som kan vara fel eller vad jag kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt skumt att säker start inte går igång.. Det tyder på att något är fel någonstans. Kan vara något program som stör... Om du kör aktivitetskontrollen hur ser det ut där?

Och du höll nere shift-tangenten under flera sekunder från du tryckte på startknappen på datorn?

 

Hm... skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt skumt att säker start inte går igång.. Det tyder på att något är fel någonstans. Kan vara något program som stör... Om du kör aktivitetskontrollen hur ser det ut där?

 

Och du höll nere shift-tangenten under flera sekunder från du tryckte på startknappen på datorn?

 

Hm... skumt.

 

I aktivitetskontrollen kan jag inte se något skumt heller.

 

Jo höll ner shift och säkert start började försöka starta men kom aldrig igång, progressbaren rörde inte på sej så jag var tvungen att stänga av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med en annan hårddisk? Fortfarande lika segt? Har du kollat hur hårddisken beter sig i ett USB-kabinett? Fortfarande lika segt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, med det du skriver så håller din hårddisk fysiskt på att rasa. Att OS X och skivverktyg säger att allt är OK beror på att själva filsystemet är intakt och därav rapporteras inga fel.

 

Kan du läsa ut SMART-statusen på disken, den bör visa att allt inte står rätt till.

 

Bra att du har backup att återställa ifrån, för det lär du inte kunna göra från din nuvarande efter att du har bytt hårddisk. Har du ett stort USB eller en extra extern hårddisk att installera OS X på så gör det och kolla att allt fungerar normalt om du vill, men till 99% vågar jag påstå att det hårddiskras på G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I aktivitetskontrollen kan jag inte se något skumt heller.

 

Jo höll ner shift och säkert start började försöka starta men kom aldrig igång, progressbaren rörde inte på sej så jag var tvungen att stänga av datorn.

Hur länge lät du den försöka starta ? Om det upptäcks fel måste den få tid på sig att reparera. Räkna med måånga timmar. Men det kan bli riktigt bra tillslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, med det du skriver så håller din hårddisk fysiskt på att rasa. Att OS X och skivverktyg säger att allt är OK beror på att själva filsystemet är intakt och därav rapporteras inga fel.

 

Kan du läsa ut SMART-statusen på disken, den bör visa att allt inte står rätt till.

 

Bra att du har backup att återställa ifrån, för det lär du inte kunna göra från din nuvarande efter att du har bytt hårddisk. Har du ett stort USB eller en extra extern hårddisk att installera OS X på så gör det och kolla att allt fungerar normalt om du vill, men till 99% vågar jag påstå att det hårddiskras på G.

 

Det lustiga är att SMART-statusen med SMARTReporter visar att allting är OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det lustiga är att SMART-statusen med SMARTReporter visar att allting är OK.

Kan visa OK fast hårddisken har dåliga sektorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det lustiga är att SMART-statusen med SMARTReporter visar att allting är OK.

Alla verktyg till trots så täcker de inte in allt utan hjälper till med vissa saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det lustiga är att SMART-statusen med SMARTReporter visar att allting är OK.

 

Ja, det skulle vara det som talar emot att det är ett generalras av hårddisken på gång. Men SMART är inte alltid så smart.

 

Börja med att installera systemet externt och se om problemet fortsätter. Funkar allt så gör du samma sak med den interna disken, dvs kopplar in den externt. Fortsätter nu felet så vet du att det är hårddisken ändå. Funkar allt så ligger felet internt i trasig hårddiskkabel eller fel på kontrollerchipet för hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack ska ni ha, skall se vad jag kan göra. Är på resande fot nu och kommer inte att vara hemma fören julen så får se om jag kan hitta en extern hårdskiva först att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Befinner du dig offshore fram till jul? En vanlig 2,5" SATA-disk alternativt ett USB-kabinett bör du väl annars kunna hitta någonstans för vidare felsökning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack ska ni ha, skall se vad jag kan göra. Är på resande fot nu och kommer inte att vara hemma fören julen så får se om jag kan hitta en extern hårdskiva först att börja med.

OM din hårddisk har hälsat hem så kan man skaffa en extern hårddisk med Thunderboltanslutning som är det stabilaste och snabbaste sättet att köra extern hårddisk på. Man kan köpa en SSD-hårddisk som går med blixtens fart och ha allt externt med OS X och allt och slippa göra ett byte just nu ifall den interna pajjat. Kolla på Apple Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver jag CD skivan med OSx på för att installer efter att jag bytt hårdskiva? Jag kör nu mavericks köppt via appstore

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis bytt ut min HDD-disk i min MBP, den hade samma "symptom" som din verkar ha. Vid minsta knapp-tryck eller programstart så hängde den sig och kunde tänka i över 1 min...

Jag satte nu i en SSD-disk för att minska risken för att just HDD-disken ska fallera igen. Den funkar felfritt! Skulle det vara någonting så rekomenderas det att byta kabeln också, som jag sett att några har föreslagit här tidigare.

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...