Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Luntis

Rekommendera Poster

När jag försöker slå på e-post och anteckningar i icloud får jag ett meddelande att jag måste skapa en icloud-adress för att slå på anteckningar/mail. Varför?

Jag har redan en @me.com adress, som jag ej använder, och allt annat i icloud ligger på mitt gmailkonto som är mitt apple-id.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att slå på mejl och anteckningar i iCloud innebär att man använder iCloud för mejl och anteckningar. Mejlen och anteckningarna på iCloud hanterar inte Gmail, iCloud synkar inte Gmail utan synkar iCloud. Om du vill synka mejl och anteckningar med din Gmail-adress så ska du använda Gmail för detta, för de har en synktjänst för detta.

Men om du vill använda iCloud för mejl och anteckningar så behöver du ja skapa en iCloud-adress. Du kan inte skicka och ta emot mejl inuti iCloud om du inte har en iCloud-adress, lika lite som du kan skicka och ta emot mejl via Gmail om du inte har en Gmail-adress.

Och vill du använda och synka anteckningar i iCloud gäller samma sak där, du behöver en iCloud-adress för att synka och lagra anteckningarna, de synkas via iCloud-adressen.

Du kan inte använda Gmail-adress för att synka anteckningar på iCloud för iCloud kan inte synka via Gmail, den kan bara synka via sig själv.

Om du inte vill använda annan mejl än din Gmail, så använd de tjänster för synkning av mejl, anteckningar och kalender som finns i Gmail.

iCloud är som Gmail i grund och botten, en konkurrerande tjänst. Du kan inte använda iCloud-adresser för att läsa / skicka mejl på Gmail eller synka anteckningar eller kalender på Gmail heller...

Du skriver att du har en Me-adress. Ja den kan du använda för iCloud. Men du skriver att du inte använder den. Då misstänker jag att den tillhör ett annat Apple ID. Dvs att du har två Apple ID. En för din gamla Me-adress och ett med ditt Gmail.

Då får du bestämma dig för på vilket Apple ID som du vill ha iCloud kopplat till. Du kan inte överföra eller slå ihop Apple ID's, utan har du två så är de två olika.

Även om du har Apple ID som din Gmail så kan du alltså skaffa ett iCloud-konto med iCloud-adress på detta Apple ID, och det är precis det du bör och ska göra om du vill använda iCloud för synkning av mail, kalender, anteckningar och kontakter. Det påverkar inte ditt Gmail-konto eller Apple ID, men det ger dig tillgång till iClouds tjänster som mail, kontakter, kalender, lagring av dokument och så vidare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte synka alla konton iCloud fungerar ändå

i mitt exempel så har jag inte nyckelringen påslagen

post-154-0-27721700-1410105084.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att man inte behöver ha alla iClouds-funktioner påslagna, däremot så synkar iCloud endast iCloud-konton och det den bild du visar slår inte på eller av synkning av iCloud-konton utan bara iCloud-funktioner. Konton och funktioner är olika saker.

Slår man på e-post och anteckningar, som frågan handlar om, ja då behöver man ett iCloud-konto. Man har ingen iCloud-adress automatiskt för att man har ett Apple ID. iCloud är en tjänst med funktioner som man kan välja att använda eller avstå ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan även ytterligare förtydligas att Apples program för mail, anteckningar, kalender och kontakter kan synka med andra tjänster än iCloud, om de ställs in för det. De följer standarden för synk av sådana här uppgifter. Så alla dessa kan ställas in för Gmail, de behöver inte ställas in för iCloud om man inte vill.

Man kan även ställa in så att de synkar med iCloud och Gmail samtidigt, exempelvis att mail-programmet har både en iCloud-mejl och en Gmail-mejl. Samma med kontakter, kalender och anteckningar. Det kan dock bli lite rörigt om man kör dubbla tjänster, så jag avråder från det... men det går om man vill!

Men programmen i datorn är inte exakt samma som programmen inuti iCloud. Dvs, på iCloud-webben synkar programmen endast iCloud, även fast motsvarande program i datorn och i telefonen kan ställas in för olika konton. Men man kan inte logga in på iClouds webbmejl och läsa och skicka mejl via Gmail. Då behöver man logga in på Gmails-webb för detta.

Anledningen till att även anteckningar behöver iClouds-mejladress är för att anteckningarna kör via mejl-servern. De synkar via IMAP-protokollet som är ett mejl-protokoll, samma som för mejlen i iCloud.

Kalender och kontakter använder däremot andra separata protokoll och kör mot andra servar.

Så för att förtydliga:

Mejl och anteckningar kör mot mail-server. (IMAP, kräver mejladress)
Kalender kör mot kalender-server. (WebbDav)
Kontakter kör mot kontakter-server. (CardDav)

iCloud stödjer IMAP, WebbDav och CardDav.
Och det gör också Gmail.

Apples applikationer i iPhone, iPad och på Mac kan ställas in mot IMAP, WebbDav och CardDav, kan vara iCloud, Gmail eller andra - bara de följer standarden.

Applikationerna på iCloud-webben kan endast ställas in på de servrar som iCloud har, inte andra servar utanför iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...