Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telias Telefonförsäljare..... :(


Arvid Kriklund

Rekommendera Poster

Arvid Kriklund

När jag var på jobbet så ringde en av Telias telefonförsäljare till min mobil. Förmodligen p.g.a. att jag redan är kund hos dem när det gäller den fasta telefonen och min mobil, men inte på bredbandet. Det råkade en gång i tiden bli Glocalnet.
Nu kom försäljaren med ett förmånligt erbjudande, och jag tänkte att det kunde vara praktiskt att ha all kommunikation samlad på ett ställe. Bara få räkningar från en operatör och så där så jag slog till. Han tog glatt alla mina personuppgifter, och jag lovade att ringa och säga upp Glocalnets bredband vilket jag även gjorde nästa dag.
Glocalnet höll ju vad de lovade, men fick jag något nytt bredband från Telia? Nä ICKE! :byrakrat:
Jag ringde givetvis genast Telia och klagade, nä de hade inte mottagit någon beställning av bredband ang. mig från någon telefonförsäljare. Jag blev givetvis både sur, ledsen och arg. Ja ärligt talat fick jag lite panik! Det skulle ta tre veckor för mig att få deras bredband. Nu stod jag där utan bredband, och lokalt nät vilket naturligtvis sög ur mobilen på nolltid.
Efter lite turer hit och dit så fick jag i alla fall gratis surf via ett USB-modem på upp till 16 Mbit/s. Det är lite skral surfmängd då jag får ringa och be dem fylla på hela tiden. Jag är givetvis glad över att de hjälper mig, men fan så irriterande att behöva sitta i deras telefonkö p.g.a. en klåpare till telefonförsäljare.

Nåväl igår var det en sådan där dimmig morgon som det kan vara tidiga höstar så jag beslöt mig för att åka ut i naturen och fota några härligt dimmiga motiv. Jag greppade min Samsung Galaxy och for iväg. Precis som jag väntat mig så fanns det gått om härligt dimmiga motiv utefter sjön Hjälmaren. När jag kom hem igen så tittade jag i kameran och kunde konstatera att bilderna såg riktigt bra ut, så där dimmigt krispiga men man vet ju inte riktigt innan man sett dem i datorn. Då uppstod det ett litet problem. Jag har inget abonnemang till kameran, utan brukar använda mig av bredbandets privata nät som sänder upp bilderna till Dropbox, sedan droppas det väl ner i min dator via Internet kan jag tänka (Har jag förstått rätt då?).
Idag så tänkte jag att jag skulle pluggan in kameran direkt i Mac:ens baksida via USB. Det gick inte, hände inte ett skit. :blink:
I kameran så kan jag läsa att datorn inte kan känna igen min kamera. Jag ska tydligen ladda ner något från Samsung och hamnar på http://sv.reimageplus.com Men det verkar inte funka. Varför fungerade det inte, är USB-modemet för klent, eller är det fel sida?

Jävla telefonförsäljare... om jag bara hade honom här :angry2:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surt, men fick du ingen bekräftelse på din order och beställning? Det brukar man få från Telia... De brukar dessutom göra koll på om man har betalningsanmärkningar eller inte. Så om man inte har fått orderbekräftelse och om man inte fått något brev i lådan eller SMS om att Telia Sonera har gjort en kreditkoll, då är detta tecken på att något har gått väldigt fel någonstans.

Men det är lätt att vara efterklok.

Angående kameran, som jag inte har en susning om vad det är för jag kan inte Samsung, men om kameran identifierar sig som en vanlig kamera så kan det funka med programmet Bildinsamling som finns i mappen Program. Starta det programmet och prova, kameran borde dyka upp under "Enheter".

(det startar inte automatiskt om det inte har konfigurerats att starta automatiskt, det är ett val man kan göra inuti Bildinsamling när man har en ansluten enhet).


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Surt, men fick du ingen bekräftelse på din order och beställning? Det brukar man få från Telia... De brukar dessutom göra koll på om man har betalningsanmärkningar eller inte. Så om man inte har fått orderbekräftelse och om man inte fått något brev i lådan eller SMS om att Telia Sonera har gjort en kreditkoll, då är detta tecken på att något har gått väldigt fel någonstans.

 

Men det är lätt att vara efterklok.

 

Angående kameran, som jag inte har en susning om vad det är för jag kan inte Samsung, men om kameran identifierar sig som en vanlig kamera så kan det funka med programmet Bildinsamling som finns i mappen Program. Starta det programmet och prova, kameran borde dyka upp under "Enheter".

 

(det startar inte automatiskt om det inte har konfigurerats att starta automatiskt, det är ett val man kan göra inuti Bildinsamling när man har en ansluten enhet).

 

 

 

Nja jag tyckte väl att det var lite konstigt att jag inte hörde något från dem, men jag är väl lite för svensk. Inte bråka, dom kan nog detta bättre än jag o.s.v.

Två dagar innan avstängningen hörde jag ändå av mig, men då var det så dags... :(

Jag ska genast prova med det där programmet du tipsade om, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Nä det fanns inget i "Bildinsamling". Det stod bara att ingen kamera, eller skanner var ansluten. Sedan visade kameran åter igen att jag skulle gå till http:/www.samsung.com/kies men sist jag provade det så stod den bara och tuggade på nerladdning utan att det egentligen hände något. Det stod att det skulle ta under en minut, men icke. :chockadskeptisk:
Finns det någon app jag kan köpa? Vad söker man på då, något slags omvandlarprogram, eller vad kan det heta? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller säljaren så kan det givetvis vara så att han ej är anställd på Telia, kan vara så att han säljer deras tjänster vi ett externt företag. Köp/beställ aldrig tjänster via telefon. Jag har själv blivit lurad över telefon, så jag ber dem bara skicka info per mail. Och beställer alltid av leverantörens hemsida. Man vet ju aldrig vem det är som ringer till en.

 

Programmet till din Samsung heter helt riktigt kies. Försök att ladda ner det igen. Det funkar som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Nja det verkar totalt hopplöst. Jag klickar på "Börja nedladdningen" och sedan börjar en pil arbeta precis som om något verkligen händer, men den där pilen verkar kunna hålla på sådär i evigheter. Det händer egentligen inget. Ska jag inte klicka på "Börja nedladdningen"? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Jaha nu krånglade jag iallafall fram detta meddelandet "The document “samsung-kies_setup.exe” could not be opened. Smart Data Burn cannot open files in the “Microsoft Windows application” format." :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha nu krånglade jag iallafall fram detta meddelandet "The document “samsung-kies_setup.exe” could not be opened. Smart Data Burn cannot open files in the “Microsoft Windows application” format." :chockadskeptisk:

Är det i Windows du installerar det? Du kan inte installera Windowsprogram (.exe) i OS X.

 

Här fanns en OS X-version: http://www.macupdate.com/app/mac/51863/samsung-kies

Prova med den och se om det går bättre. :):crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går även att ladda ner från sidan Du nämnde, Arvid.

 

Du klickade på Download-länken under rubriken Windows. Scrolla ner lite till, så ser Du en rubrik med Mac OS X. Den Download-länken lär fungera bättre.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en dörrknackare från Telia som skulle sälja paket han också. Eftersom jag redan var bredbands, tv och mobilkund så skulle det bara innebära tre månader gratis Telia play+ (som man kunde fortsätta med eller säga upp). Men tjena, sen dök det upp en likadan digtalbox som jag redan hade och räkning på IP-telefoni. Nu hanterade Telia det jättebra och jag fick tillbaka alla pengar som de sakerna kostade men det är sista gången som jag nappar på en dörr- eller telefonförsäljare. Man har ju ingen möjlighet att kolla upp något utan måste acceptera på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Arvid Kriklund

Jag tackar för alla råd. Till slut så fick jag det att funka, men det var ett väldigt osmidigt program. Nu har det dock gått en tid och Telia har efter ett himla bökande hit och dit lyckats installera både bredband och bredbandstelefoni hos mig. Det funkar väl bra. jag kan möjligen tycka att min mobil verkar väldigt seg här hemma i Wi-Fi nätet, men annars ska jag väl inte klaga. När jag väl fick tag på rätt person där på Telia så löste sig det hela. Att sitta i tröstlösa telefonköer gjorde bara att jag fick kontakt med folk som lovade runt och höll tunt. Nä det som gällde var att skriva ett utförligt klagomail.
Allt löste sig och kan ni tänka er vad jag fick för kompensation? Jo 1600 kr! Jag är faktiskt ärligt förvånad...och tacksam :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...