Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problemfri preflight från InDesign till pdf?


litet_my

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har skapat ett dokument i InDesign som jag ska låta ett labb trycka upp i nga få ex. Jag har hämtat deras InDesign-profil och har åtgärdat felmeddelandena jag fick där. När jag exporterar dokumentet till deras Acrobat-profil får jag dock också flera felmeddelanden. InDesign har jag åtminstone lite erfarenhet av och kan hjälpligt hanka mig fram med gamla skolkunskaper och google, men detta med inställningar i Acrobat för en trycksak har jag INGEN tidigare erfarenhet av. Vet inte ens om det ska åtgärdas i InDesign eller i Acrobat? Är det ngn som kan hjälpa mig?? Såhär lyder rapporten från Acrobat när jag analyserar dokumentet med labbets preflight profil:

 

Results (Summary)
Info
OutputIntent for PDF/X missing
PDF/X-4 entry missing or incorrect
Page has TrimBox and ArtBox (but must only have one of this) (2 matches on 2 pages)
Page size not 0 Millimeters by 0 Millimeters within a tolerance of plus/minus 0 Millimeters (2 matches on 2 pages)
Uses device independent color (248 matches on 2 pages)
XMP does not have a VersionID entry in the XMP Media Management Schema
XMP does not have “title” entry in the Dublin Core Schema
Mvh // Jessica
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag anser att tryckeriet ska kunna ta emot ett Indesigndokument och sedan trycka det åt dig. Att skapa en tryckbar fil är prepressavdelningens sak. Jag har erfarenhet som nattchef med daglig kontakt med prepress/tryckhall, och de ska kunna sådant här, det gäller särskilt civiltryckerier. Man kan likna motsatsen vid att en författare skulle leverera tryckplåtar i stället för en textfil till sin förläggare. Helt orimligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Dom svarade mig nu med att dom testat att rippa i filen i sin press och att det hade fungerat så det var tydligen inga problem. Det hade heller inte varit några varningar, utan "bara" info det som jag klistrade in ovan, och så länge det är så är det tydligen ok åtminstone hos dom. Dom har dock skrivit på sin hemsida för den tjänsten, att den är till för såna som är vana att producera trycksaker i InDesign. Och dit hör ju inte jag =) Men det var tydligen ok ändå att via mail få lite vägledning, annars vill dom bara att man laddar upp färdigt dokument via deras ftp. Hursom, det löste sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det löste sig, jag trodde nog det. Det ligger ju i deras intresse att hjälpa sina kunder, även om de så klart vill göra det så smidigt som möjligt för sig själva. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man tycker ju det :) Skulle däremot vilja lära mig så om någon prepress-människa har en stund över får hen gärna ge mig en lektion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska enkelt, välj bara PDF-exportalternativet PDF/X-4:2008, se även till att kryssa i för skärmärken. Då får du en perfekt tryckbar PDF-fil från InDesign. .

 

Om ditt tryckeri säger att de inte kan ta emot den sorten ska du se dig om efter en annan tryckare som har modern utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Jag testade att exportera till den pdf-varianten också, och fick mycket färre anmärkningar. Har läst lite flyktigt bara att det ska vara den senaste/högsta versionen av pdf-fil till tryck. Stället använder sig av en digital tryckpress som heter HP Indigo 5500. Dom ska enligt uppgift trycka i 6 färger. Har du annars tips på annat tryckeri i Stockholmstrakten dit en privatperson kan vända sig för en väldigt begränsad upplaga? Tack för ditt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska enkelt, välj bara PDF-exportalternativet PDF/X-4:2008, se även till att kryssa i för skärmärken. Då får du en perfekt tryckbar PDF-fil från InDesign. .

 

Om ditt tryckeri säger att de inte kan ta emot den sorten ska du se dig om efter en annan tryckare som har modern utrustning.

+ 1 :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom ville ha i sin egen preflight-profil. Därför jag frågade! Och det var när jag sparade i den som alla dessa "felmeddelanden" dök upp. Men då betyder det att deras printer är något omodern alltså? Bara för att jag är nyfiken, kan ni ge ett exempel på en printer som stödjer PDF/X-4:2008 :)Så jag vet när jag kollar upp ett annat ställe att trycka hos!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom ville ha i sin egen preflight-profil. Därför jag frågade! Och det var när jag sparade i den som alla dessa "felmeddelanden" dök upp. Men då betyder det att deras printer är något omodern alltså? Bara för att jag är nyfiken, kan ni ge ett exempel på en printer som stödjer PDF/X-4:2008 :)Så jag vet när jag kollar upp ett annat ställe att trycka hos!

Det skulle förvåna mig om det finns moderna printrar/prepress/tryckmaskiner som inte gör det. Det handlar snarare om den mänskliga faktorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Då vet man det. Har lite mer kött på benen nu till nästa gång (om det blir nån på det stället dvs...!) tack vare era svar här :) Tack så mkt för att ni upplyste mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tryckerier skapar mer problem för sig själva genom att göra "avancerade" preflight profiler för sina kunder som istället gör kunden osäker. En HP Indigo använder 6 färger i sin tryckprocess för att få större färgrymd, på ungefär samma sätt som bläckstråleskrivare har upp mot 11 färger trots att man trycker eller skriver ut i CMYK eller RGB. Detta är teknikaliteter som du som kund inte behöver veta och inte heller påverkar ditt sätt att jobba över huvud taget.

 

Som sagts tidigare det är okunnighet hos personalen som inte vet hur PDF-filer ska hanteras.

 

ALLA tryckerier idag SKA kunna ta emot en PDF/X-4-fil och trycka den. Kommer den från InDesign så är den perfekt gjord, det enda som du kan påverka i skapandet av PDF/X-4-filen är bildernas upplösning.

 

Och en HP Indigo 5500 är så pass modern att den kan hantera ALLA varianter av PDF/X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Janne för ditt mkt informativa svar. Nu har jag hämtat trycksaken från labbet. Det blev inte så bra. Bakgrunden runt vissa objekt är starkare gul än den övriga. Detta fenomen syntes i InDesign när jag scrollade i dokumentet, men försvann när scrollningen avstannade. På PDF:en syntes det INTE och därför antog jag att det inte skulle bli nga problem med det. Tänkte att det kanske var samma sak med det som att InDesign inte visar högupplösta foton, men dessa "rutor" kom alltså med i trycket. Har du någon aning om varför?? Du som verkar så kunnig på detta!

Mvh Jessica

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...