Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Thunderbolt 2 vs USB 3


BajaMajaN

Rekommendera Poster

Tjahaa!
Jag är jättenära på att köpa den nya MacBook Pro för min iMac ifrån 2008 börjar kännas lite seg med att jobba med foto och filmer.
Och funderar över hur jag ska göra med extern hårddisk.

 

Bör jag köra med Thunderbolt 2 eller USB 3 hårddisk (ej SSD)?

Vill också att hårddisken endast behöver ström ifrån datorn och inte ifrån eluttag!
Kommer jag märka skillnad på vilket jag använder?

Hur gör ni själv?
:)

MVH
BajaMajaN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att du menar MacBookPro 15". Den är en fullfjädrad proffsmaskin under huven till skillnad från 13" som är en god dator för vanligt folk. En ny MBP 15" är väl i runda slängar 5-10 gånger effektivare än en iMac från 2008 beroende på vad du gör. Min iMac från 2009 kommer upp i runt 60 Mbs i transporthastighet. En ny MBP 15" har en PCI-e baserade hårddiskanslutning som nya MacPro har och tangerar 1000 Mbs. Gissa vad det gör för effektivitetet. TB 2 klarar inte 1000 Mbs men går ruggigt snabbt med Thunerboltbaserade RAID-lösningar.

...

Skillnaden mellan USB och TB är att TB är i grunden konstruerad för stora snabba flöden. USB är inte lika bra eller lika snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till skillnad mellan Thunderbolt och USB, det är att Thunderbolt är designad för att seriekoppla enheter, alltså koppla dem efter varandra. Detta innebär att om man har flera TB-hårddiskar så kan de kopplas in i varandra i en följd och mot en och samma kontakt i datorn, det behövs ingen extradosa med flera TB-utgångar .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild som visar skillnaden i prestanda enl Geekbench. Den visar den generella prestandan i en dator. Som du ser är det stor skillnad mellan 13" och 15" och att det egentligen inte är stor ide att köpa värstingen. Det blir dyrare än det kostar.... :hihihi:

post-363-0-27143200-1409658700.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är värsting 15" MacBook Pro jag är sugen på. Värsting modellen har ju två grafikkort? :)
Men jag behöver mera utrymme, för jag fotar och filmar mycket, så vill ha en smidig lösning :)
Och jag tror själv att USB3 skulle räcka, men vill få lite mera inblick och höra vad ni ser på saken, så kanske jag väljer något annat alternativ eller så hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4TB skulle vara bra, har just nu 3TB i min iMac.

Hade kollat på den där fast på Webhallen, åh där är den dyrare.

 

Har även kollat på den här som är USB3

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/196832-seagate_bup_fast_4tb_portable_2x2tb_25_usb30#specifications

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till skillnad mellan Thunderbolt och USB, det är att Thunderbolt är designad för att seriekoppla enheter, alltså koppla dem efter varandra. Detta innebär att om man har flera TB-hårddiskar så kan de kopplas in i varandra i en följd och mot en och samma kontakt i datorn, det behövs ingen extradosa med flera TB-utgångar .

Fungerar lika bra med USB som stödjer upp till 127 enheter kopplade till samma port. En större skillnad är att TB2 klarar 20Gbit/s mot USB3'ns 5Gbit/s. Har du en SATA3 SSD så skyfflar den data i 6.0Gbit/s vilket gör att USB 3 kan bli flaskhals.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...