Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Från Snow Leopard till Mavericks


Guranisten

Rekommendera Poster

Hejsan,

Är ny här och regade mig på grund av att jag fått sega problem efter uppgradering.

Jag har en iMac tidigt 2008 med 4gb ram.

Gjorde en uppgradering igår kväll till Maverics och efter det är allt på datorn slött. Tex när jag ska höja/minska volymen med F11/12 knapparna så laggar det når oerhört ( mer eller mindre oanvändbara )

Och likaså e-post program och scrollning på sidor laggar.

Vad jag läst så tycker de flesta att Maveric flyter på bra även dom som har datorer från mitten av 2007.

Tar tacksamt emot synpunkter och tips för just nu är datorn i det närmaste oanvändbar :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör säker start för att rensa systemet från skräp och gammal cache-data från det tidigare systemet. (shift-nertryckt när du startar datorn, logga in och sedan starta om).

Se till så du har de senaste uppgraderingarna av mjukvarorna, att du använder de senaste versionerna och som fungerar för Mavericks. Många mjukvaror för Snow Leopard fungerar inte bra på Mavericks, utan behöver uppdateras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många mjukvaror för Snow Leopard fungerar inte bra på Mavericks, utan behöver uppdateras.

Och en del mjukvaror som fungerade förr gör att systemet krånglar. Man måste rensa ut allt gammalt som är gjort för PPC.

 

KOlla här:

https://forum.macworld.se/topic/149481-laangsam-mbp/?p=1552003

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder:



Säker start - lätt städning som fixar småstrul.


Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.


http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE



Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka


http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE



Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm


http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE



Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.


Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.



Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.


Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program


....


Not 1:


De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.



Not 2:


Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i mer RAM så kommer det att tuffa på snabbare. 4 GB är på tok för lite för Maverics!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i mer RAM så kommer det att tuffa på snabbare. 4 GB är på tok för lite för Maverics!

 

Njae inte alls sant men det skadar inte med mer RAM.

Har en MacBook med 5GB och den tuffar på utan problem med Mavericks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i mer RAM så kommer det att tuffa på snabbare. 4 GB är på tok för lite för Maverics!

 

Njae inte alls sant men det skadar inte med mer RAM.

Har en MacBook med 5GB och den tuffar på utan problem med Mavericks.

Jag har en MBP i5 med SSD som fungerar ypperligt med bara 4 GB. Mavericks har minneskomprimering, så egentligen är 4 GB = 6 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses vad snabbt det ramlade in tips. Tusen tack :)

 

Säker start har jag gjort, ingen skillnad. Ska kolla över dom andra tipsen.

 

Om jag inte är helt fel ute så tror jag att 4gb ram är max vad jag kan sätta in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses vad snabbt det ramlade in tips. Tusen tack :)

 

Säker start har jag gjort, ingen skillnad. Ska kolla över dom andra tipsen.

 

Om jag inte är helt fel ute så tror jag att 4gb ram är max vad jag kan sätta in.

6 GB är maximalt, Apple ligger lägre än verkligheten i de flesta fall, det har med utvecklingen av RAM att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PPC=PowerPC http://sv.wikipedia.org/wiki/PowerPC

 

Program som är för MacBooks med PowerPC kan man inte använda på MacBooks med Intel processorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en MBP i5 med SSD som fungerar ypperligt med bara 4 GB. Mavericks har minneskomprimering, så egentligen är 4 GB = 6 GB.

 

- Och jag kör en MacBook 5,1 (2008) med 2Gb Ram som fungerar alldeles utmärkt! Så 4Gb är inte alls för lite, precis som dom nämner ovan, komprimerar Mavericks minnes användningen, så länge du har en HD med plats kvar hjälper den till när det handlar om minnet... Min har varit uppe över 8Gb "virituell minnes användning" som max utan att dö - Så testa vad folk skrivit ovan, något borde hjälpa din iMac, minnet är det minsta du ska oroa dig för... =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fram till och med Snow Leopard så kunde PPC-program emuleras, genom en applikation kallad Rosetta och som kördes i bakgrunden när användaren startade ett PPC-program. Rosetta översatte PPC-koderna till Intel-koder och användaren märkte egentligen inte av Rosetta. Men Rosetta stöds inte i versioner efter Snow Leopard.

Program som är Universal binary stödjer både PPC och Intel och kan köras på både och, och många program är detta - men inte alla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(software)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag uppdaterade för några år sedan, tror det var till Lion det började att man var tvungen att rensa bort allt som hette PPC i programväg.

 

Hade otroliga störningar för jag hade inte rensat bort..utan fick börja städa..och jag tog hjälp av:

Om den här datorn> Mer info

Efter det väljer du Systemrapport > Programvara> Program

Där kan du se vilka program som ev är PPC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"När jag uppdaterade för några år sedan, tror det var till Lion det började att man var tvungen att rensa bort allt som hette PPC i programväg.

Hade otroliga störningar för jag hade inte rensat bort..utan fick börja städa..och jag tog hjälp av:

Om den här datorn> Mer info

Efter det väljer du Systemrapport > Programvara> Program

Där kan du se vilka program som ev är PPC "

Är det så att PPC är alla dom program som är betecknade 64 bitars Intel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är Intel..det ska stå PPC (Power PC) om det är gamla program

 

Appleworks är ex.vis ett sånt program

 

Får korrigera mig..det står Power PC

Fick starta upp min gamla MacBook där jag fortfarande använder SnowLeopard, som jag tycker var bäst :D

 

 

post-113-0-53084400-1409680642_thumb.jpg

 

(klicka på bilden om du vill se den uppförstorad)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"När jag uppdaterade för några år sedan, tror det var till Lion det började att man var tvungen att rensa bort allt som hette PPC i programväg.

Hade otroliga störningar för jag hade inte rensat bort..utan fick börja städa..och jag tog hjälp av:

Om den här datorn> Mer info

Efter det väljer du Systemrapport > Programvara> Program

Där kan du se vilka program som ev är PPC "

Är det så att PPC är alla dom program som är betecknade 64 bitars Intel?

Innan Intel blev leverantör körde Apple med PowerPc-arkitektur som Motorola och IBM levererade. När övergången från IBM/Motorola-kod gjordes satt många med program som inte fungerade under Intel och Rosetta kom som översättningsprogram. Detta fungerade fram tom OS X 10.6 Fom OS X 10.7 Går det inte och om dessa program finns kvar blir det störningar och de måste sorteras ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel 64 bitars är de senaste programmen... :) Apple gick över till Intel-processorer 2006 och Mac OS X Tiger (10.4) Under en övergångsperiod fram till och med Snow Leopard (10.6) så stötte Apple körning av PPC-program genom Rosetta som låg "osynligt" i datorn och aktiverades när man körde ett PPC-program. Men från och med Lion (10.7) så går Rosetta inte att köra och allt stöd för PPC och kopplingar till PPC är utrensade ur Mac OS X.

Detta innebär att om man uppgraderar en dator från Snow Leopard till Mavericks så kan det vara så att det finns äldre PPC-program kvar i datorn, som fungerade under Rosetta i Snow Leopard, men som inte fungerar längre under Mavericks. Och det kan även vara systemtillägg och drivrutiner för PPC som ligger kvar i systemet. Även om man inte kör dessa program, så orsakar de ändå störningar på Mavericks funktion och hastighet. Det räcker alltså med att de ligger kvar på hårddisken för att vara en källa till problem.

Anledningen till att PPC och Intel inte fungerar så bra ihop, det är för att det är två olika sätt att göra en processor på och de räknar datamängden olika. Enkelt uttryckt kan man säga att de räknar tvärtemot varandra - alltså tvärtom - och därför behövs en översättartabell / översättningsprogram, vilket var vad Rosetta innebar. Intel och PPC snackar alltså olika maskinspråk...





Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Även om man inte kör dessa program, så orsakar de ändå störningar på Mavericks funktion och hastighet. Det räcker alltså med att de ligger kvar på hårddisken för att vara en källa till problem. ...

Hur då? Exakt vad händer i Mac OS X när PPC-programvara finns kvar? Försöker Mac OS X aktivera något som det inte stöder? Varför? Hur? Detta verkar vara en myt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur då? Exakt vad händer i Mac OS X när PPC-programvara finns kvar? Försöker Mac OS X aktivera något som det inte stöder? Varför? Hur? Detta verkar vara en myt.

Nej myt är det verkligen inte..hade ett elände och det var ett drygt jobb att få väck allt som tillhört PowerPC

Det räckte inte att bara slänga programmen, man var tvungen att hitta tillhörande filer..så jag tog Appcleaner och liknande program till hjälp med städningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej myt är det verkligen inte..hade ett elände och det var ett drygt jobb att få väck allt som tillhört PowerPC

Det räckte inte att bara slänga programmen, man var tvungen att hitta tillhörande filer..så jag tog Appcleaner och liknande program till hjälp med städningen.

Jag har själv uppgraderat från Snow Leopard till senare versioner utan att fått sådan problem, varken på mina egna eller andras datorer. Och jag vet att de har haft PPC-program. Microsoft Office, exempelvis. Men jag tror ändå på vad du skriver. Dock vill jag veta hur det skulle gå till, rent tekniskt, att kod som inte längre stöds ändå kan inverka på datorns beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte och om dessa program finns kvar blir det störningar och de måste sorteras ut.

Är inte det en myt?

Ett program som inte kan startas, vad skulle det kunna göra för skada?

 

EDIT: Alix var visst först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte det en myt?

Ett program som inte kan startas, vad skulle det kunna göra för skada?

 

EDIT: Alix var visst först.

Man skulle kunna tänka sig att datorn får problem om ett PPC-program ligger som startobjekt i inställningarna, kanske? Fast varför skulle kodknackarna inte ha tänkt på det? Nä, verkar konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte det en myt?

Ett program som inte kan startas, vad skulle det kunna göra för skada?

 

EDIT: Alix var visst först.

Det kanske är så. Vad jag vet är att det var massor med problem på den tiden vid övergången från OS X 6 till OS X 7 på forumet och lösningen var att slänga PPC-filer. Eftersom ingen annan har påstått och bevisat något annat så har jag hållit fast vid detta. Du är välkommen att berätta vad felet egentligen beror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte det en myt?

Ett program som inte kan startas, vad skulle det kunna göra för skada?

 

EDIT: Alix var visst först.

Ja du..vet att jag skrev om det..men hitta den tråden nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...