Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska datorn sluka så mycket ramminne eller är det något som är på tok?


Bue

Rekommendera Poster

Tjipp

 

Jag har en macbook pro 13" i5 med 4 gb ramminne som jag kör osx 10.9.4 på. Jag vet att det är ganska lite minne nu för tiden, men jag måste ändå fundera på om det inte borde räcka till mer än vad det gör.

 

När jag startar upp datorn och endast kör mail och chrome + ett program som heter memory clean så har jag mellan 100 och 300 mb ledig. Försöker jag göra något utöver att surfa eller kolla min mail så kommer minnet sjunka till under 10 mb och jag får badbollar lite här och var. Om jag väljer att rensa ramminne så får jag nästan en gb minne ledigt, men bara så länge jag inte försöker mig på att använda datorn till något.

 

Jag har nyss börjat använda mig av memory clean så jag har egentligen inte några siffror att jämföra med sen tidigare, men datorn började kännas ovanligt seg för några månader sen. Jag har funderat, men inte kommit på om jag skulle ha installerat något speciellt i samband med slöheten.

 

Programmet memory clean berättar i skrivande stund att nästan 1 gb minne används till "file cache", ytterligare 1 gb används till "wired" och 1,8 gb används till "app memory". Dessa nuffror säger mig inte speciellt mycket så jag hoppas att det finns någon annan som har bättre koll.

 

Borde inte minnet räcka till mer än så? Kan det vara så att jag har ett litet monster någonstans i burken som festar på en ramminnebuffé? Någon som vet vad man kan göra.

 

Jag förstår förstås att jag alltid kan uppgradera ramminnet och på så sätt få en snabbare maskin, men det alternativet vill jag helst spara till sist. Och eftersom datorn har fungerat smidigt tidigare så förstår jag inte varför den inte skulle kunna göra det nu också.

 

MVH

 

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MBP i5 15" med 4 GB RAM och 10.9.4 och har inte dina problem. Kolla i (Program > Verktygsprogram >) Aktivitetskontrollen och fliken Minne vad som tar utrymme. Memory Clean har du ingen nytta av, 10.9.4 sköter det automatiskt och stöder minneskomprimering (4 GB = 6 GB).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MBP i5 15" med 4 GB RAM och 10.9.4 och har inte dina problem. Kolla i (Program > Verktygsprogram >) Aktivitetskontrollen och fliken Minne vad som tar utrymme. Memory Clean har du ingen nytta av, 10.9.4 sköter det automatiskt och stöder minneskomprimering (4 GB = 6 GB).

 

Tack för det snabba svaret.

 

Jag har nu kollat i aktivitetskontrollen och det som verkar äta mest minne är kernel_task, men det är inte mer än dryga 400 mb.

 

Eftersom jag är novis på allt det här så tog jag en skärmdump som ska finnas här: http://www.bilddump.se/bilder/20140902101431-176.10.225.202.png

 

(Om det finns något smidigare sett att ladda upp skärmdumpar så är alla förslag välkomna)

 

Säger den där dumpen dig något speciellt?

 

Ursäkta en möjligt aningen dum fråga.

Vad är minneskomprimering? Går det att på något sätt få ut 6 gb ur mina 4 gb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för det snabba svaret.

 

Jag har nu kollat i aktivitetskontrollen och det som verkar äta mest minne är kernel_task, men det är inte mer än dryga 400 mb.

 

Eftersom jag är novis på allt det här så tog jag en skärmdump som ska finnas här: http://www.bilddump.se/bilder/20140902101431-176.10.225.202.png

 

(Om det finns något smidigare sett att ladda upp skärmdumpar så är alla förslag välkomna)

 

Säger den där dumpen dig något speciellt?

 

Ursäkta en möjligt aningen dum fråga.

Vad är minneskomprimering? Går det att på något sätt få ut 6 gb ur mina 4 gb?

Du kan jämföra med min dump. Inga större skillnader, och jag har fler program öppna. Fast jag har SSD i min, det går då allmänt snabbare. Har du SSD? Använder du Time Machine? Jag tror inte RAM är ditt problem.

 

Minneskomprimering sköter 10.9.4 automatiskt, du får då ut 6 GB av 4 GB, i teorin. Särskilt mycket har inte komprimerats hos dig, som du ser själv. Så det belastas inte så hårt. Mängden RAM är knappast problemet.

 

post-28798-0-71516700-1409647217_thumb.png

 

För att lägga upp bilder klickar du på "Använd fullständig redigerare" nedan till höger om skrivrutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan jämföra med min dump. Inga större skillnader, och jag har fler program öppna. Fast jag har SSD i min, det går då allmänt snabbare. Har du SSD? Använder du Time Machine? Jag tror inte RAM är ditt problem.

 

Minneskomprimering sköter 10.9.4 automatiskt, du får då ut 6 GB av 4 GB, i teorin. Särskilt mycket har inte komprimerats hos dig, som du ser själv. Så det belastas inte så hårt. Mängden RAM är knappast problemet.

 

attachicon.gifminne.png

 

För att lägga upp bilder klickar du på "Använd fullständig redigerare" nedan till höger om skrivrutan.

 

Jo Det är så att jag kör time machine och jag har ingen ssd. Menar du att det skulle vara processorn som är för svag då eller att hårddisken är för långsam? Jag har inte en överfylld disk. Det har jag varit ganska noga med.

 

Spelar det ingen roll för slöheten att jag, som nu, har 12 mb minne ledig? Jag har visserligen startat spotify, men ändå.

 

Tack för bifogad-fil-tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo Det är så att jag kör time machine och jag har ingen ssd. Menar du att det skulle vara processorn som är för svag då eller att hårddisken är för långsam? Jag har inte en överfylld disk. Det har jag varit ganska noga med.

 

Spelar det ingen roll för slöheten att jag, som nu, har 12 mb minne ledig? Jag har visserligen startat spotify, men ändå.

 

Tack för bifogad-fil-tipset.

Om du kör Time Machine så jobbar datorn med att spara det du gör, för att det sedan ska kunna säkerhetskopieras nästa gång du kopplar upp dig mot en extern enhet. Det kan stjäla datorkraft och utrymme. Men mest tror jag att det är din hårddisk som slöar ned prestandan. Mängden ledigt minne behöver du inte bry dig om, datorn tar så mycket det behöver, och komprimerar sedan minnet om det inte räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjipp

 

Jag har en macbook pro 13" i5 med 4 gb ramminne som jag kör osx 10.9.4 på. Jag vet att det är ganska lite minne nu för tiden, men jag måste ändå fundera på om det inte borde räcka till mer än vad det gör.

 

 

Den borde inte badbolla vid enkla saker. Bifogar lite tips som kan hjälpa. Sen behöver du inte bry dig om hur mycket RAM-minne som är ledigt eftersom OS X arbetar dynamiskt. Bara när badbollar dyker upp bör du kolla närmare.

...

Du måste också komma ihåg att ditt grafikkort kan sno åt sig upp till 1GB av RAM. ( 2011 384 MB, 2012 768 MB, 2014 1 GB RAM. Det betyder att alla dina 4 GB inte är tillgängliga. OS X snor i runda slängar 1 GB och en modern webbläsare lika mycket med alla finesser som "behövs". Så i praktiken är inte 4 GB mer än det minsta nödvändiga idag.

...

Observera att datorn inte går FORTARE med mer RAM utan det tar längre tid innan den knäar. Med OS X 9 skulle jag vilja påstå att 8 GB är det nya lagom för vardagsanvändare. Mycket bild, ljud, filmbearbetning behövs 16 GB.

 

 

 

Sammanställning av åtgärder:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt inga som helst problem med bara 4 GB på min MBP, men jag öppnar å andra sidan inte en massa bilder, och jag kör inte Safari eller Time Machine (rsyncar mot jobb-NAS i stället). Jag tror att en SSD gör mer nytta än mer RAM i TS fall. Fast mer RAM är inte fel det heller. Fast det har blivit lite för mycket hajp kring att ha så mycket RAM som möjligt. Jag har 16 GB på min mini. Till och med jag har lite komprimerat minne. Trots en MASSA ledigt minne. Jag har dock en vanlig mekanisk hårddisk i minin, men därtill en snabb i7-processor, så det funkar utmärkt ändå. Man får leta efter en balans mellan användande/RAM/lagringsenhet/processor efter sina vanor och behov.

post-28798-0-98685300-1409653001_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt inga som helst problem med bara 4 GB på min MBP, men jag öppnar å andra sidan inte en massa bilder, och jag kör inte Safari eller Time Machine (rsyncar mot jobb-NAS i stället). Jag tror att en SSD gör mer nytta än mer RAM i TS fall. Fast mer RAM är inte fel det heller. Fast det har blivit lite för mycket hajp kring att ha så mycket RAM som möjligt. Jag har 16 GB på min mini. Till och med jag har lite komprimerat minne. Trots en MASSA ledigt minne. Jag har dock en vanlig mekanisk hårddisk i minin, men därtill en snabb i7-processor, så det funkar utmärkt ändå. Man får leta efter en balans mellan användande/RAM/lagringsenhet/processor efter sina vanor och behov.

Precis. OM man tänker

RAM-minne = arbetsbänk

Hårddisk = förråd

får man en fingervisning om vad man ska satsa på. Det hjälper ju inte att ha en gigantisk arbetsbänk om man bara ska läsa en bok eller klippa naglarna. Det är ju heller ingen höjdare att ha ett litet sängbord att redigera en tidning på...... Är förrådet litet och trångt blir det besvärligt med att plocka fram och ställa tillbaka. Även om det hänger ihop är det inte samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker uppgradera min mini med SSD småningom, när kraven på prestanda har ökat, så att det känns motiverat. Då är de förhoppningsvis ännu rymligare, snabbare och billigare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den borde inte badbolla vid enkla saker. Bifogar lite tips som kan hjälpa. Sen behöver du inte bry dig om hur mycket RAM-minne som är ledigt eftersom OS X arbetar dynamiskt. Bara när badbollar dyker upp bör du kolla närmare.

...

Du måste också komma ihåg att ditt grafikkort kan sno åt sig upp till 1GB av RAM. ( 2011 384 MB, 2012 768 MB, 2014 1 GB RAM. Det betyder att alla dina 4 GB inte är tillgängliga. OS X snor i runda slängar 1 GB och en modern webbläsare lika mycket med alla finesser som "behövs". Så i praktiken är inte 4 GB mer än det minsta nödvändiga idag.

...

Observera att datorn inte går FORTARE med mer RAM utan det tar längre tid innan den knäar. Med OS X 9 skulle jag vilja påstå att 8 GB är det nya lagom för vardagsanvändare. Mycket bild, ljud, filmbearbetning behövs 16 GB.

 

 

 

Sammanställning av åtgärder:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

 

 

Tjena Axelman

 

Tack för att du tar dig tid med mitt problem.

 

Nu har jag gjort allt utom att återställa smc, vilket jag inte lyckades få till.

 

Det verkar inte ha gjort någon speciell skillnad.

 

Du säger att mer ram inte gör datorn snabbare, men menar du att det vore onödigt för mig att skaffa mer minne? Borde inte badbollarna försvinna kan man tycka? Finns det något annat man kan göra förutom att skaffa sig en helt ny maskin för att få allt att flyta smärtfritt? Man kan väl inte gärna byta ut processor eller grafikkort.

 

Vad händer om man formaterar om allt och börjar om från början? När datorn var ny var hon ju ett monster som man kunde göra det mesta på. Ok Monster var väl att ta i, men det var aldrig några badbollar utan de kom ju med åldern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tjena Axelman

 

Tack för att du tar dig tid med mitt problem.

 

Nu har jag gjort allt utom att återställa smc, vilket jag inte lyckades få till.

 

Det verkar inte ha gjort någon speciell skillnad.

 

Du säger att mer ram inte gör datorn snabbare, men menar du att det vore onödigt för mig att skaffa mer minne? Borde inte badbollarna försvinna kan man tycka? Finns det något annat man kan göra förutom att skaffa sig en helt ny maskin för att få allt att flyta smärtfritt? Man kan väl inte gärna byta ut processor eller grafikkort.

 

Vad händer om man formaterar om allt och börjar om från början? När datorn var ny var hon ju ett monster som man kunde göra det mesta på. Ok Monster var väl att ta i, men det var aldrig några badbollar utan de kom ju med åldern.

Som jag skrev är 8 GB RAM det nya lagom och gav skäl för det. Men datorn BORDE inte badbolla ändå vid enkla övningar. Det kan vara så att det är fel på hårddisken så att magnetismen är skadad så det blir felläsning som resulterar i badbollar. Prova en ominstallation av OS X. Ibland är det snabbaste lösningen men man får inte veta vad felet är.

...

Vilken av alla Macbookarna har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev är 8 GB RAM det nya lagom och gav skäl för det. Men datorn BORDE inte badbolla ändå vid enkla övningar. Det kan vara så att det är fel på hårddisken så att magnetismen är skadad så det blir felläsning som resulterar i badbollar. Prova en ominstallation av OS X. Ibland är det snabbaste lösningen men man får inte veta vad felet är.

...

Vilken av alla Macbookarna har du?

 

Jag tror att det blir till att skaffa lite mer minne då.

 

Det tog lite tid, men till slut så fann jag vad jag har för dator. Nämligen denna: http://support.apple.com/kb/SP645

 

Alltså den med 2.4 i5 processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...