Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Redigera i excel på Mac?


Frupralin

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har fått en excel-fil mailad till mig som är påbörjad (typ kassabok) och jag scrollar således ned för att fortsätta fylla på rader/celler.. men inget händer? Kommer inte ned och får höra att jag ska kopiera så att koden medföljer.. så att raderna fortsätter att automatiskt numreras och att saldokolumnen hela tiden visar korrekt siffror.

 

Hur då "kopiera så att kod medföljer"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kopierar du t.ex. en cell eller en rad med celler och klistrar in nedanför medföljer formlerna korrigerade för den nya cellens position.

 

Exempelvis om du kopierar...

 

C1 som =A1+B1

 

Och klistrar in i C2 så blir resultatet...

 

C2 =A2+B2

 

Du kan även dra i nedre kanten på en cell och på så vis kopiera formeln till nya celler.

 

Jag förutsätter att du använder Excel nu. Det är bra om du skriver vilket program du använder, inte bara filformatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har fått en excel-fil mailad till mig som är påbörjad (typ kassabok) och jag scrollar således ned för att fortsätta fylla på rader/celler.. men inget händer? Kommer inte ned och får höra att jag ska kopiera så att koden medföljer.. så att raderna fortsätter att automatiskt numreras och att saldokolumnen hela tiden visar korrekt siffror.

 

Hur då "kopiera så att kod medföljer"?

Om du använder Excel markerar du den raden efterföljande 10-15 rader neråt och väljer "fyll nedåt". Använder du Numbers markerar du sista raden och tar tag i den gula pricken i nederkant av markeringen och drar nedåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Förlåt, jag använder Excel.

 

Jag har provat att dra i nederkant på en cell och släppa, och mycket riktigt så kopieras allt från ursprunglig cell till resterande som markerades.

 

Jag har även provat att markera en rad och sedan välja Redigera/Fyll/Ned men då händer ingenting?

 

Önskemålet för kassabokens påfyllning ser ut enligt bifogad bild! :)

 

 

post-70350-0-06394000-1409748594_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Förlåt, jag använder Excel.

 

Jag har provat att dra i nederkant på en cell och släppa, och mycket riktigt så kopieras allt från ursprunglig cell till resterande som markerades.

 

Jag har även provat att markera en rad och sedan välja Redigera/Fyll/Ned men då händer ingenting?

 

Önskemålet för kassabokens påfyllning ser ut enligt bifogad bild! :)

 

 

Om du använder Excel markerar du den raden och efterföljande 10-15 rader neråt och väljer "fyll nedåt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder Excel markerar du den raden och efterföljande 10-15 rader neråt och väljer "fyll nedåt"

Provade och det som sker är att alla efterföljande rader får exakt samma innehåll som den markerade raden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade och det som sker är att alla efterföljande rader får exakt samma innehåll som den markerade raden?

 

Eftersom det inte såg så stort ut så föreslår jag att du bara skriver in formeln själv och sedan prövar mod cmd+c/v

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...