Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Exportera från iPhoto


Massmo

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har använt iPhoto ett par år och tycker det fungerar bra för mina behov.

Ursprungsbilderna sparar jag på hårddisken och importerar dem sedan till iPhoto.

Dessutom tar jag extra backup av ursprungsbilderna och sparar dem på USB-hårddisk.

 

Vid besök hos släkt och vänner tar jag med kopior av mina nytagna bilder på en USB-sticka för att visa dem på deras MAC eller HTPC.

Dock har jag vid dessa tillfällen saknat den information som jag tillfört bilderna i iPhoto.

Jag har nu upptäckt att man i iPhoto kan exportera bilderna med inlagd platsinformation och beskrivningstext, information som sannolikt kan användas vid visningen.

Flera alternativ av kvalitet och storlek kan väljas innan export men inte det alternativ jag önskar.

Finns det något sätt att exportera en bild med dess ursprungliga storlek och upplösning men där tillförd information följer med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du väljer JPEG med kvalitet Maximum och storlek Full storlek, eller TIFF med storlek Full storlek. Då får du med den ursprungliga storleken och upplösningen och där kan du lägga till platsinformation och beskrivningstext.

Däremot kan du inte exportera RAW-bilden med denna information. Detta därför att iPhoto inte kan lägga till information till RAW-filer. RAW-filer är ju som ett "oframkallat" original negativ, och informationen läggs till när bilden "framkallas" och då görs den till en JPEG eller TIFF, beroende på vad du har ställt in.

JPEG är ett komprimerat 8 bitars format, precis som MP3 är för ljud eller ZIP är för mappar och filer, medan TIFF är ett okomprimerat 16 bitars format. TIFF är det som är närmast RAW-bilden och det som innehåller information intakt.

Däremot är det inte säkert att alla bildvisare kan visa TIFF och med den meta-information som iPhoto lägger till, det beror på den mjukvara som finns i den dator du visar bilderna i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Tyvärr funkar det inte för mig.

Om jag importerar en jpeg på 1,8 MB till iPhoto och utan att göra några ändringar alls exporterar ut den igen med föreslagna inställningar blir filen 3,7 MB stor. Ingen jpeg av totalt 16 möjliga kombinationer av kvalitet och storlek ger en exporterad fil med 1,8 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har ett original i JPEG och exporterar detta som original, så får jag samma storlek som filen var när den importerades. Men, i visningen inuti iPhoto ser jag en annan storlek. Och det beror på att det är inte originalfilen som visas inuti iPhoto utan en kopia och den har ändrad information.

Om man lägger till platsinformation etc så ändras bilden och den växer i storlek för den får ju mer information. Iphoto lägger till information till bilderna, i själva bilderna.

Vill du ha ut originalet utan detta, så får du exportera originalet - men då får du inte med den platsinformation som du önskar, för den finns ju inte i originalet utan i kopian.

Det som kan förvirra är att iPhoto inte visar originalet utan kopian, det är först när man väljer "Återgå till original" som iPhoto visar originalet. Originalet syns alltså normalt inte i iPhoto, även fast den finns i iPhoto. Normalt ser man bara kopian.

Istället för att fokusera på storleken i Mb så bör du titta på pixlarna och kvaliteten på bilden istället. Om du exporterar bilden i full storlek så får du pixlarna intakta, det blir full storlek i pixlar och du får med maximal kvalitet om du exporterar med maximal kvalitet.

Att bilderna får extra information när de läggs i iPhoto, så länge som du inte exporterar originalet, det får du leva med. Det innebär inte att kvaliteten eller upplösningen på bilden är ändrad, även fast storleken i Mb kan skilja sig åt på kopian och originalet.

 



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Om jag exporterar kopian, den som iPhoto alltid gör inuti och inte originalet, vilket alltså är vad som händer om man väljer andra val än originalet under Export, så får jag precis samma storlek på filen som hamnar utanför iPhoto som filen visas inuti iPhoto under filinformationen till höger på skärmen. Exempel har jag en fil som är 5.1 Mb inuti iPhoto och exporterar den som JPEG högsta kvalitet och maximal storlek, så blir exportversionen 5.1 Mb. Exporterar jag nu denna som original får jag 4 Mb, och det beror på att det obearbetade eller oförändrade originalet inte har någon tilläggsinfo som kopian har, men det är normalt inte originalet jag ser i iPhoto utan iPhoto visar kopiorna. Originalet är normalt dolt i iPhoto.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...