Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spillt vatten på skolans MacBook Air


rallell

Rekommendera Poster

råkade spilla 1dl vatten över min macbook air, den dog direkt så fick panik och skakade ut allt vatten, sen så testade jag att starta den med laddaren i vilket den gjorde. Vilket var dumt som jag vet nu!!

 

Men datorn kunde inte hitta nå wifi och så laddade den inte, den dog direkt när jag tog ut laddaren,

 

Har lagt den upp och ner som ett A, finns det nå mirakel tips som kanske kan rädda den?

 

Vad kostar det att laga denna skada? Är det stor chans att skolan täcker den?

 

Vad kan jag komma med för bra ursäkt annars? Hjälp snälla/ klantig kille på 18år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bara att ta kontakt med skolans it-ansvariga och vara ärlig och rak vad som hänt.

Det dummaste du kan göra är att ljuga ihop något som inte är sant.

 

Du är vuxen, du skall lära dig av dina misstag samt ta kosekvenserna när man gjort något fel/dumt.

 

 

Edit: För att torka ut den, lägg den i en kartong/påse med ris och vänta 2-3 månader, då KANSKE den är torr för ett startförsök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm testade starta den nu allt verkar funka, batteriet, internet osv bara lite seg, ska jag stänga av den o lägga i ris endå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bara att ta kontakt med skolans it-ansvariga och vara ärlig och rak vad som hänt.

Det dummaste du kan göra är att ljuga ihop något som inte är sant.

 

Du är vuxen, du skall lära dig av dina misstag samt ta kosekvenserna när man gjort något fel/dumt.

 

 

Edit: För att torka ut den, lägg den i en kartong/påse med ris och vänta 2-3 månader, då KANSKE den är torr för ett startförsök.

varit vuxen i 1 vecka, lever på studiebidrag så har inge lust att paya 10k för att råka spilla 1dl vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... För att torka ut den, lägg den i en kartong/påse med ris och vänta 2-3 månader, då KANSKE den är torr för ett startförsök.

 

... ska jag stänga av den o lägga i ris endå?

Läs ovan, du har redan fått svar. Vätska i bärbara Macar får dem normalt att dö, förr eller senare, jag tror inte ens på Stereotypens vaga förhoppning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varit vuxen i 1 vecka, lever på studiebidrag så har inge lust att paya 10k för att råka spilla 1dl vatten.

Nej, vem har det, oavsett ålder. Välkommen till klubben! Kolla om du omfattas av allrisktillägg i din hemförsäkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tur kanske skolan har någon typ av försäkring, men det är väl som vanligt, skolan snålar in på det som går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan jag äta riset sen?

Jag skulle inte göra det i a f... Men det är ju en rel liten förlust, jäm med vad en reparation kostar. Om man köper 2pkt för 50,- och det funkar, så har man kommit undan billigt. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om den egna hemförsäkringen ersätter skada på datorn när det är skolans dator och inte ens egen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte skolan en försäkring? mitt gymnasie är 2000 elever lär ju vara vanligt att dom går sönder. i grundskolan så hade vi en mac med från 7-9 min pajade 3 gånger då fick den lagad gratis varje gång då. Men vet inte hur det är nu på denhär skolan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tur kanske skolan har någon typ av försäkring, men det är väl som vanligt, skolan snålar in på det som går.

 

 

har inte skolan en försäkring? mitt gymnasie är 2000 elever lär ju vara vanligt att dom går sönder. i grundskolan så hade vi en mac med från 7-9 min pajade 3 gånger då fick den lagad gratis varje gång då. Men vet inte hur det är nu på denhär skolan

 

Avtalet för elevdatorerna på den skolan jag jobbar på nu (grundskola) samt de avtal som sambons barn har på sina datorer från gymnasiet så är eleverna/målsman ersättningsskyldiga vid allt utom rena garantiärenden. Förlust, fysisk skada som tappat, spill osv ersätts av hemmet. Har man inte försäkring som täcker (delar av) kostnaden så får man själv stå för de kostnader som skolan faktureras vid reparation av datorn. I avtalet står det dessutom att datorerna aldrig får användas i situationer där det finns risk för vätskeskador, t ex i närheten av dricksglas, läskflaskor, kaffe osv...

 

Men oavsett, det finns ett påskrivet avtal, läs det, där framgår det klart och tydligt vad som gäller och hur reglerna vid skada/ersättning ser ut.

 

Har du tur så funkar datorn, med lite otur så får du skador som visar sig efter ett tag. Vid eventuell reparation av de felen så kommer det att synas att det spillts vätska på datorn. Så det är inte lönt att ljuga om du behöver lämna in den för reparation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om försäkringar i skolan endast gäller inom skolan, dvs inte för skolans ägodelar som används och skadas utanför skolan - som exempelvis bärbara datorer till eleverna, eller om det även gäller för skador utanför skolans område. Det kan vara olika med olika avtal skola till skola.

Enklast är att höra med skolan som det gäller i detta fall och höra vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...