Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphoto och bildformat


VOVERORA

Rekommendera Poster

Hej!

 

Behöver lite hjälp att förstå Iphoto och format.

Jag tar oftast bilder i RAW. Importerar dom till Iphoto, redigerar och då bildas ju en kopia i JPEG (som jag har valt). Right?

Men om jag vill radera originalfilen i RAW när jag redigerat färdigt, eftersom den tar stor plats, måste jag då exportera bilden för att göra om den till JPEG? Går det inte att smidigt göra om den i Iphoto? Krångligt!

Sen undrar jag varför RAW-bilden blir en TIFF, när jag drar över den från Iphoto till skrivbordet+ Vore ju smidigt om det blev en JPEG då, så att jag bara kunde radera originalet i Iphoto och flytta tillbaka JPEG-bilden :).

 

Tacksam för lite tips om hur jag får flow i mitt redigerande!

 

Med vänlig hälsning, V

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAW är att betrakta som ett digitalt negativ som du gör kopior på. Varför skulle du vilja kasta negativet/originalet?

 

Varför plåtar du inte direkt i JPEG om det nu är det du vill ha?

 

Hårddiskar är billigare än någonsin. Om du dessutom har en hyfsat modern Mac med Thunderbolt så går det i princip lika snabbt som en intern disk. Då kan du behålla dina RAW-original.

 

Själv har jag en lite äldre Mac och har mitt iPhotobibliotek (med nästan 60000 bilder) på en extern Firewire-800-disk. Funkar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker jag fel?

Jag fotar i RAW, för att kunna redigera mer o bättre. När jag redigerat klart, sparar jag de färdigredigerade bilderna i JPEG för att spara plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker jag fel?

Jag fotar i RAW, för att kunna redigera mer o bättre. När jag redigerat klart, sparar jag de färdigredigerade bilderna i JPEG för att spara plats.

Men om du vill göra ytterligare redigeringar så har du inte "negativet" kvar. Lägg raw filerna på annan plats, t ex en usb disk.

Du är betydligt mer begränsad om du vill redigera en jpg fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker du tänker fel som vill "spara plats". En hårddisk kostar idag inte mer än vad det kostade att framkalla och kopiera 10 rullar film igår.

 

Vill du verkligen kasta originalen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto är kanse inte bästa verktyget. Jag bytte till Aperture för det var bättre på att hantera raw bilder. Samt att det har en massa andra funktioner som jag inte hade i iPhoto. När du i iPhoto redigerar en bild så spar den en jpg version av bilden. Men i Aperture eller Lightroom så sparas raw filen och dina förändringar. Det gör att du kan backa dina redigeringar. Om du sedan vill använda bilden så exporterar du den bara i det format du vill ha. Du är inte låst till jpg.

Tyvärr har ju Apple lagt ner Aperture. Vi får se hur nya Bilder kommer hantera det hela. Just nu känner jag att jag kanske måste byta till Lightroom. Men vi får se när Bilder väl är släppt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker du tänker fel som vill "spara plats". En hårddisk kostar idag inte mer än vad det kostade att framkalla och kopiera 10 rullar film igår.

 

Vill du verkligen kasta originalen?

Att kasta raw filen är som att kasta negativet när du har framkallat filmen och gjort papperskopior . Så nej jag förstår inte varför. En extra usb disk är en bra investering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag fattar! Ska tänka om. Har dock nästan inga negativ kvar, sen när jag fotade förr ;) !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JPEG är ett komprimerat format, TIFF innebär en högre kvalitet och är därför ett bättre format för originalbilder. Du kan välja mellan att spara som JPEG och som TIFF genom Inställningar - Avancerat - Spara redigeringar som 16-bitars TIFF. Observera att det som redan är sparat som TIFF inte blir JPEG och JPEG blir inte TIFF automatiskt när du ändrar inställningen.

Iphoto gör en JPEG- eller TIFF-kopia av RAW-bilden automatiskt när du arbetar med den ja, och bilderna sparas inuti iPhoto i olika format. Om du vill ha ut originalbilden i RAW-formatet, så får du välja Exportera - Originalbild, då kommer den ut ur iPhoto som RAW.

Observera att iPhoto markerar en bild som RAW även när det är JPEG eller TIFF-kopian som du tittar på. Om du har info-fönstret påslaget till höger när du tittar på bilderna i utforskaren, så talar info-fönstret om originalformatet. När du har justerat RAW-bilden så ser du den inte i iPhoto, du ser kopian i JPEG eller TIFF. Inuti iPhoto har du dubletter, du har originalet i RAW-format och du har kopian i JPEG eller TIFF, men du ser inte originalformatet i iPhoto. Det är först när du väljer "återgå till original" som iPhoto plockar fram och visar originalet, alltså RAW-bilden. (detta gäller om du har RAW-bilden kvar i iPhoto, om det är en bild som har tagits som RAW och sedan sparats som JPEG och RAW-bilden är borta ja då finns ingen RAW att återgå till och då är det JPEG som det står)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...