Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Retina - förminska i Photoshop, konstig kvalitet


krukvaext

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är ny på det här med Retina-skärm, köpte den senaste Macbook Pro tidigare i sommar. Har tidigare kört bara med en s.k. "vanlig" Macbook Pro, det jag är van vid. Hursomhelst. När jag försöker förminska foton/bilder i Photoshop till säg, 900x600, så ja, den blir minimal. Läste någonstans att man skulle istället dubbla dimensionerna pga retina, när man ville förminska någonting. Och då blir det bättre men inte jättebra.

 

Men när jag försöker ladda upp någonting till min blogg, tillika portfolio, så ser det ut som att bildernas kvalitet har försämrats väldigt. Typ som att de blivit interpolerade, och samma gäller när man förhandsvisar bilden på datorn. Ingen skärpa eller så alls.

 

Hur ska man egentligen gå tillväga? Ny med Retina som sagt. Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

retina har dubbelt så hög upplösning. en bild som på en 72dpi-skärm (traditionella skärmar) är säg 100x100pxl kommer visas uppskalad till det dubbla - 200x200pxl på en retinaskärm (det är därför bilden känns pixlig och ofokuserad).

 

storlek på bilden beror helt på vad du ska använda den till.

 

ska du lägga ut en bild på en blogg på nätet blir det hela lite mer komplicerat. problemet är att majoriteten av alla människor därute fortfarande kör utan retina...så om du skulle lägga ut din bild i 200x200pxl kommer den bli dubbelt så stor som du tänkt på "vanliga" skärmar, medan den ser fin ut på retinaskärmar.

som det är nu får du helt enkelt göra en version av bilden för klassisk skärm i 100x100pxl och en dubbelt så stor bild för retinaskärm 200x200pxl. sen måste du i koden definiera att sidan ska känna av vilken skärm som används så att rätt bild visas. detta är inte helt enkelt.

själv har jag inte lyckats hitta nått smidigt sätt att få det att fungera till mina egna grejjer, men jag är ingen kodare. men det finns lite tips där ute på internet om du är sugen på att koda själv.

 

 

 

 

... det går även att göra alla bilder dubbelt så stora och sen sätta storleken på sidan så bilden skalas ner direkt i browsern för traditionella skärmar. nackdelen är att personer med traditionell skärm då måste ladda ner dubbelt så mycket information än vad de egentligen skulle behöva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att skapa en bild som i mått är dubbelt så stor (400x400 px) och definiera måttet på webben till 200x200. Då tvingar du in alla pixlarna på den mindre ytan och bilden kommer se bra ut på alla skärmar. Filen blir något större, men det är hanterbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har exakt samma problem på min Retinaskärm. Men även i fall jag gör bilden dubbelt så stor som den ska vara på min blogg så blir den pixlig.. Så jag vet inte alls hur jag ska kunna lösa det.

Har du krukvaext hittat någon lösning?

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...