Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad ska man köpa för router?


daboo

Rekommendera Poster

Vad ska man köpa för router om man inte bryr sig om det trådlösa?

 

Den kommer vara instängd i ett mediaskåp och bara skicka vidare signaler till en accesspunkt och en switch. Iofs kanske det finns nån router med typ 8 lan-portar så kan jag hoppa över switchen.

 

Vad kan skilja på den trådade prestandan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur snabbt internet skall den klara?

Vill du ha något som är enklast möjligt att använda, eller vill du ha något med många inställningsmöjligheter?

Skall den kunna göra något mer än routra trafik? (T.ex dela ut en USB-disk, hantera telefoni eller klara anslutningar via tunnlar?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man köpa för router om man inte bryr sig om det trådlösa?

 

Den kommer vara instängd i ett mediaskåp och bara skicka vidare signaler till en accesspunkt och en switch. Iofs kanske det finns nån router med typ 8 lan-portar så kan jag hoppa över switchen.

 

Vad kan skilja på den trådade prestandan?

Netgear FVS318 är en gammal beprövad bra/stabil sak. :yeahbaby: Senaste versionen (FVS318v3 el FVS318G) har gigabitLAN med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur snabbt internet skall den klara?

Vill du ha något som är enklast möjligt att använda, eller vill du ha något med många inställningsmöjligheter?

Skall den kunna göra något mer än routra trafik? (T.ex dela ut en USB-disk, hantera telefoni eller klara anslutningar via tunnlar?)

100 Mbit internet.

Bra med inställningsmöjligheter.

Inget annat utom möjligtvis tunnlar om jag behöver det sen.

Energisnål. (så lite värme som möjligt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 Mbit internet.

Bra med inställningsmöjligheter.

Inget annat utom möjligtvis tunnlar om jag behöver det sen.

Energisnål. (så lite värme som möjligt)

8 LAN portar är inte helt vanligt, men ett exempel:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2369332

 

Klarar 300Mbit, många inställningsmöjligheter och maxförbrukning på 11W.

 

 

Om jag själv var i din situation, så skulle jag valt:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

 

Den kan flashas med open-source mjukvara och därmed få väldigt bra inställningsmöjligheter och stort hjälp-community.

Kan routra 256Mbit/s, bra inställningsmöjligheter och låg förbrukning, 4.4W.

Modellen har fått kritik för dålig trådlös prestanda (vilket inte spelar någon roll när du har en annan accesspunkt), men är annars riktigt grym för sitt pris.

Enda nackdelen är att den bara har 4 portar, så du behöver fortfarande switchen.

 

Den trådlösa delen kan stängas av på båda modellerna.

 

Netgear FVS318 som nämndes tidgare i tråden verkar inte kunna ge mer än drygt 20Mbit, så kolla upp modellen noga om du är sugen på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 LAN portar är inte helt vanligt, men ett exempel:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2369332

 

Klarar 300Mbit, många inställningsmöjligheter och maxförbrukning på 11W.

 

 

Om jag själv var i din situation, så skulle jag valt:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

 

Den kan flashas med open-source mjukvara och därmed få väldigt bra inställningsmöjligheter och stort hjälp-community.

Kan routra 256Mbit/s, bra inställningsmöjligheter och låg förbrukning, 4.4W.

Modellen har fått kritik för dålig trådlös prestanda (vilket inte spelar någon roll när du har en annan accesspunkt), men är annars riktigt grym för sitt pris.

Enda nackdelen är att den bara har 4 portar, så du behöver fortfarande switchen.

 

Den trådlösa delen kan stängas av på båda modellerna.

 

Netgear FVS318 som nämndes tidgare i tråden verkar inte kunna ge mer än drygt 20Mbit, så kolla upp modellen noga om du är sugen på den.

Tack för bra input!

 

Jag läste mig också till att Netgear FVS318 är för långsam för att kvala in på min önskelista.

 

Det känn skumt att du rekommenderar en router som är fem år gammal och jättebillig, men efter lite läsning verkar det vara som du säger. Stabil, men lite svajig på det trådlösa som ju inte spelar någon roll för mig. Intressant med open-source också.

 

Det var ju bara det här med portarna, men får väl köra med den plus switch, om det får plats i skåpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input!

 

Jag läste mig också till att Netgear FVS318 är för långsam för att kvala in på min önskelista.

 

Det känn skumt att du rekommenderar en router som är fem år gammal och jättebillig, men efter lite läsning verkar det vara som du säger. Stabil, men lite svajig på det trådlösa som ju inte spelar någon roll för mig. Intressant med open-source också.

 

Det var ju bara det här med portarna, men får väl köra med den plus switch, om det får plats i skåpet.

I ditt fall så känns WNR3500L svårslagen sett till pris-prestanda, men det finns förstås många andra routrar som också funkar bra. Oavsett vad du väljer, skriv gärna något om hur nätverket funkar när det blir klart. Det är säkert fler än jag som är intresserade av att höra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska jag försöka komma ihåg att göra. Planerar nätverk till ett hus som inte är byggt än... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...