Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför visas alltid pdf:er som helbild i stället för som symbol i mail


Helgeelg6804

Rekommendera Poster

Hej

Jag använder mig av apples mailprogram. Varje gång jag skall bifoga en pdf så kommer den alltid in som helbild i stället för som symbol. Kan man ställa in detta på något sätt?

Mvh

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag använder mig av apples mailprogram. Varje gång jag skall bifoga en pdf så kommer den alltid in som helbild i stället för som symbol. Kan man ställa in detta på något sätt?

Mvh

Thomas

Nej, du kan inte påverka hur mottagarens e-postprogram väljer att visa bilagor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du kan inte påverka hur mottagarens e-postprogram väljer att visa bilagor.

Jag tolkar TS som att han inte vill se pdf:n som bild i sitt eget epostprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan köra i Terminalen:

defaults write com.apple.mail DisableInlineAttachmentViewing -bool true

Men det påverkar alla bilagor, bilder osv...


För att återställa:

defaults write com.apple.mail DisableInlineAttachmentViewing -bool false
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är en brist i Apple Mail. Pdf visas i sin helhet, andra filtyper visas som ikoner. Jag kör ett tillägg till Mail som heter Attachment tamer, som löser problemet. Har för mig att det även ska påverka hur bilagor visas hos mottagaren, inte för att jag vet hur det skulle gå till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Alix nämnt, är PDF:en på en sida så visas en bild på framsidan. Jag tycker det är bra.... Om PDF:en är flersidig så visas den som en symbol. Observera att hur mejlet visas för mottagaren beror på mottagarens mejlprogram och är inget som Apple Mail påverkar. Mejlet skickas alltså inte med bilagan som en bild inuti mejlet, utan mejlet skickas med bilagan som en bilaga. Hur mottagarens mejlprogram väljer att visa bilagan är upp till det program som mottagaren har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. jo det är ju i min egen mail som pdf:n visas som helbild. har lite svårt att se fördelen med att ha det på detta sätt. Men det kanske finns någon bra anledning. Jag skall prova att gå in i terminalen och skriva in strängen så får vi se om det blir bättre då. Tack i alla fall för svaren.

mvh

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där tillägget som johnalder pratade om lät smidigt. :yeahbaby:

Själv har jag gått över till Thunderbird sen en tid tillbaka. Där är bara bilder som bäddas in - resten hamnar som “bifogade bilagor” - efter mailet (väldigt irriterande). Är ju så smidigt när man skriver ngt och kan lägga t ex en zipfil eller pdf tillsammans med den texten man skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det har med själva frågan att göra, men jag tycker att det är en stor fördel att PDF:erna visas som bilder i Apples Mail. Ofta läser jag bifogade PDF:er direkt i mailet, och kan direkt avgöra om jag behöver spara ner filen eller inte.

 

Effektivt och bra.

 

För mottagaren eller avsändaren av PDF:en har det ju ingen betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...