Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern disk har gått i baklås


andrho

Rekommendera Poster

Min TM-disk syns i skivverktyg men inte på skrivbordet. Och skivverktyg kan inte lägga den på skrivbordet, inte heller mata ut den. Inte heller reparera disken. Inte heller partionera den eller radera den (kunde inte tas bort från skrivbordet). DiskWarior hittar disken men kan inte reparera den. Finns det några andra trick man kan prova för att rädda disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rädda disken eller rädda innehållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rädda disken, jag tog omgående en backup på startskivan och den externa disken där jag har bilder, filmer, musik osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna kabinettet och sätt in disken i ett annan kabinett. Då ser du om kabinettet mot förmodan har gått sönder eller om det är disken inuti.

 

Eller så testar du med en sådan här:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kontrollerkort/usb/usb2-till-idc40-44-sata-p68225

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det var jag som inte hade tillräckligt tålamod. Efter två-tre timmar dök den plötsligt upp på skrivbordet med kommentaren att den inte går att reparera, men då kunde man åtminstone formatera den så nu är ordningen återställd. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det var jag som inte hade tillräckligt tålamod. Efter två-tre timmar dök den plötsligt upp på skrivbordet med kommentaren att den inte går att reparera, men då kunde man åtminstone formatera den så nu är ordningen återställd. :-)

Det verkar som om den har några trasiga sektorer. Se till att använda valet "Skriv över med nollor" när du formaterar, för då kollas varenda sektor på hela skivan så alla fungerar. De som inte fungerar flaggas så de inte används i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...