Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka filformat är detta? - Ordnad oordning efter hårddiskstrul


Måns

Rekommendera Poster

Skrev i denna tråden om hur jag klantade till det och raderade min externa hårddisk. https://forum.macworld.se/topic/168089-jag-tror-att-time-machine-raakade-radera-alla-mina-filer-paa-min-externa-haarddisk/

 

Jag chansade och testade Disk Drill, programmet jag frågade om i slutet på tråden, och har lyckats återskapa det mesta. Det var typ de sista 50% som gick långsammare (flera dagar) , så jag avbröt efter 65%. hurusom helst så har jag lyckats återskapa runt 120 GB filer. vad Disk Drill dock inte lyckades återskapa var, heter det filstruktur?, alltså mappstrukturen, hur filerna låg organiserade.

Detta leder då fram till min fråga: vad tusan är det för bildefiler och dokumentfiler jag egentligen återskapat? Jag har bland annat pysslat lite med Xcode och en del stop motion-program och nu har jag inte riktigt kläm på vad för filer detta är...

 

 

post-64019-0-63382700-1408887300_thumb.png

post-64019-0-60223200-1408887315_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

db3 är databasfiler.
doc, docx är MS Word-dokument.
epub är för e-böcker.
numbers är för Numbers, ett kalkylprogram.

pages är för Pages, en ordbehandlare.
pdf är Portable Document Format, ett format som många kan exportera till.
ppt, pptx är MS PowerPoint-dokument.
rtf är ett textdokument, Rich Text Format.
wps är Microsoft Works-dokument.
xls, xlsx är MS Excel-dokument.
xml är internet-dokument.


Din andra bild visar filformat för olika bilddokument.

ai är Adobe Illustrator-dokument.
bmp är bitmappade bilfiler, Microsoft Paint och liknande.
png, jpg är komprimerade bildfiler.
psd är Photoshop-bilder.
tiff är ett bildformat för högupplösta foton, icke-komprimerat.

Det verkar som om du har filer som är för olika Mac och WIndowsprogram, exempelvis Microsoft Works finns inte på Mac och inte heller Microsoft Paint...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du har filer som är för olika Mac och WIndowsprogram, exempelvis Microsoft Works finns inte på Mac och inte heller Microsoft Paint...

Nja, Microsoft Paint finns visserligen inte till Mac, men det måste ju inte ha varit det programmet som skapade bildfilen. Och, viktigast, det går ju att öppna filen i nästan vilket grafikprogram som finns – oavsett operativsystem.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skrev ju jag "bmp är bitmappade bilfiler, Microsoft Paint och liknande." vilket indikerar att jag är medveten om att det finns i flera program än MS Paint. Jag är full medveten om att formatet går att öppna i många program, men det är fortfarande så att formatet kommer från Windows-världen ursprungligen och är inte så vanligt på Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...