Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp att fabriksåterställa macbook


HenningHögberg

Rekommendera Poster

HenningHögberg

Hej!

Jag har en macbook pro som vägrar starta upp. Som tur är har jag windows installerat (trodde aldrig att jag skulle säga det) på en annan partition så datorn går fortfarande att använda. Jag har startat med alt, kört skivverktyg och där försökt att först reparera och sen radera OSX-partitionen, men jag får meddelandet att skivan inte kan hittas. Min nästa åtgärd blir nog att försöka omformattera hela hårddisken (alltså båda partitionerna med windows resp. OSX). Men då kommer jag att först behöva flytta en sjujäkla massa filer till en extern hårddisk och sen även göra om hela proceduren med att installera Windows med bootcamp.

 

Det konstiga är att när jag startat i windows kan jag mycket väl hitta och komma åt OSX-partitionen med alla dess filer och därför har jag kunnat säkerhetskopiera det viktigaste. Däremot kan denna partition inte hittas och omformatteras i skivverktyg och inte heller raderas vilket jag tycker är skumt.

 

Vad säger alla ni experter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HenningHögberg

Jag kom på att jag skulle kunna använda mitt windows till att försöka formattera OSX-partitionen (då till NTFS) och sen se om skivverktyg kan hitta den och formattera den till OSX extended, och efter det installera om OSX (mavericks)

 

Jag tar gärna emot synpunkter eller varningar innan jag gör något dumt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver att du startat med "alt", har du då valt återställningspartitionen som startdisk?

 

Syns inte den aktuella partitionen alls i fältet till vänster i skivverktyg eller är det hela hårddisken som är borta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om med "cmd + R" nedtryckt så startar Macen på återställningspartitionen, om den finns kvar, vilket verkar osäkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...