Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan Android eller Windows telefoner vara bättre än Iphone ?


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej



För att slippa spekulation om jag får betalt av Apple för att skriva detta, så är svaret NEJ, jag hade hoppas på det men icke, detta är en erfarenhet som talar och det är min erfarenhet.



Att Androidtelefonerna är störst på marknaden kan jag hålla med om men det är som vanligt, svämmar man över marknaden x antal modeller med Androids system så blir man störst. Frågan är som vanligt, kan man få kvalitet med kvantitet? Eller är det kvalitet som vinner över kvantitet, det får tiden avgöra, hur som helst här kommer en liten reflektion över att ha kört både Android och Windows system i telefoner.



Att jag föredrar Mac-systemet ska vi inte hymla om, så då går vi direkt på det jag vill säga om det hela.



Jag har kört med Androidtelefon under en månad och hela systemet lider av att man försöker slänga ut program som inte är färdigt gjord, brister funktioner. Vi kan ta bara en så enkel sak att ett program kan fungera klockrent på en telefon men inte fungera alls på en annan telefon. Det hänger mest på att tillverkarna av telefon inte bygger telefonerna likadana.



Sedan så verkar som tillverka av Androidtelefoner skiter i kunderna när telefonen är levererad. De som verkar mest skita i kunderna är Samsung. Sedan har vi säkerheten på en Androidtelefon och den kan bara säga med ett enda ord "urusel"! Man måste ha ett antivirus program för att ens personliga uppgifter inte ska stjälas.



Sedan lider Android telefoner av samma problem som när Windowsdatorerna kom, fylld med massor att trialware, program som inte är fullversion utan man måste betala för den.



Vi kan ta Samsungs nya telefon Galxay 5S, den är på 16 Gb minen men hälften tas upp av trialware. Det är riktigt dåligt.



Nu ska jag inte sitta här och säga att alla Androidtelefoner och surfplattor är skit, men det finns en platta och telefon som jag gillar, det är Nexus sviten. Jag använder en Nexus 7 (V2) 32 Gb. Den gillar jag, dels för att storleken på plattan är perfekt att stoppa i innerfickan på min jacka och dels när det kommer en uppdatering som nu t.ex när android systemet kom med version 4.4.4, då blir min platta uppdaterad först av alla.



Synd bara att inte dom andra tillverkarna är lika snabb som t.ex Samsung eller Sony. Jag kan ta ett exempel, när Google uppdaterade systemet till 4.3 i oktober 2013 så uppdatera Sony sina modeller av telefoner sommaren 2014 och det är riktigt dåligt.



När det gäller Windowstelefonerna så kan jag bara summera med ”Gör vad den ska, är stabil men ack så jävla tråkig ! ” Jag har försökt köra med Windowstelefonen under sommaren och den betedde sig nästan som en Windowsdator.



Eftersom den här telefon med Windows, som föresten är en Nokia Lumia 1320, leverades med Win 8 så hade jag vänta mig en uppdatering till 8.1 men icke. Så sent som i förra veckan kollade jag om det fanns en uppdatering men inte då, enligt telefonen.



Så i helgen nu gjorde jag en fabriksåterställning på telefon och vips så uppdaterade den till 8.1, vilket var på tiden. Blev det bättre med 8.1 kan man fråga? Nä, lika tråkig som förut, mera text som skulle läsa för varje funktion på telefonen och som dyslektiker som jag är så har jag svårt att läsa när det blir för mycket text. Så nu ligger den hemma på hyllan.



Så som slutord, kan Android bli ett hot mot iPhone OS-systemet? Japp, det kan det men först måste dom ta i tu med säkerheten när man köper program på Playbutiken.



Kommer jag att byta till Android? Där är svaret Nej. Det funkar för bra för att överge samt att jag har allt synkat mellan mina datorer och telefon samt min iPad. Skulle jag välja mellan Android och Windows, om jag inte fick välja iPhone, då blir det en Windowstelefon för den har bättre säkerhet samt väldigt lite reklam. Men det verkar som att Windows telefonerna är på utförsbacken ner till glömskans gränd, vilket är synd.



Nog om det. Leve väl.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är som vanligt, kan man få kvalitet med kvantitet ?

Oj, ja det var ett allomfattande inlägg. Tycker det är svårt, baserat på trådens titel, att svara enkelt. Och du var själv inne på alla de olika delarna...

 

Så på frågan: “Kan Android eller Windows telefoner vara bättre än iPhone ?”

Den omfattar ju minst fyra omgråden man får ta hänsyn till (och som du själv var ine och rescencerade).

Bättre än iPhone...

 ...som helhet.

 ...som telefon (hårvara)

 ...sett till system/program

 ...sett till kretsloppssystemet runt omkring.

 

Jag tror man kan komma fram till lite olika svar på det. Allt beror påvilka paramentrar man väljer att jämföra, och sen sett ur ett användarperspektiv är det ju också frågan om vad som passar användaren bäst. Är också en sorts kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fullt fungerande Androidtelefon (en Motorola Moto G) som gör allt jag har behov av till ett mycket lägre pris än en iPhone. Viktigast för mig. Dessutom är den tålig mot väta och stötar (den klarar lätt en halvtimme nedsänkt i vatten och under vissa förutsättningar att köras över av en bil), och eftersom jag rör mig mycket i naturen så är det viktigt. Allt detta gör Moto G mycket bättre för min del än en iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

För att slippa spekulation om jag får betalt av Apple för att skriva detta, så är svaret NEJ, jag hade hoppas på det men icke, detta är en erfarenhet som talar och det är min erfarenhet.

...

Nog om det. Leve väl.

 

 

Inte för att jag helt förstår vad du ville ha sagt med detta subjektiva inlägg, men det är väl jättebra att det finns alternativ så hittar alla förhoppningsvis en mobil eller dator som passar ens speciella önskemål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke_med_kniven

Jag har en iPhone 5 (min första smartphone).

Den kostade över 5000Kr och mitt mål med den affären var att få en mobil som jag skulle kunna ha i många år.

Tidigare har jag haft tre olika vanliga mobiler som aldrig kostat med än 999:- (tillbaka till 2002-3.

Dessa har hållit olika länge givetvis men i runda slängar 3 år var.

Min iPhone fyllde nyligen 1,5år i min ägo och när jag pratade senast med Tele2 som jag köpte mobilen av så säger dom (med mina ord) "Den där gamla mobilen har redan blivit ersatt två gånger och en tredje är påväg, 2 år för en mobil är stenåldersteknik"

 

Jag hade faktiskt förväntat mig betydligt mer telefon för pengarna.

Prestandamässigt så som ifall den är snabb eller har kraftfull processor kan jag inte svara på där har den varit tillfredsställande, men att batteriet håller under 50% av när den var ny och att de fysiska knapparna bara funkar ibland tycker jag är ett tecken på att Apple Inte kan göra mobiltelefoner särskilt bra.

 

Jag har inte testat någon smartphone från något annat märke som jag skrev tidigare utan iPhone var mitt första alternativ. Troligtvis blev det också den sista smartphone jag köper i mitt liv.

 

Nu var väl inte det här ett svar på frågan, utan snarare mina två cent om en produkt som trådskaparen tyktes gilla väldigt mycket.

 

Apple ska göra iPods och iMacs :wub: ,

mobiler får någon annan göra :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...