Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

bjojon

Rekommendera Poster

Min arbetsgivare tvingar mig att använda lösenord på mobilen för att kunna installera jobbmejlen och jobbkalender.

Finns det något sätt att komma runt detta? iOS hämtar inställningar från outlookservern på jobbet. Har försökts att installera och sedan ta bort lösenordet, det går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker inte det finns en poäng i att mobilen med Din jobbmejl faktiskt har ett lösenord..?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker inte det finns en poäng i att mobilen med Din jobbmejl faktiskt har ett lösenord..?

 

 

/ Kiwi

[+] Ja, man skall vara glad över att man har arbetsgivare som tänkte lite på säkerheten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte ha lösenord på sin telefon är verkligen inte smart. det är en självklarhet.

Ibland brukar jag t om använda mig av komplicerat lösenord istället, om jag rör mig på ställen med mycket folk.

Den enkla lösenkoden känns då för simpel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du använder din arbetsplats nätverk och resurser så är det din arbetsplats - din chef - som bestämmer över säkerhetsnivån. Som anställd är du skyldig att följa reglerna som gäller för IT-säkerheten för ditt arbete. Om du av olika skäl inte vill göra detta, så rekommenderar jag att du kontaktar din fackliga ombudsman på din arbetsplats och har en diskussion om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Även om ovanstående svar är korrekta så är de inte riktigt svar på frågan...

 

Menar du lösenord till mail/kalender konto eller lösenord på iPhone?

 

Om svaret är det förstnämnda så finns det nog inget du kan göra åt det. Om det är till iPhone, avses fyrsiffrig sifferkod eller den långa versionen?

 

Är det din privata eller arbetsgivarens telefon?

 

Vilken modell är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösenordet är det som låser upp telefonen. Det är min privata telefon, som jag vill kunna läsa jobbmejlen i. Jag är anställd i en kommun och det finns inga stora hemligheter att bevara i mina mejl och tillhörande kalender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösenordet är det som låser upp telefonen. Det är min privata telefon, som jag vill kunna läsa jobbmejlen i. Jag är anställd i en kommun och det finns inga stora hemligheter att bevara i mina mejl och tillhörande kalender.

Det är nog inte eventuella hemligheter som oroar. Om telefonen hamnar i orätta händer kan kan den användas att skicka epost ifrån. Kan du inte använda arbetsgivarens webmail?( visst liten skärm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din iPhone, vilken version av iOS?

Vilka appar använder du för att hantera jobbets mail & kalender, inbyggda Mail och Kalender eller något annat?

Lösenordet som inte går att undvika är det som ställs in genom Inställningar > Lösenkod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är lösenkod, som är det som jag vill slippa.

Jag vill använda de appar som ingår i systemet, alltså mail och kalender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst kan man ha så, det är nog alltför många som inte har lösenordsskyddade telefoner. Och inte ens tänkt på hur viktigt det är.

Förutom att någon kan missbruka din jobbmail, kontaktbok och telefonnummer så blir ju telefonen väldigt begränsad i sin användning om man inte skyddar den.

Det får e xv inte finnas någon ingång till din eventuella dator, iClouds nyckelring exv får man se till att inte aktivera. Eller andra synkprogram som man kanske vill använda.

Bankappar och andra typer av appar som innehåller personlig information är uteslutet. Att hacka någons identitet blir en tråkig möjlighet. Ja, livet kan bli surt på många sätt om oturen är framme.

 

Priset kan bli högt om telefonen blir stulen och frågan är om det är värt priset bara för att man inte orkar slå ett lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har ärligt talat aldrig hört talas om att mailkonton kan stoppas från att läggas in i iPhone om inte vissa kriterier i enhetens systeminställningar är uppfyllda.

 

Någon som vet mer om hur detta går till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det styrs med den profil TS laddat ner från arbetsgivaren. Med profiler kan du begränsa men även ställa in det mesta i telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det styrs med den profil TS laddat ner från arbetsgivaren. Med profiler kan du begränsa men även ställa in det mesta i telefonen.

 

Jahapp.

 

Då är väl svaret att man inte kommer runt det utan att hacka profilen - som arbetsgivaren förmodligen skulle se allt annat än milt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det styrs med den profil TS laddat ner från arbetsgivaren. Med profiler kan du begränsa men även ställa in det mesta i telefonen.

Hur väljer man vilken profil som är den aktuella? Kan man inte ladda ner en ny profil?

 

Jag rekommenderar TS att ta bort allt jobbrelaterat och arbetsgivarrelaterat från sin telefon. Om arbetsgivaren tycker att det är viktiga att TS är mobilt tillgänglig så får arbetsgivaren ordna en jobblur eller finna sig i att leka på TS villkor.

 

Personligen hade jag blivit vansinnig av att tvingas ange lösen vid varje användning. Jag använder det givetvis, men med viss fördröjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar TS att ta bort allt jobbrelaterat och arbetsgivarrelaterat från sin telefon. Om arbetsgivaren tycker att det är viktiga att TS är mobilt tillgänglig så får arbetsgivaren ordna en jobblur eller finna sig i att leka på TS villkor.

Det verkade som om TS själv ville kunna kolla jobbmejlen i mobilen. Inte att arbetsgivaren tvingade på henom den här lösningen. Då är det TS som får »finna sig i att leka på arbetsgivarens villkor«.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkade som om TS själv ville kunna kolla jobbmejlen i mobilen. Inte att arbetsgivaren tvingade på henom den här lösningen. Då är det TS som får »finna sig i att leka på arbetsgivarens villkor«.

 

 

/ Kiwi

Visst, men jag anser att TS är lite otydlig på den punkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det arbetsgivare som "tvingar" anställda att ha jobbmail på sin privata telefon? Verkligen? TS tror jag dessutom hade en offentlig sådan.

 

Det tror inte jag.

 

Däremot vet jag att många lägger upp sin jobbmail på sin privata telefon, liksom bara för att det går. Varför ska man göra det?

Är man ledig så är man. Punkt.

Om man nu inte har ett sådant jobb som medför att man måste kunna vara tillgänglig även om man är ledig, skulle tro att det är ytterst få egentligen som behöver vara det.

 

Finns ingen som helst anledning att läsa jobbmail när man inte jobbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finns ingen som helst anledning att läsa jobbmail när man inte jobbar.

Finns ju en del av oss som är både arbetsgivare och anställda, men det är iofs kanske off topic.

 

Alla får göra som de vill och som de känner att de kan hantera, att kategoriskt säga att man inte får kolla sin jobbmail när man är ledig känns lite överförmynderi tycker jag.

 

På den tiden jag var anställd hade jag inga problem med att kolla jobbmailen även på fritiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

På den tiden jag var anställd hade jag inga problem med att kolla jobbmailen även på fritiden.

 

För mig är den tiden nu, men i övriga håller jag fullständigt med =)

 

Stör mig inte det minsta. Dessutom behöver jag inte kolla den om jag inte vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju en del av oss som är både arbetsgivare och anställda, men det är iofs kanske off topic.

 

Alla får göra som de vill och som de känner att de kan hantera, att kategoriskt säga att man inte får kolla sin jobbmail när man är ledig känns lite överförmynderi tycker jag.

 

På den tiden jag var anställd hade jag inga problem med att kolla jobbmailen även på fritiden.

 

 

 

För mig är den tiden nu, men i övriga håller jag fullständigt med =)

 

Stör mig inte det minsta. Dessutom behöver jag inte kolla den om jag inte vill.

Självklart får var och en göra som man vill. Absolut!

 

Och det spelar ju ingen roll om man har jobbmailen i privata telefonen så länge man kan hantera det. Problem blir det ju först om det leder till stress och en känsla av att alltid behöva vara nåbar, om man eg inte behöver vara det.

 

Det handlar nog helt om vad man jobbar med.

 

För min del är det helt onödigt att kunna se jobbmail när jag är ledig, jag kan ändå inte göra något åt det. Däremot skulle jag nog förmodligen bli stressad av det och börja lägga tankar och därmed energi på jobbet. Min jobb-iPhone stänger jag av och lägger kvar på jobbet när jag är ledig. Och det är så skönt.

 

Har samma apple-id på alla enheterna, inkl jobbtelefon. Men allt är separerat med både kontakter, mail och annat genom hur jag ställt in enheterna.

 

Och jag vidhåller att ingen arbetsgivare kan tvinga anställda att ha jobbmail på privat telefon. Det är en frivillig möjlighet för den som så vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag vidhåller att ingen arbetsgivare kan tvinga anställda att ha jobbmail på privat telefon. Det är en frivillig möjlighet för den som så vill.

Nej, precis... Nu framgår det väl inte om TS telefon är en egen eller om det är arbetsgivaren som håller de anställda på jobbet. I sånt falla är det bara att köra på med de lösen och anvisningar man fått. Inte så mkt att bråka om s a s.

 

Själv skulle jag oavsett köramed lösenord på allt om det fanns ngt jobbrelaterat på telefonen ö h t. Är ett ansvar man har att skydda - vad det än är. Viktigt el oviktigt spelar ingen roll .. är för rutinens skull. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu framgår det väl inte om TS telefon är en egen eller om det är arbetsgivaren som håller de anställda på jobbet.

Jo, det gör det: »Det är min privata telefon, som jag vill kunna läsa jobbmejlen i.«

 

I övrigt håller jag med om det Du skriver.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

 

Självklart får var och en göra som man vill. Absolut!

 

Och det spelar ju ingen roll om man har jobbmailen i privata telefonen så länge man kan hantera det. Problem blir det ju först om det leder till stress och en känsla av att alltid behöva vara nåbar, om man eg inte behöver vara det.

 

Det handlar nog helt om vad man jobbar med.

 

För min del är det helt onödigt att kunna se jobbmail när jag är ledig, jag kan ändå inte göra något åt det. Däremot skulle jag nog förmodligen bli stressad av det och börja lägga tankar och därmed energi på jobbet. Min jobb-iPhone stänger jag av och lägger kvar på jobbet när jag är ledig. Och det är så skönt.

 

Har samma apple-id på alla enheterna, inkl jobbtelefon. Men allt är separerat med både kontakter, mail och annat genom hur jag ställt in enheterna.

 

Och jag vidhåller att ingen arbetsgivare kan tvinga anställda att ha jobbmail på privat telefon. Det är en frivillig möjlighet för den som så vill.

 

Jag tror att det beror på vilken typ av jobb man har och vilka arbetstider man har, men även hur man är som person. Sedan är det ju olika hur mycket mail som trillar in och vilken typ av mail det är, d.v.s. om innehållet är något som kräver åtgärd från ens sida eller mest är information.

 

För egen del blir jag ärligt talat mer stressad av att vara isolerad. Sorgligt och sjukligt kanske vissa skulle säga, men det viktiga är väl att man själv trivs? Sedan har jag inte så värst mycket inkommande mail och telefontrafik att det blir betungande. Skulle det ändras så skulle jag nog stänga av lite oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...