Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på bra och gratis virusprogram för Mac?


gustavr89

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Macbook Pro 13" - Mid 2010 och har i nuläget inget virusprogram installerat på datorn.

 

Behövs det, och är det någon som har tips på något bra och gratis virusprogram för mac?

Jag har aktiverat brandväggen, är det bra att göra det? Och räcker det som åtgärd?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inget, och har inga problem, eftersom man inte får det om man vet vad man gör, men Sophos AV-program är gratis och belastar inte systemet speciellt mycket. Jag kör det emellanåt, för att testa. Du kanske vill ha det av psykologiska skäl och/eller skydda vänner som har Windows (typ epostbilagor). Nedan kan du läsa mer om brandväggen. Jag har aktiverat den plus dolt läge och moddat lite för enskilda program.

 

post-28798-0-17879500-1408482500_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antivirus behövs inte på mac. det finns inga virus nämligen. se till att inte installera ful-filer/program från tillverkare/personer som du inte kan lita på, så slipper du även trojaner.

 

själv har jag aldrig kört antivirus till mac (sedan -97).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Brandväggen bör vara aktiverad.

 

Många på forumet kör utan AV program och jag tror inte att någon på forumet någonsin sett ett Mac virus. Men det kan vara bra med AV program ändå, t.ex. om man hanterar Windows filer eller delar filer med Windows användare. Eller för den delen om någon uppfinner ett Mac virus... Jag kör ClamXav. Jag låter det inte stå på alltid utan använder det för att scanna enskilda filer och någon gång i månaden hela hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus i den STRIKTA definitionen finns inte. Det finns en handfull trojaner som hittills verkar väldigt svåra att hitta. Det sägs att man kan få dem om man installerar tillägg eller program från skumma sidor. Så gör inte det.

...

Trådar om infekterade datorer har vi inte haft vad jag vet. Möjligen en eller två misstänkta fall under mina 10 år på forumet. Det är nästan lika sällsynt med dåliga program som inte riktigt gör det som är utlovat eller halvskumma program som följer med under ytan. Allt detta kan man läsa om på MacWorlds hemsida eller andra välinformerade siter.

...

Själv har jag aldrig haft AV under över 10 år med OS X. Intrång är en annan sak och kan hända vilken dator som helst så OS X inbyggda brandvägg måste vara på och aktivera gärna dolt läge och surfa bakom en router så har du garderat dig så mycket som en privatperson behöver göra.

...

Att det inte finns mer än få skräpprogram för OS X innebär inte att framtiden är lika dan. Men den dagen vi behöver AV så kan du läsa om det på tex MW-s hemsida.

...

Med jämna mellanrum har representanter för AV-företag tjoat i Mac-media om att "krisen är här". Den kris de egentligen syftar på är att de inte säljer AV-program till Mac-användare....... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen bör vara aktiverad.

 

Många på forumet kör utan AV program och jag tror inte att någon på forumet någonsin sett ett Mac virus. Men det kan vara bra med AV program ändå, t.ex. om man hanterar Windows filer eller delar filer med Windows användare. Eller för den delen om någon uppfinner ett Mac virus... Jag kör ClamXav. Jag låter det inte stå på alltid utan använder det för att scanna enskilda filer och någon gång i månaden hela hårddisken.

Samma här... Kör med ClamAv, men inte som aktiv bakgrundsprocess utan kr manuellt och kolla enstaka filer osv.

 

Förutom det finns redan ett antal bra inbyggda program i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt många nya Macanvändare installerar windows på sina Macar.

För dessa är det nog en god idé att ha ett virusprogram, annars tror jag du klarar dig utan. Jag har i alla fall aldrig haft några problem, peppar,peppar.

 

Edit: På windows installationen en självklarhet, jag menar alltså även på OS X partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är antivirusprogram ni vill ha, inget annat får jag hoppas... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är antivirusprogram ni vill ha, inget annat får jag hoppas... :whistling:

[+] ^_^ På så sätt kan man svara trådens titel med att alla virusprogam är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Macbook Pro 13" - Mid 2010 och har i nuläget inget virusprogram installerat på datorn.

 

Behövs det, och är det någon som har tips på något bra och gratis virusprogram för mac?

Jag har aktiverat brandväggen, är det bra att göra det? Och räcker det som åtgärd?

 

Tacksam för svar!

1. Nej det behövs inget antivirusprogram. Det finns i strikt mening inga virus för OS X. Det finns ett fåtal trojaner, men håller du ditt operativsystem uppdaterat finns det funktioner inbyggt som blockerar dem.

 

2. Brandvägg är alltid bra att ha aktiverad. Jag har en tredjepartsbrandvägg från Intego som heter Netbarrier, men om det ökar skyddet eller ej vet jag egentligen inte. Det ökar min kontroll i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Digitaldoktorn

ClamXav är gratis (man kan donera om man vill) och är mycket bra. TheSafeMac rekommenderar just detta program även om det finns andra gratis program. Man kan schemalägga scanningar av t ex mappen "Hämtade filer" och mappen där dina mailbilagor sparas. Man kan även ställa in kontinuerlig scanning av dessa mappar med funktionen Sentry. Jag har nyligen skrivit om detta och gjort en videoguide som du gärna får ta en titt på:

http://digitaldoktorn.com/gratis-antivirus-mac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...