Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Om processorn i gamla Mac Pro


norda72

Rekommendera Poster

Hej hopp!

Processorn i gamla Mac Pro, är det den stora metallklumpen bakom minnet? Jag trodde processorerna var små som kamerasensorer i dag.

I alla fall undrar jag om Xeon-processorerna har likadan prestanda som i5- och i7-processorerna som sitter i MacBook Pro?

Datorn på jobbet, en pc, har i5-processor och när det kommer uppdateringar av systemet från nätet, upplever jag att den är så snabb. Den installerar en massa filer på nolltid, men filerna kanske inte väger så mycket så att det är därför den jobbar snabbt. Vet ej hur många kärnor den har. Min Mac Pro har fyra.

 

Funderar på hårddiskbyte. Vill ha en SSD. Har en extern hårddisk från WD anpassad för Mac där allt på datorn finns. Är det bara att koppla in den och ladda över materialet till den nya SSD:n om jag köper en och lyckas installera den? Eller måste man lämna in maskinen på verkstad för byte? Det lär väl kosta en slant, antar jag.

 

Är det för sent att köpa till Apples utökade garanti om datorn är mer än ett år, vilket denna är?

 

Med vänliga hälsningar

Pär Nordqvist uti staden Bollnäs

post-3723-0-43473600-1408007294.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp!

Processorn i gamla Mac Pro, är det den stora metallklumpen bakom minnet? Jag trodde processorerna var små som kamerasensorer i dag.

I alla fall undrar jag om Xeon-processorerna har likadan prestanda som i5- och i7-processorerna som sitter i MacBook Pro?

Den stora klumpen bakom är nog själva kylflänsen - sitter lite fläktar och sånt inne där och under det paketet sitter CPU'n.

 

Tycker det är svårt att jmf xeon och i5/7 bara sådär. Det finns så många olika modeller. Här var 2 olika sidor i a f. Hoppas de kan ge ngting. Xeon brukar sitta i servrar och lite andra hårt gående/arbetande datorer.

 

Intel Core i5-2300 vs Xeon E5450

cpu - What is the difference between an Intel i7 and a Xeon quad core processor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det för sent att köpa till Apples utökade garanti om datorn är mer än ett år, vilket denna är?

 

Ja, tyvärr är det för sent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jämföra Xeon med i5 och i7 är som att jämföra en sprinter och en maratonlöpare. Vem är snabbast? Beror på vad du ska göra. Xeon är kraftfull som en maratonlöpare och levererar kraftfullt läänge. De andra konsumentprocessorerna kan sprinta ett tag men blir varma och ansträngda och gillar inte läget på samma sätt.

...

Bifogar en bild med prestandasiffror från Geekbench. En MacPro från 2012 är en mycket kraftfull dator vilken variant du än väljer. Eftersom det inte är någon ide att jämföra med din 2009 som är en slö typ idag så slängde jag in en bild på MBP av senaste snitt. Både 13" som är konsument och 15" som är pro. Titta och jämför. Geekbench är en grov jämförelse på prestanda men som ger ett ungefärligt jämförelsevärde.

post-363-0-58068900-1408024475.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Datorn på jobbet, en pc, har i5-processor och när det kommer uppdateringar av systemet från nätet, upplever jag att den är så snabb. Den installerar en massa filer på nolltid,

Dels finns det flera olika varianter av i5 och i7 och dels är de olika snabba beroende på från vilket år de är. Sen är klockhastigheterna betydelsefulla. Så att säga att jobb-pc har i5 processor säger nästan ingenting. Den kan vara slö som en snigel eller vass som en pil beroende på vilken i5 vi pratar om. Apple väljer i stort sett alltid dyrare och snabbare varianter medan billiga PC-burkar väljer billigare varianter. Så det är inte så enkelt att uttala sig om det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din MacPro har en äldre hårddiskanslutning som heter SATA 3 Gbps som inte tillåter en SSD att flyga fritt tipsar jag om en annan lösning. Nämligen att installera ett PCI-E kort med SSD. Bifogar en länk på ett exempel som gör att det går mer än dubbelt så fort med SSD i din burk.

...

Gissar att du kan få ut 200-250 Mbs med SSD i din dator på befintlig anslutning. Den jag tipsar om ger runt 700 Mbs vilket är runt 10 ggr snabbare än du har idag. Man MÅSTE ju inte köpa en sådan, men det ger dig lika snabb hårddisk som de nyaste Macarna.

 

http://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDPHW2R480/

 

 

post-363-0-27576400-1408025571_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den har ju ingen SSD med i priset. Så kan du ju inte jämföra. Sen ger den SATA 6 som är halva PCI-e farten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl i allra högsta grad jämföras. Bara stoppa i valfri SSD och spara runt 2000kr. Men vill man ha högsta möjliga fart så kostar det ju som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en MacPro ska man väl satsa på lite drag under galocherna. SATA 6 och en bra SSD räcker långt. Det var ju inte det jag ville ha sagt.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en guide för byte av hårddisk och det är inte svårt. Kan man skruva ihop en Ikea-möbel kan man byta en hårddisk i en Mac Pro ungefär, eller snarare så är det enklare att byta HDD än att skruva ihop en möbel från Ikea :P

 

https://www.ifixit.com/Guide/HDD+Replacement/13270

 

 

Här är en guide för att installera flera hårddiskar i en Mac Pro, lika enkelt det och det är ju det du vill eftersom det är smart att använda den gamla disken som lagringsdisk eller arkivdisk.

 

https://www.ifixit.com/Guide/Mac+Pro+First+Generation+Hard+drives+and+hard+drive+carriers+%28Early+2008%29/25114

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en guide för byte av hårddisk och det är inte svårt. Kan man skruva ihop en Ikea-möbel kan man byta en hårddisk i en Mac Pro ungefär, eller snarare så är det enklare att byta HDD än att skruva ihop en möbel från Ikea :P

Ja, det är ~ lika svårt/jobbigt som att ställa in ett nytt paket mjölk i kylen och ta bort det galma. ^_^
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ~ lika svårt/jobbigt som att ställa in ett nytt paket mjölk i kylen och ta bort det galma. ^_^

Vad är galma.........? :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Burnin Sven

Jag har en hexacore xeon processor i min gamla asus pc och jag kör den på mountainlion. Den spöar mina nya i7 3770k datorer ganska rejält när det gäller video redigering och annat tungt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...