Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behöver jag mer RAM i min Imac late 2009?


VOVERORA

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Imac 3,06 GHz Intel Core 2 Duo, late 2009, med 8 GB RAM i.

Håller på en del med fotoredigering, och tycker att den är lite seg.

Skulle det hjälpa att stoppa i mer minne? Max är 16 GB. Eller tror ni inte det gör någon större skillnad när det gäller hur snabbt den reagerar?

 

​Med vänlig hälsning, Vera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kör med fotoredigering, kolla i Aktivitetskontroll på växelfilens storlek. Vad står det där?

 

Vad kör du för program för fotoredigering och vilken version?

 

Vad kör du för version av Mac OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du kör Photoshop är det en bra ide att stoppa i max RAM. Annars kan du prova med några enkla tips för att fixa småsaker som kan slöa ner datorn i onödan.

...

OM du ligger kring 20 GB ledigt på hårddisken kan du förvänta dig att det går trögare än normalt. Man bör helst ha 50 GB ledigt för att ha svängrunm.Mellan 20 ner till 10 GB är farozonen då hela datorn kan tvärhänga sig. Under 10 GB är det bara tur om den fungerar över huvudtaget.

 

 

...

 

Sammanställning av åtgärder:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program

....

Not:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken är i det närmaste tom, så det ska inte vara något problem.

Vad gör mer RAM, i det stora hela? Snabbar det liksom upp datorn generellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser jag växelfilen?

Kör med Iphoto och Pixelmator.

Mavericks.

Har du uppgraderat till nyaste Mavericksversionen? Det finns en del buggar i de första versionerna.

...

Jag tror iofs att en del av problemet ligger i att du försöker köra ett OS X som är lite för stort för din dator i kombination med bildredigering som behöver en kraftfullare dator. En 2009 är jämförelse ganska trött jämfört med nyare burkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör mer RAM, i det stora hela? Snabbar det liksom upp datorn generellt?

Nej, det snabbar inte upp datorn generellt. Det tar längre tid innan datorn knäar om du kör många och tunga program samtidigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken är i det närmaste tom, så det ska inte vara något problem.

Vad gör mer RAM, i det stora hela? Snabbar det liksom upp datorn generellt?

Tänk på hårddisken som ett förråd och RAM-minnet som en arbetsbänk. När arbetsbänken inte räcker till måste du gå i onödan till förrådet. Mer avancerad bildbearbetning kräver stor arbetsbänk för att inte behöva jobba i onödan på ett sätt som går väldigt sakta. Filter är en stor RAM-tjuv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser jag växelfilen?

 

Programmet "Aktivitetskontroll", välj Systemminne.

post-11001-0-07257000-1407835676_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte ut så där på min ;) Men jag tror att jag har hittat det. Ska kolla det när jag redigerar nästa gång. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

8GB borde räcka ganska långt och vinsten med att gå upp till 16 tror jag är mycket begränsad, jag skulle snarare starkt överväga att installera en SSD... Du borde klara dig med en relativt liten (128-256 GB) eftersom du säger att din HDD är i stort sett tom. Att göra detta borde dessutom vara billigare än en 16GB uppdatering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är bra och dåligt då? Vad ska jag titta efter?

Du ska titta efter storleken på växelfilen. Om den är mer än 1GB så behöver du mer RAM just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Just detta har jag inte gjort själv (men mycket annat) men att byta hårddisk är nog mindre avancerat än du tror. Det kan även finnas hyfsat prisvärda verkstäder som kan hjälpa till med detta, i synnerhet om man själv köper in SSDn och sedan själv sköter installation av operativsystem och överflytt av gamla data (vilket är enkelt). Det som är klurigast är att man måste lyfta bort displayen med sugkoppar men såna finns nog att köpa... Väl inne i burken är det nog ganska enkelt att ta sig fram.

 

Här finns en guide, kanske har du någon i din närhet som gillar att skruva i datorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta hårddisk till en SSD ger en del fördelar. Allt som involverar hårddisken går ungefär fem gånger fortare. Dvs uppstart går på en femtedel av tiden. Öppna program går blixtsnabbt. Datorns interna hantering av tillfälliga filer går också fem gånger fortare. Processorn går lika fort/sakta som tidigare, men skillnaden är så stor att man upplever att hela datorn går på anabola... En SSD kompenserar till viss del om det är på gränsen med RAM-minne eftersom hanteringen av tillfälliga filer går blixtsnabbt mot tidigare.

...

Det negativa är att det blir dyrt om man inte ska göra det själv och man bör/ska ha minst 256 GB för att det ska räcka till. I min värld skulle jag nog lägga de pengarna på en nyare eller en ny iMac. En ny iMac har så mycket mer prestanda att din gamla kommer att kännas som en dörrstopp....

...

OM du vill ha en begagnad är tipset att inte köpa en äldre än 2011 eftersom Apple införde ett stort teknikskifte som gör att en 2011 är nästan i fatt dagens iMacar i prestanda och utbyggndadsmöjligheter. Bland annat infördes Thunderbolt som gör det möjligt att ha externa supersnabba hårddiskar som är kanske 20 gånger snabbare än din 2009 klarar att hantera. Mycket lämpligt när man vill hantera bilder kors och tvärs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror också att jag kommer att satsa på att köpa en begagnad istället för att sätta in en SSD. Vad ska jag tänka på mer än att den ska vara nyare än 2011? Frågan är vilken prestanda jag behöver på den, för redigering av foton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I regel finns det tre olika varianter per modell och den enklaste passar alldeles utmärkt. Med risk för att bli teknisk jämför jag Late 2009 med Mid 2011. Geekbench är ett program som man kan mäta hur kraftfull en dator är och som ger en bra uppfattning om skillnader mellan modeller. En Mid 2011 kan dessutom utrustas med hela 32 GB RAM vilket gör den utmärkt om man vill köra riktigt tunga program som Photoshop. Mellan 2009 och 2011 är det ett väldigt stort hopp. Från 2011 till dagens iMac skiljer inte lika mycket.

post-363-0-41557600-1407857354.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

I regel finns det tre olika varianter per modell och den enklaste passar alldeles utmärkt. Med risk för att bli teknisk jämför jag Late 2009 med Mid 2011. Geekbench är ett program som man kan mäta hur kraftfull en dator är och som ger en bra uppfattning om skillnader mellan modeller. En Mid 2011 kan dessutom utrustas med hela 32 GB RAM vilket gör den utmärkt om man vill köra riktigt tunga program som Photoshop. Mellan 2009 och 2011 är det ett väldigt stort hopp. Från 2011 till dagens iMac skiljer inte lika mycket.

Tror ni det är värt att uppgradera lite till den här:

 

http://www.blocket.se/jonkoping/Imac_21_5__2011__kopt_2012__54746051.htm?sa=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni det är värt att uppgradera lite till den här:

 

http://www.blocket.se/jonkoping/Imac_21_5__2011__kopt_2012__54746051.htm?sa=1

Det är inte lite som skiljer. 2011 gjorde Macen ett stort tekniksprång. Processormässigt är det ungefär dubbla prestandan, hårddiskbussen är av nyaste sort med dubbla hastigheten, du har Thunderboltanslutning vilket innebär bla att du kan ansluta externa SSD-hårddiskar med full fart. Typ 100 gånger snabbare än USB 2. I princip som dag och natt och din gamla är natt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...