Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utbytesenhet via Folksam


tallani

Rekommendera Poster

Har en fråga angående utbytesenhet via Folksam. Har inte riktigt förstått hur det fungerar.

Har nyligen skickat iväg min vattenskadade iPhone 5S 16GB till reperation/undersökning hos Halebop. Anledningen till detta är för att Folksam ville ha ett prisförslag på en ersättningsenhet och sen skulle jag återkomma med det.

Kommer jag få pengar som täcker enheten eller kommer Folksam köpa den direkt av Halebop och skicka den till mig? Någon som har erfarenhet av något liknande fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade en vattenskadad produkt (MacBook) ville försäkringsbolaget ha ett reparationsförslag, dvs. hur mycket det kostade att reparera datorn. Summan jämförde vi sedan med att köpa en ny likadan produkt. I mitt fall var det billigare att köpa en ny dator, och då fick jag ersättning för det minus självrisken. Hade det varit billigare att reparera så hade jag fått den ersättningen istället minus självrisken.

De gjorde alltså ingenting själva förutom att betala ut ersättning, men då direkt till mig så fick jag skaffa en ny produkt själv. Men pengarna kom in som vilken som helst, så de var inte låsta till att jag måste använda dem till just en ny produkt, utan det fick jag avgöra själv.

 

Vad jag tror de menar med prisförslag på en ersättningsenhet är att de antingen vill veta hur mycket reparation koster eller hur mycket en likvärdig enhet är värd idag (enkelt sett hur mycket iPhone 5S 16GB säljs för idag).

 

Hoppas det var till någon nytta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Eftersom mobilen är vattenskadad så lär dom inte kunna laga den. Det är väl bara till att invänta svar. Kanske kan dröja länge dock, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Märkligt att ett så stort försäkringsbolag som Folksam inte har bättre koll på detta, det kan ju inte vara det första ärendet med en trasig iPhone de stöter på. Sannolikt agerar de som de gör för att det inte skall vara för enkelt för kunden och på så sätt maximera sina vinster.

 

Anledningen till att jag säger så är att det inte är någon hemlighet vad det kostar att laga, auktoriserade verkstäder har ett fast pris och hos vissa får man till och med ut sin utbytesenhet samma dag. Det är liksom inte lönsamt att ägna varje ärende en specifik felsökning och rapport, men som sagt, fungerar nog så för att många inte går vidare med sitt försäkringsärende när det görs mer komplicerat än vad det borde vara. Alla försäkringsbolag agerar inte på samma sätt, överväg att byta.

 

Nåväl, hos ex. Digital Inn är priset 2595:- och Macforum 2795:-. Bara att lämna in och sedan skicka kvitto... Halebop kan säkert ge besked om vad deras utbytesprogram kostar per telefon.

 

Ibland hänvisar försäkringsbolagen till billigare icke-auktoriserade verkstäder men med tanke på det stora antalet mindre seriösa aktörer där är det lätt för försäkringstagare att hävda rätten till en auktoriserad verkstad. Det rör sig trots allt om en elektronikvara som skall vara säker i alla hänseenden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att ett så stort försäkringsbolag som Folksam inte har bättre koll på detta, det kan ju inte vara det första ärendet med en trasig iPhone de stöter på. Sannolikt agerar de som de gör för att det inte skall vara för enkelt för kunden och på så sätt maximera sina vinster.

 

 

http://sv.m.wikipedia.org/j/Ömsesidigt_försäkringsbolag

 

Det är kunderna som äger Folksam och som därmed ansvarar för både förluster och vinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T.o.m handläggaren sa att han visste att dom inte kommer laga den. Men det är väl för att säkerställa att den verkligen är sönder och att jag inte ska försöka pumpa Folksam på pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Idag fick jag svar från Telecare, 20 arbetsdagar senare.

 

 

Vid undersökningen av er inskickade enhet har våra tekniker inte konstaterat de/det fel som ni har angivit i er felbeskrivning. Vi returnerar därför enheten utan reparation när vi har registrerat er inbetalning av vår hanteringskostnad.

 

Anledningen till att jag skickade iväg luren var att jag välte med en kanot. iPhonen låg i min bakficka och var stendöd dagen efter. Finns det verkligen en möjlighet att Telecare inte hittat något spår av fuktskada i luren? Betyder detta att den fungerar igen? Nu kräver man en avgift på 344:- innan dom skickar tillbaka telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skrev du i din felbeskrivning då?

 

EDIT: Ring och prata med dem.

Startar ej efter förmodad vattenskada.

 

Får kanske slå dom en signal imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...