Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virus på datorn? Chrome beter sig konstigt


tildemalmo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett stort problem som håller på att driva mig till vansinne!

För någon vecka sedan började massor av popup dyka upp när jag surfade (chrome)

även många reklamrutor fyller varje internetsida med diverse (skum) reklam.

Ord i texter på alla sidor jag besöker blir gröna, understyrka och "länkar".

Har provat återställa alla inställningar i chrome, tagit bort och laddat hem igen.

Men problemet kvarstår.

 

Är ingen superexpert inom ämnet så nu är min förhoppning att någon därute ska

förstå vilket problem jag har och kunna hjälpa mig.

 

TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur beter sig Safari?

Virus finns inte till Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen rör det sig om nåt tillägg i Chrome, alternativt Safari. Du har inte lagt till nåt vid tidpunkten när det började?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen rör det sig om nåt tillägg i Chrome, alternativt Safari. Du har inte lagt till nåt vid tidpunkten när det började?

safari beter sig likadant emellan åt. just idag funkar safari ok men vissa dagar kommer även där popups. jag har provat titta på inställningar under tillägg och tog bort nån fil som låg där. men problemet kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade du tillägg i båda två, Safari och Chrome?

ja, fanns inga tillägg i safari. jag kan knappt klicka på något utan att en popup ruta dyker upp med reklam. ofta "rensa din mac" eller nån annan spam reklam, blir tokig!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat några suspekta program, typ Clean my Mac eller likn?

 

Prova annars att installera ADblock för Chrome och Safari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag har inte installerat något medvetet. nu efter att viruset dök upp har jag testat ClamXAv som jag fick tips om, men den hittade ändå inget virus. ingen aning om hur jag ska gå vidare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm virus, det är något som inte kan angripa Mac..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat Ad blocker nu, funkade iallafall så att inga popups kommer upp. men texten på alla sidor jag besöker är fortafarnde grön / och vissa ord blir till länkar till konstiga sidor. hur blir jag av med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat Ad blocker nu, funkade iallafall så att inga popups kommer upp. men texten på alla sidor jag besöker är fortafarnde grön / och vissa ord blir till länkar till konstiga sidor. hur blir jag av med detta?

Har du testat det verktyg jag länkade till tidigare? Bitdefender Adware Removal Tool.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har haft samma fel, men sökte till slut på malware i appstore och fick fram följande app: Bitdefender Virus Scanner - en gratis version som hittade skiten. Kunde desvärre inte ta bort det men den gav mig sökvägen till varje ställe skiten fanns på (totalt) så var bara att gå dit och dra mapparna till papperskorgen när den var färdig med sökningen!

 

NU fungerar min webläsare som vanligt igen, UTAN massa pop up blockerare och liknande!! :)

 

//Simon Nyman

SimonNyman.com

--Sharing Is Caring--

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har haft samma fel, men sökte till slut på malware i appstore och fick fram följande app: Bitdefender Virus Scanner - en gratis version som hittade skiten. Kunde desvärre inte ta bort det men den gav mig sökvägen till varje ställe skiten fanns på (totalt) så var bara att gå dit och dra mapparna till papperskorgen när den var färdig med sökningen!

 

NU fungerar min webläsare som vanligt igen, UTAN massa pop up blockerare och liknande!! :)

 

//Simon Nyman

SimonNyman.com

--Sharing Is Caring--

Verkar vara bra program Bitdefender

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har haft samma fel, men sökte till slut på malware i appstore och fick fram följande app: Bitdefender Virus Scanner - en gratis version som hittade skiten. Kunde desvärre inte ta bort det men den gav mig sökvägen till varje ställe skiten fanns på (totalt) så var bara att gå dit och dra mapparna till papperskorgen när den var färdig med sökningen!

 

NU fungerar min webläsare som vanligt igen, UTAN massa pop up blockerare och liknande!! :)

 

//Simon Nyman

SimonNyman.com

--Sharing Is Caring--

tack för tipset! ska prova nu på en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade hem appen igår och körde en scan genom hela datorn. Hittade ett par filer och började radera. Men nu kan jag inte få bort de sista filerna. När jag klickar på "Reveal in finder" händer ingenting, har ca 20 skadade filer kvar jag vill ta bort men det går inte. provade att göra en ny scan och ta bort filerna men samma problem uppstår. något du var med om??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kapar tråden - har installerat Clean my Mac (t.o.m. betalt för programmet version 2).

Är detta program inte bra för min iMac?

Blev lite orolig när jag läser ditt inlägg Pocahontas :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag kapar tråden - har installerat Clean my Mac (t.o.m. betalt för programmet version 2).

Är detta program inte bra för min iMac?

Blev lite orolig när jag läser ditt inlägg Pocahontas :unsure:

 

Läst flera negativa recensioner om Clean My Mac...

Provade de en gång när det var rätt nytt och det gav mig bara problem minns jag...

Så det åkte ut..

 

Vid en snabb googling hittade jag detta omdöme om Clean My Mac.

http://www.linnarsson.com/cleanmymac-vs-gratisalternativen/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Jag skaffade Clean my Mac för jag visste inte hur jag skulle avinstallera program på min iMac.

Detta vet jag ännu inte, vissa program har uninstal men många saknar detta och det gör mig lite förvirrad.

Jag har personligen inte upptäckt några problem med Clean my Mac 2 men jag kör just nu Bitdefender Virus Scanner så får vi se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...