Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hur använda Dupeguru?


big peter

Rekommendera Poster

Har en 10000 tal dubletter i Dupeguru, fråga hur kan jag sortera dem, så att det är dubletterna som markeras, att göra det för hand skulle ta för lång tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är dupeguru och vad för slags dubletter talar vi om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du "aldrig" använda ett program för att skilja på dubletter? självklart så måste man vara försiktig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du "aldrig" använda ett program för att skilja på dubletter? självklart så måste man vara försiktig

Därför att det är ett arbete jag gör bättre själv. Jag har generellt både fem och tio exemplar av olika musikspår - olika inspelningar, olika mixningar, bootlegs och så vidare. Det är bara jag som kan bedöma vad som är en dubblett och vad som inte är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken är också att om man t ex håller backup'er på samma disk, el har flera OS på samma disk, att den tar bort “dubletter” som sen saknas då man behöver dem. Bästa är att man förarbetar och kollar själv lite vad som kommer in. Om man lägger in nåt som kopierar sig på plats ... att man tar bort dubletten själv redan då s a s. :crossfingers:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du "aldrig" använda ett program för att skilja på dubletter? självklart så måste man vara försiktig

 

Ska vi slå vad om att snart kommer du starta en tråd om saknade filer i iTunes :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips om att vara försiktig med Dupegure och liknande program, allt är förstås sant, MEN har 10000 dubletter, skulle kunna att manuellt rensa tex 2000 dubletter men aldrig 10000 st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips om att vara försiktig med Dupegure och liknande program, allt är förstås sant, MEN har 10000 dubletter, skulle kunna att manuellt rensa tex 2000 dubletter men aldrig 10000 st

 

Vad för dubletter? Bilder,mp3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad för slags dubletter talar vi om?

 

 

 

Vad för dubletter? Bilder,mp3?

Ja, just det. Det är själva huvudfrågan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder och musik och filmer

 

Ok då kommer du skapa tre trådar.

Ligger dessa filer i iPhoto,iTunes då är du rökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto/Aperture sparar originalet varje gång man ändrar en bild för att man lätt skall kunna återgå till original. Det är ingen dublett, och man skall aldrig vara inne i iPhotos databas och pilla, med eller utan programvara. Allt arbete där skall ske genom iPhoto eller Aperture, annars är risken överhängande att man skrotar hela databasen.

 

Att plocka bort musikfiler genom att manipulera filsystemet genererar utropstecken i iTunes. Det enda sättet att plocka bort filer på är att göra det i iTunes självt.

 

Använder du inte iPhoto eller iTunes gäller naturligtvis inte detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ligger dessa filer i iPhoto,iTunes då är du rökt.

Nja, det finns program som är specifikt avsedda för att hitta dubletter av media som ligger i dessa program.

 

Här är ett för iPhoto (som jag hört mycket gott om):

http://www.macupdate.com/app/mac/18748/duplicate-annihilator

 

Tyvärr kan jag inte rekommendera (eller avråda från) något specifikt program för iTunes. Har ingen erfarenhet av något av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag använder iPhoto biblioteket och lägger till bilder där så ökar det väl med storleksmässigt med 100 %??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag använder iPhoto biblioteket och lägger till bilder där så ökar det väl med storleksmässigt med 100 %??

Hur menar du nu?

Om du har 35 bilder i iPhoto tagna med en viss kamera och tankar in 35 nya bilder från samma kamera så ökar storleken med (ungefär) 100%, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar att jag har iPhoto biblioteket tomt och lägger till så blir det dubbelt i innehållet tex 100 st bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar att jag har iPhoto biblioteket tomt och lägger till så blir det dubbelt i innehållet tex 100 st bilder

Förstår inte frågan. Om du klickar ur rutan så kommer bilderna att ligga i sina respektive mappar på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar att jag har iPhoto biblioteket tomt och lägger till så blir det dubbelt i innehållet tex 100 st bilder

Förstår fortfarande inte. Om du lägger dit 100 bilder så har du 100 bilder.

 

Du kanske menar att det skapas 100 små miniatyrbilder?

 

Eller så kanske du menar att när du redigerar de 100 bilder så skapas 100 nya? Ja, det är rätt iPhoto är icke-förstörande. Om du redigerar en bild så skapas en kopia. (Det blir bara en, oavsett hur många gånger du redigerar den.)

 

Eller så menar du något annat, men det förstår jag inte vad det skulle kunna vara.

 

Förstår inte frågan. Om du klickar ur rutan attachicon.gifSkärmavbild 2014-08-07 kl. 17.46.43.png så kommer bilderna att ligga i sina respektive mappar på hårddisken.

Bättre då att ha rutan ikryssad, så har man alla sina bilder på ett ställe, i iPhotobiblioteket.

Om man importerar direkt från kameran i iPhoto så tar man heller inte omvägen via en mapp någonstans på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Kan ju även nämnas att iPhoto och Aperture båda kan hantera bilder i råformat och gör en kopia, en "framkallad" bild. Råformat ska ses som ett "digitalt negativ". Då får man alltså fler filer, både "negativet" och den "framkallade" bilden. En del kameror gör både en bild i råformat och en kopia i exempelvis JPEG, om det är inställt så, och tar man in dessa i iPhoto eller Aperture så blir fortfarande bilden i råformat "framkallad". Många bilder blir det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...