Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela internet via wifi via wifi :)


MartinDJ

Rekommendera Poster

Sitter på en wifi.uppkoppling på min macbook pro som jag vill dela ut till min iphone/ipad via wifi. Går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter på en wifi.uppkoppling på min macbook pro som jag vill dela ut till min iphone/ipad via wifi. Går det?

 

Du behöver ett till wifi-kort till datorn, t ex USB. Har du möjlighet att köra datorn med kabel så kan dela ut det trådlöst den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det att ta exempelvis en Asus RT-N12 och koppla in den på befintligt nät och sen alla enheter till den i nästa steg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är du uppkopplad mot nätet i nuläget på din dator? Trådlöst?

 

Vad är det för wifi-signal om nu inte iPad/iPhone kan komma åt den? För visst är det så att nyare iPad/iPhone även klarar av 5 GHz N om det är det som körs. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ligger på sjukhus och har köpt mig uppkoppling från telias homerun som finns här.

Det funkar ju bara att logga in med en enhet men med tanke på att jag har med mig macbook pro, ipad mini och iphone 5s så vill jag ju surfa på allihop.

Därav frågan om jag kan komma runt det här att jag bara kan logga in med en enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostar det att ansluta sig?

När vi låg på BB räckte det att registrera sig så fick man ansluta hur många enheter som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ligger på sjukhus och har köpt mig uppkoppling från telias homerun som finns här.

Det funkar ju bara att logga in med en enhet men med tanke på att jag har med mig macbook pro, ipad mini och iphone 5s så vill jag ju surfa på allihop.

Därav frågan om jag kan komma runt det här att jag bara kan logga in med en enhet.

 

Som jag förstått det och erfarit, kan du bara logga in på Homerun med en enhet i taget.

Dvs. När du tittat färdigt med datorn lägger du igen locket och tar upp iPaden eller iPhonen och loggar in på den enheten. Jag vill minnas att du ska använda det nätverk som heter "homerun1x" (om det finns) för de två senare, så sparas inloggningsuppgifterna. Eller tänkte du dig att sitta och surfa på tre enheter samtidigt, och i så fall - varför? :fundersam:

 

Så här förklara Telia själva systemet (dock fr. 2011).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som jag förstått det och erfarit, kan du bara logga in på Homerun med en enhet i taget.

Dvs. När du tittat färdigt med datorn lägger du igen locket och tar upp iPaden eller iPhonen och loggar in på den enheten. Jag vill minnas att du ska använda det nätverk som heter "homerun1x" (om det finns) för de två senare, så sparas inloggningsuppgifterna. Eller tänkte du dig att sitta och surfa på tre enheter samtidigt, och i så fall - varför? :fundersam:

 

Så här förklara Telia själva systemet (dock fr. 2011).

homerun1x fungerar är endast för de med Telia-abonnemang och det verkar inte TS ha eftersom han betalat för homerun som annars är gratis för Teliakunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostar det att ansluta sig?

När vi låg på BB räckte det att registrera sig så fick man ansluta hur många enheter som helst.

Kostar i Västmanlands landsting

 

Som jag förstått det och erfarit, kan du bara logga in på Homerun med en enhet i taget.

Dvs. När du tittat färdigt med datorn lägger du igen locket och tar upp iPaden eller iPhonen och loggar in på den enheten. Jag vill minnas att du ska använda det nätverk som heter "homerun1x" (om det finns) för de två senare, så sparas inloggningsuppgifterna. Eller tänkte du dig att sitta och surfa på tre enheter samtidigt, och i så fall - varför? :fundersam:

 

Så här förklara Telia själva systemet (dock fr. 2011).

Ala enheterna ligger ju och snackar med omvärlden och "drar" av surfpotten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla upp dig med telefonen och låt den dela ut internet till de andra enheterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla upp dig med telefonen och låt den dela ut internet till de andra enheterna?

 

Men använder telefonen inte data-trafik för utdelningen då?

 

Vet att jag delade internet från telefonen till min dator när jag var på ett hotell med Telia Homerun som min telefon automatiskt ansluter till. Men det visade sig innan helgen var slut att all min data-mängd slut så det gick ner i modemhastighet. Telias egna svar när jag frågade hur det hade gått till var att internetdelningen inte går via deras Homerun.

 

Internetdelning via bluetooth?

 

Ja, kanske är det som med datorerna, det krävs mer än en "nätverksenhet" för att kunna dela ut uppkopplingen. Så om man på telefonen ansluter med Wifi till Homerun och sedan delar ut det via BT?

 

Men i mitt fall ovan så var jag ansluten med sladd till datorn och då gick det på data fast telefonen var ansluten mot Homerun. Men det var en gammal 3Gs, så det kanske fungerar annorlunda nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men använder telefonen inte data-trafik för utdelningen då?

 

Vet att jag delade internet från telefonen till min dator när jag var på ett hotell med Telia Homerun som min telefon automatiskt ansluter till. Men det visade sig innan helgen var slut att all min data-mängd slut så det gick ner i modemhastighet. Telias egna svar när jag frågade hur det hade gått till var att internetdelningen inte går via deras Homerun.

 

 

 

Så dom menar att är du ansluten på deras wifi och du delar ut internet så går det alla fall genom 3G?

Det låter helt korkat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla enheterna ligger ju och snackar med omvärlden och "drar" av surfpotten.

 

Njae, det gör de inte om du inte dedikerat vill att de ska göra det...

 

- en igenfälld laptop (eller med wifi avstängt) gör det inte, en iPhone med "Mobildata" & "3G" (även i vissa fall "Data-roaming") avstängt gör det inte heller och en iPad i "flygplansläge" (med wifi:n avstängd) gör det verkligen inte...

 

Det går utmärkt att ha en enhet i sänder öppen mot nätet i form av en homerun-uppkoppling, men du kanske gillar att titta på film i datorn, facebook:a på iPaddan och prata i telefon (via Skype) på iFånen samtidigt, - vad vet jag...

- Jag är bara en vanlig analog snubbe utan simultankapacitet... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...