Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern Mac-formaterad disk som ej går att skriva till längre


mperor

Rekommendera Poster

Kan någon hjälpa mig? Jag har en extern hdd som jag köpte för ett år sen. Nu kan jag bara läsa från den, inte skriva. Det står att jag kan läsa och skriva när jag kollar i ruten längst ner "Delning och rättigheter". Samtidigt är mitt namn gråmarkerat och jag kan inte trycka på någon av pilarna. Ovanför rutan står det oxå "Du kan bara läsa".

Låset längst nere till höger är upplåst!

 

Vad är felet?

 

jag köpte även ny ny hårddisk igår, en My Cloud 3 TB. Hastigheten är otroligt långsam, och det tar flera minuter att kopiera över 1 GB. Kan jag lösa detta?, eller är jag dömd?

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/158690-d-link_dir-636l-80211n-300mbps-1gbits-cloud#specifications (min router)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon hjälpa mig? Jag har en extern hdd som jag köpte för ett år sen. Nu kan jag bara läsa från den, inte skriva. Det står att jag kan läsa och skriva när jag kollar i ruten längst ner "Delning och rättigheter". Samtidigt är mitt namn gråmarkerat och jag kan inte trycka på någon av pilarna. Ovanför rutan står det oxå "Du kan bara läsa".

Låset längst nere till höger är upplåst!

 

Vad är felet?

 

jag köpte även ny ny hårddisk igår, en My Cloud 3 TB. Hastigheten är otroligt långsam, och det tar flera minuter att kopiera över 1 GB. Kan jag lösa detta?, eller är jag dömd?

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/158690-d-link_dir-636l-80211n-300mbps-1gbits-cloud#specifications (min router)

 

Svaret på din första fråga har du i sven ovan, din disk är i Microsofts NTFS-format som kräver programvara på en Mac för att kunna skrivas till. Måte du inte ha den i NTFS så är det bättre att formatera om den till HFS+ som är Macens filsystem. Men då måste du ha en kopia på materialet för det försvinner när du formaterar.

 

På din andra fråga så gissar jag på att du filkopierar via nätverket och då trådlöst. I så fall är det högst normalt att det inte går speciellt snabbt. Trådbundet nätverk är det som gäller om du vill få ut någon vettig hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast problemet är att jag är en macanvändare sen 2008, och jag har använt hårddisken från dag 1 med min mac. Det var först förra helgen som den började krångla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast problemet är att jag är en macanvändare sen 2008, och jag har använt hårddisken från dag 1 med min mac. Det var först förra helgen som den började krångla.

 

Ajdå... antog att du hade samma problem som ovan då du la in din frågeställning i denna tråden. Tar och lyfter ut din frågeställning till en egen tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken service! Tack!

 

En annan sak oxå. När jag startade om datorn igår så hade flera av mina ikoner försvunnit från doc. Istället fanns det en massa "number, pages ...". Min bakgrundbild var det samma, och i övrigt har inget ändrats. Förutom att mina aktiva hörn var nollställda. Blir det så när man man startar om datorn i hårt läge?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du har startat om datorn i säkert läge, med skifttangenten nedtryckt? I så fall måste du starta om datorn i normalläge igen.

 

Om du redan har gjort det så kan det mycket väl vara så att den "säkra" omstarten har nollställt flera av dina inställningar.

 

Kommer du åt att skriva till din hårddisk efter omstart? Jag skulle nästan inte tro det, det verkar väl som om behörigheterna har ändrats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...