Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Högtalare till Apple TV?


Rstattin

Rekommendera Poster

Hej! Jag har nyligen köpt mig en Apple TV. Jag är än så länge riktigt nöjd. Enda som är lite tråkigt är att jag inte har något ljudsystem som stödjer Apple TVns ingångar/utgångar. Någon som kan tipsa om ett par billiga ljudsystem (räcker med 2.1) som har Digital Optisk ingång och fungerar med min Apple TV.

 

Gärna under 1500-kronors klassen!

 

Mvh!

 

 

 

EDIT: Detta är vad jag hittat än sån länge --> LÄNK

Någon som vet något om märket eller vet om det är bra ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menar du? ska du koppla högtalare till din apple tv?,du har väl ändå din apple tv kopplad till en tv via HDMI antar jag? Köp i så fall ett par aktiva högtalare med optisk ingång o koppla mellan tv o högtalare,är ju mitt tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menar du? ska du koppla högtalare till din apple tv?,du har väl ändå din apple tv kopplad till en tv via HDMI antar jag? Köp i så fall ett par aktiva högtalare med optisk ingång o koppla mellan tv o högtalare,är ju mitt tips

Hej! Ja jag ska alltså få mitt ljud ut någonstans. TVn eller Apple TVn spelar ingen roll. Men jag har endast optisk på TVn också... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja jag ska alltså få mitt ljud ut någonstans. TVn eller Apple TVn spelar ingen roll. Men jag har endast optisk på TVn också... :(

ok,då är jag med! jag kör med ett par sådana här

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=120250&title=Doome%20BT2022%20Piano%20Black&

 

dom har 2 x optisk ingång,rca,USB,samt bluetooth o har ett riktigt bra ljud,smidigt att fjärrkontroll medföljer också! jag har kopplat högtalarna via optisk kabel från tvn, sedan hdmi-kabel från tv till apple tv,funkar perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok,då är jag med! jag kör med ett par sådana här

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=120250&title=Doome%20BT2022%20Piano%20Black&

 

dom har 2 x optisk ingång,rca,USB,samt bluetooth o har ett riktigt bra ljud,smidigt att fjärrkontroll medföljer också! jag har kopplat högtalarna via optisk kabel från tvn, sedan hdmi-kabel från tv till apple tv,funkar perfekt!

Tack! :D På en skala 1-10 hur bra är ljudet :)? är det bra med bas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :D På en skala 1-10 hur bra är ljudet :)? är det bra med bas?

ja,dom har separat kontroll för både bass o treble som sköts via fjärren,så för priset så duger dom utmärkt! går även koppla in en aktiv sub om man vill senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja,dom har separat kontroll för både bass o treble som sköts via fjärren,så för priset så duger dom utmärkt! går även koppla in en aktiv sub om man vill senare

Tack så mycket! Kommer absolut att kolla på dom! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Kommer absolut att kolla på dom! :)

gör det,köp dom på öppet köp o testa! dom finns även i vitt också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu får du inte ljudet till tv´n när du ansluter med HDMI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu får du inte ljudet till tv´n när du ansluter med HDMI?

Jo alldeles precis! Men som jag skrev ovan så har jag endast optisk på tvn också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu får du inte ljudet till tv´n när du ansluter med HDMI?

jo,men han vill ju ha separata högtalare till,o dom har ju inte HDMI ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du verkligen säker på att TV:n inte har en vanlig ljudutgång någonstans? Bakom någon lucka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja jag ska alltså få mitt ljud ut någonstans. TVn eller Apple TVn spelar ingen roll. Men jag har endast optisk på TVn också... :(

Vad har du för TV? Jag har nämligen inte stött på en TV som saknar ljudutgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning dock för att ansluta från TV till stereo. Jag tycker iallafall det är störande att man måste ha igång TV'n för att spela musik. Jag har en liten Intel NUC (dator) som använder TV'n som ljudkort. Där har jag bl.a. spotify, men att behöva ha igång tv för att få ut ljudet tröttnade jag på iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en sån här:

http://www.thomann.de/se/lindy_audiokonverter_spdif_analog.htm

 

Då kan du koppla vad du vill till din Apple TV eftersom du får analog utgång. Min går in i stereon. Jag har även HDMI-kabeln till TVn för att ta ljudet genom den när jag önskar. Finns ingen vits att ha stereon igång bara för att se någon TV-serie utan jättebra ljud.

 

Observera att billiga D/A-omvandlare tenderar att få lite fördröjning. Med just denna upplever jag en liten fördröjning i början, men när filmen har gått ett litet tar har ljudet "hunnit ikapp".

 

Lyssnar man på musik på telefonen, streamat till stereon via Apple TV är det en liten fördröjning från det att man trycker på en knapp tills det att det hörs. Det spelar ju faktiskt inte så stor roll eftersom det inte ska syncas mot något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för TV? Jag har nämligen inte stött på en TV som saknar ljudutgång.

Min TV har faktiskt ingen ljud ut. Visste inte det när jag köpte den - blev en "glad" överraskning. Jag har en Samsung som är några år, vet inte modellnumret. Den reades ut i samband med att Elgiganten öppnade en Megastore i stan och den var sjukt billig.

 

Läste att Samsung av någon anledning valde att ta bort den analoga ljudutgången på den här modellen men att det blev så opopulärt att de tvingades återinföra det igen. Optisk ut finns dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min TV har faktiskt ingen ljud ut. Visste inte det när jag köpte den - blev en "glad" överraskning. Jag har en Samsung som är några år, vet inte modellnumret. Den reades ut i samband med att Elgiganten öppnade en Megastore i stan och den var sjukt billig.

 

Läste att Samsung av någon anledning valde att ta bort den analoga ljudutgången på den här modellen men att det blev så opopulärt att de tvingades återinföra det igen. Optisk ut finns dock.

Min fråga var egentligen riktad till Rstattin, men då kör vi här då ;)

 

De flesta högtalare idag har optisk ljudingång, så då är det bara att koppla från TVns optiska ut till högtalarens optiska in.

Modellnumret står på baksidan av TVn, på originalkartongen och på manualen. Förmodligen på kvittot också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modellnumret står på baksidan av TVn, på originalkartongen och på manualen. Förmodligen på kvittot också.

 

Har ingen möjlighet att kolla upp något av det på jobbet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har ingen möjlighet att kolla upp något av det på jobbet...

Men då kan vi vänta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! För mig har det lösts sig. Har nu köpt ett ljudsystem av Teknikmagasinet som heter Doome 2022. Funkar riktigt bra.

 

Och beteckningen på min TV är: LG 42LB550V. LÄNK

 

Tack för alla svar. Har inte hunnit svara på alla pga att jag håller på att flytta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! För mig har det lösts sig. Har nu köpt ett ljudsystem av Teknikmagasinet som heter Doome 2022. Funkar riktigt bra.

 

Och beteckningen på min TV är: LG 42LB550V. LÄNK

 

Tack för alla svar. Har inte hunnit svara på alla pga att jag håller på att flytta :)

bra val av högtalare,är du nöjd med dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra val av högtalare,är du nöjd med dom?

Jag är absolut nöjd! Fungerar utmärkt och har det jag vill ha! Bluetooth, optisk med mera! Kanon :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet om att koppla Macen till Apple TV via Air Play, som i sin tur är kopplat till ett ljudsystem (i mitt fall Logitech z906) via optisk kabel, och sedan bara köra musik (spotify) från datorn till högtalarna? Jag vill alltså kunna hänga i soffan och spela musik trådlöst till ljudsystemet. Blir det bra kvalitet med optisk kabel jämfört med 3,5 i detta fall? Laggar musiken nått när man kör via Air play?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
marcushedenstrom

Det ska funka utmärkt. Jag kör själv ofta enbart ljud till ATV från Mac eller iPhone. Sen har jag en omvandlare från optisk till analogt ljud som går in i aux på en stereoanläggning. En rätt enkel DAC-låda som audiofiler hade rynkat på näsan åt säkert, men det funkar och låter bra.

 

Kopplingen mellan ATV och din Logitech sker ju optiskt och digitalt så det ska vara perfekt kvalitet. Det som avgör är hur bra ljudsystemet i sig är, och så klart kvaliteten på materialet du lyssnar på.

 

Airplay har en lätt lagg på så sätt att det tar en sekund eller nåt mellan att man trycker play, och att musiken börjar spela. Samma gäller att stoppa och byta låt, men när musiken väl är i gång så flyter det på så länge du har ett bra nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...