Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HJÄLP med studentdatorköp!


gabbe170

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Snälla, hjälp mig med att välja dator inför studier på universitet!

 

Macbook Air:

* i7 1,7 GHz

* 8 GB ram

* 126 GB SSD

 

Eller

 

Macbook Pro:

* i5 2,6 GHz

* 8 GB ram

* 126 GB SSD

 

Snälla, får panik...

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen är mycket bättre på Pro.

 

Gå och titta och jämför hos en Apple-återförsäljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processormässigt finns ingen anledning att välja mer än den enklaste. Den räcker till på både Air och Pro. Behöver du mer kraft ska du titta på MBP 15". Den är ruggigt mycket mer kraftfull och dyrare så klart. Sen är hårddisken på 128 GB på tok för liten.

...

Som enda dator ska du självklart välja Pro med retinaskärm. Den är den bästa på marknaden du kan skaffa. Airs skärm är bra men står sig slätt mot Pro.

...

För jämförelse prestandamässigt se bifogad bild.

...

Slänger in 15" som jämförelse. 15" har också samma PCI-e anslutning på hårddisken som MacPro, vilket är ännu snabbare hårddiskhantering än 13" som är blixtsnabb.

post-363-0-97633000-1406911295.png

post-363-0-05651100-1406911450.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Jag skulle jättegärna vilja ha en 15" rMBP, dock så är priset på den utanför storleken på min plånbok i nuläget (speciellt när man ska flytta hemifrån och allt)...

 

Tror just nu det blir den nya 2,6 GHz rMBP, då det känns som man får "mest för pengarna" i det köpet :/ (fortfarande tveksam haha)

 

Sen angående hårddiskstorleken, så spelar det ingen roll! Det enda jag ska ha på datorn är Officepaket + ett par appar till! Alla dokument + filmer + låtar + "övrigt" ska ligga på en USB 3 portabel hårddisk + en molntjänst (i form av Google drive). Så hårddisken har jag redan räknat ut räcker gott och väl för min del!

 

Det jag tvekar på just nu är ifall en rMBP verkligen behövs för uppsatsskrivande + lite streaming av film + typ surf i form av kolla nyheter och Facebook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara det du ska göra så hade jag kört på en Air. Men jämför gärna mellan modellerna i butik, är ju framförallt skärmarna du ska jämföra, prestandan i övrig lär du vara mer än nöjd med.

 

Själv hade jag kört på 11" MBA med extern skärm, men det är jag det. Den datorn är så smidig i formatet att det är löjligt...

 

Enligt din profil så har du redan en 27" iMac och då hade jag skippat den externa skärmen, förutsatt att iMacen följer med i flytten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom retinaskärmen är färgkorrekt och har rätt svärta och färgrymd är den klart bättre på allt än vad Airskärmen är. Tänker du bearbeta bilder går Airskärmen bort.

...

Sen måste du tänka att du inte ska fylla hårddisken till brädden. Det betyder att du har 100 GB att leka med. På med OS X och några program och lite filer. Några bilder, lite musik, kanske någon film och vips är det tomt. Men det är ju ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBPro 13" - 1,57 kg

MB Air 13" - 1,35 kg

 

Skillnaden är försumbar. Backa bara nåt år så var de bärbara riktigt tunga och inte många klagade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen är mycket bättre på Pro.

 

Gå och titta och jämför hos en Apple-återförsäljare.

Jag säger dsom Telly... Du får bättre skärm/grafik och sen är det alltid lättare att känna själv när man är i butik och provar.

 

Tänk lite framåt också... Jmf också mellan dem vad du kan byta själv eller inte. En del modeller idag (f f a MBA) är allt fastlött och man får lämna in allt så fort det är ngt.

 

En låg-/standardkonfigurerad dator där man själv kan byta upp sig på komponenter (RAM, disk osv) senare skulle jag föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger dsom Telly... Du får bättre skärm/grafik och sen är det alltid lättare att känna själv när man är i butik och provar.

 

Tänk lite framåt också... Jmf också mellan dem vad du kan byta själv eller inte. En del modeller idag (f f a MBA) är allt fastlött och man får lämna in allt så fort det är ngt.

 

En låg-/standardkonfigurerad dator där man själv kan byta upp sig på komponenter (RAM, disk osv) senare skulle jag föredra.

 

Förutsätter att det är 13" MBPr han tänker på, eftersom han skriver 2.6 GHz i5 och 8 GB RAM och det är just instegsmodellen på MBPr och den är precis lika låst uppgraderingsmässigt som en MBA i efterhand. Rekommenderar att maxa RAM oavsett modell han köper av MBA eller MBPr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår vad du menar... Kanske är 126 GB för lite... Men får verkligen en känsla av att det ändå räcker :/

Ska jag kanske skita i i7-processorn och lägga till 256 GB SSD istället? Är du säker på att jag inte klarar mig med 126 GB SSD + 500 GB portabel USB 3-hårddisk?

 

Nej, iMacen stannar tyvärr hemma! Behöver en dator för både studier på universitet och i hemmet liksom

 

Jag får väl göra som ni säger och åka förbi typ digital inn och testa de olika modellerna! Kanske blir man mer säker på sitt val i butiken *crossfingers*

 

Tack för alla svar (återigen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att det är 13" MBPr han tänker på, eftersom han skriver 2.6 GHz i5 och 8 GB RAM och det är just instegsmodellen på MBPr och den är precis lika låst uppgraderingsmässigt som en MBA i efterhand. Rekommenderar att maxa RAM oavsett modell han köper av MBA eller MBPr.

Ja, det är klart... Nu stod det ingen tum med, så ifall-ifall. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBPro 13" - 1,57 kg

MB Air 13" - 1,35 kg

 

Skillnaden är försumbar. Backa bara nåt år så var de bärbara riktigt tunga och inte många klagade.

MBA 11" - 1,08 kg, volym (L*B*H): 98 cl

MBP 13" - 1,57 kg, volym (L*B*H): 124 cl

Själv tycker jag iPad mini plus tangentbord är lagom, men det beror kanske på vad som ska studeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå, det är 13" rMBP jag syftar åt!

 

11" är tyvärr lite för liten för min del... 13" känns som bäst skärmstorlek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud... När jag äntligen hade börjat luta mig åt att köpa rMBP, så hittar man på digital inn detta erbjudande:

 

MacBook PRO (OLD):

i5 2,4 GHz

256 GB SSD

8 GB ram

pris: 11995 kr

 

vs

 

MacBook PRO (NEW):

i5 2,6 GHz

128 GB SSD

8 GB ram

pris: 11995

 

... Nu blev det ännu krångligare... ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud... När jag äntligen hade börjat luta mig åt att köpa rMBP, så hittar man på digital inn detta erbjudande:

 

MacBook PRO (OLD):

i5 2,4 GHz

256 GB SSD

8 GB ram

pris: 11995 kr

 

vs

 

MacBook PRO (NEW):

i5 2,6 GHz

128 GB SSD

8 GB ram

pris: 11995

 

... Nu blev det ännu krångligare...

 

http://www.digitalinn.se/produkt/old-apple-macbook-pro-13-retina-i5-24-ghz-8-gb-256-gb-flash-iris/25906959

 

Eftersom det fortfarande är Retina-varianten du kikar på och ändå inte tänker beställa den med 16 GB RAM så hade jag tagit den förra modellen. Om jag förstått MW jämförelse mellan modellerna så är den gamla mellanmodellen och den nya instegsmodellen (de du jämför) likvärdiga i prestanda. Då har får du vettig storlek på SSD också.

 

Det enda nya med den "nya" modellen var lite justeringar på CPU i princip.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.570243/sa-bra-prestanda-har-nya-macbook-pro

 

I mina ögon så blev det inte alls krångligare, tvärtom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan... Den modellen tog slut i butiken i Örebro precis innan jag hade kommit dit... ?

 

Får väl bli den billiga rMBP modellen tillslut då da

 

Tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...