Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta HDD på MBP och Mac Pro, råd & tips?


norda72

Rekommendera Poster

Hej hopp!

Min MacBook Pro från mid 2009 börjar bli full. Det återstår ca 65 gig på den 320 stora hårddisken. När säger datorn ifrån? Ska jag byta hårddisk i denna gamla maskin? Jag vill ha en ny men har inga pengar. De rear ut "gamla" MacBook Pro på Macoteket. Den kostar "bara" 19 995 kronor. Det är visst standardmodellen (eller modellen över, den har 512 gigabytes SSD). Och jag som laddade in 8 gigabytes RAM i denna i juni. Det är nästan bortkastat nu.

 

Det enda jag använder den bärbara till nu är att lagra bilder, göra en del småjobb och se på tv. Det är nog inte värt kanske att försöka med en ny på avbetalning. Kanske en begagnad, men de kostar också en hel del. Jag har ingen användning för bärbar Mac i jobbet.

 

Byter jag hårddisk blir det strul med programmen från Adobe. Jag får inte ladda in dem hur många gånger som helst. Jag fick en extra licens för att använda dem i den bärbara. Eller hur det nu var. Jag kan använda dem på både den stora Mac Pro:n och den bärbara.

 

Med vänliga hälsningar

Pär Nordqvist, Bollnäs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men clonar du disken till en större är väl Adobelicensen ok Alt. plocka ur DVD'n och sätta i en disk till

 

Edit: Ok jag var bara 2'a med det tipset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp!

Min MacBook Pro från mid 2009 börjar bli full. Det återstår ca 65 gig på den 320 stora hårddisken. När säger datorn ifrån? Ska jag byta hårddisk i denna gamla maskin? Jag vill ha en ny men har inga pengar. De rear ut "gamla" MacBook Pro på Macoteket. Den kostar "bara" 19 995 kronor. Det är visst standardmodellen (eller modellen över, den har 512 gigabytes SSD). Och jag som laddade in 8 gigabytes RAM i denna i juni. Det är nästan bortkastat nu.

 

Det enda jag använder den bärbara till nu är att lagra bilder, göra en del småjobb och se på tv. Det är nog inte värt kanske att försöka med en ny på avbetalning. Kanske en begagnad, men de kostar också en hel del. Jag har ingen användning för bärbar Mac i jobbet.

 

Byter jag hårddisk blir det strul med programmen från Adobe. Jag får inte ladda in dem hur många gånger som helst. Jag fick en extra licens för att använda dem i den bärbara. Eller hur det nu var. Jag kan använda dem på både den stora Mac Pro:n och den bärbara.

 

Med vänliga hälsningar

Pär Nordqvist, Bollnäs

När du kommer ner till 20 GB ledigt på hårddisken är du i farozonen. Under 20 GB ledigt riskerar du låsningar och hängningar. Under 10 GB ledigt kan hela datorn totalhänga sig. 50 GB är en bra nivå att hålla sig kring.

...

Om du kastar ut Garageband med alla loopar kan du bli av med 4 GB. Alla skrivardrivrutiner 0,5-1 GB stjäl de. Använd Monolingual och rensa ut alla onödiga språkversioner utom svenska och engelska. Det kan vara uppåt 1 GB utrymme vilket massor finns i skrivardrivisarna. Släng drivisarna först så försvinner hälften av språkfilerna.

...

Skaffa en extern FireWire (FW)-hårddisk och lagra filer på så slipper du ha dem på hårddisken. FW är snabbare, stabilare och stör inte datorn som en USB.

...

Om du byter hårddisk kan du köpa en stor rackare för kaffepengar som är mycket snabbare än den som sitter i din dator utan att kosta på en dyr SSD som du ändå inte kan nyttja fullt ut pga en gammal långsammare anslutning. Sen 2009 har det hänt enormt mycket på HD-utvecklingen. Dessutom har du förmodligen en 5200-varvare. Skaffar du en modern 7200-varvare blir fartökningen mycket påtaglig. Bifogar en bild från Komplett på ett billigt men mycket bra förslag.

...

Sen kan du sätta in den befintliga hårddisken efter bytet i ett hårddiskkabinett och ansluta till datorn så finns allt kvar där.

post-363-0-56985800-1406894137_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Axelman, är du nöjd med datorn och dess prestanda i övrigt, sätt i en ny disk. Om du tänker att du har råd med en avbetalning så har du väl råd med en hårddisk som borde kosta mindre än vad en avbetalning på 20 000:- gör på en månad.

 

Alternativ två är en extern disk, men det blir bökigt om du har för vana att flytta runt på datorn där hemma. Sitter den bara på ett skrivbord är det ju inget besvär dock.

 

Att byta hårddisk är lätt, även för en nybörjare. Instruktioner finns i manualen till datorn som du kan ladda ner från Apple om du tappar bort den som följde med. Annars finns enkla, tydliga instruktioner på iFixit.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste man ju inte ha MacBook Pro 15" som kostar skjortan. En vanlig MBP 13" är hypersnabb jämfört med din gamla från 2009. Är skärmen för liten köp en extern. Sammantaget är det mycket billigare än bara en MBP 15". Men man ska ju ha klart för sig att 15" är oerhört mycket kraftfullare än 13". Så man får lika mycket mer dator som man betalar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Jag ska fundera ett tag. Det lutar ändå åt en ny hårddisk, troligen den som Axelman tipsade om, alternativt att jag belånar huset för att köpa en ny, men det går kanske inte (skojar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen!

Funderingar finns att byta hårddisk både i den bärbara och den stationära Macen. Måste man skicka in datorerna till Apple-verkstad för att få jobbet gjort? Det sa dom på BK Data i Falun tidigare i sommar, men de vill så klart få in jobb och ta betalt.

 

Om jag lyckas få dit hårddisken i låt oss säga MacBook:en, hur får jag sedan in nytt system? Ska jag ladda ner Mavericks till en sticka först? Det vore ju bra att ha systemet på en sån. Förstår inte varför Apple helt frångått att erbjuda kunderna systemet i det formatet.

Varifrån får jag tillbaka alla program som följde med datorn från början? De ingår väl inte i Mavericks-nedladdningen? Till den stationära datorn hittar jag heller ingen systemskiva, det följde nog inte med någon. Den är från mitten av 2012, den bärbara från 2009.

 

Det här kanske övergår mina tekniska kunskaper om datorer, att byta hårddisk. Jag installerade ett USB 3.0-kort i den stationära i söndags förmiddag och det lyckades. Då tänkte jag att jag kanske kan installera även en ny hårddisk, men det är kanske en svårare uppgift, särskilt om man inte gjort det förr.

Vad gäller den stationära vore kanske ett verkstadsbesök ändå bra för då kunde man försöka komma tillrätta med det vinande och pipande ljudet som är så irriterande, men om två verkstäder redan misslyckats med att göra något åt det, vad säger att en tredje ska lyckas?

 

/Pär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...