Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

D-Link webbkamera - mobilt bredband


Pernlla46

Rekommendera Poster

Hej är ny här och behöver tips och råd. Köpt webbkamera för att ha koll på husdjuren men får inte igång det, är säkerligen pga att jag har trådlöst mobiltbredband..... går det att komma runt på något sätt med er hjälp!?!?

 

Dator: MacBookPro OS X 10.6.8, Safari 5.1.10

Webbkamera: D-Link DCS-942L

Huawei Mobile Wifi E589

iPone 5

 

 

 

Snälla hjälp mig steg för steg om det finns en lösning!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej är ny här och behöver tips och råd. Köpt webbkamera för att ha koll på husdjuren men får inte igång det, är säkerligen pga att jag har trådlöst mobiltbredband..... går det att komma runt på något sätt med er hjälp!?!?

 

Dator: MacBookPro OS X 10.6.8, Safari 5.1.10

Webbkamera: D-Link DCS-942L

Huawei Mobile Wifi E589

iPone 5

 

 

 

Snälla hjälp mig steg för steg om det finns en lösning!

 

Att du har mobilt bredband är inget problem, så länge hastigheten räcker till.

 

Vill du kunna se kameran från andra platser än hemmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ja jag vill kunna se kameran från mobilen, i stort sett oavsett vart jag är (Sverige). Har bra fart på mobila uppkopplingen, kör jobbets tyngre program utan problem vilket förr segade innan jag skaffade 4G pucken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ja jag vill kunna se kameran från mobilen, i stort sett oavsett vart jag är (Sverige). Har bra fart på mobila uppkopplingen, kör jobbets tyngre program utan problem vilket förr segade innan jag skaffade 4G pucken.

Okej, då borde du kunna få det att fungera.

 

Är kameran ansluten till din Huawei router, så du kan logga in och se bilden när du är hemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det mobila bredbandet kopplar ner efter några timmars inaktivitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstår redan vid installationen. Jag ombeds att via ethernet kabel koppla in kameran i "routern" men i Hawei hot spot finns ingen sådan ingång så enda alternativet är att koppla in kameran i datorn.... ser ut som om Hawei ser kameran för den ansluter ytterligare en enhet men sen tar det stopp.... jag kan därför aldrig ange ip adress mm på kameran och komma igång......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste väl kunna få support där du köpt kameran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får jag säkerligen Telly, men jag trodde att detta var ett forum där man kunde få hjälp och hjälpa andra i sin tur. Har en bra bit o köra o supporten var inte öppen helger, men jag får väl vänta till måndag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är litet svårt om man inte samma utrustning och det verkade inte ens finnas en manual att hämta på Dlinks hemsida. Jag hittade i alla fall ingen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dlink.com/-/media/Consumer_Products/DCS/DCS%20942L/User%20Manuals/DCS_942L_A1_Manual_v1_10_EU.pdf

 

Problemet uppstår redan vid installationen. Jag ombeds att via ethernet kabel koppla in kameran i "routern" men i Hawei hot spot finns ingen sådan ingång så enda alternativet är att koppla in kameran i datorn.... ser ut som om Hawei ser kameran för den ansluter ytterligare en enhet men sen tar det stopp.... jag kan därför aldrig ange ip adress mm på kameran och komma igång......

Koppla den direkt till datorn först då, så du kan konfigurera den separat med rätt uppgifter och sen koppla in den som du tänkt (med router osv).

Kikade snabbt i manualen... Det står inte exclusivt att koppla den till routern - utan koppla den till nätverket (“Connect the included Ethernet cable to the network cable connector located on the top panel at the rear of the DCS-942L and attach it to the network.”).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack iEric, det jag var inne på själv men körde fast på hur man gör ...... må haft mac länge men är bortskämd med att allt rullat på o installerat sig själv hittills i stort sett.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste väl kunna få support där du köpt kameran?

 

 

Det får jag säkerligen Telly, men jag trodde att detta var ett forum där man kunde få hjälp och hjälpa andra i sin tur. Har en bra bit o köra o supporten var inte öppen helger, men jag får väl vänta till måndag.

 

Problemet är väl att den eventuellt måste sitta direkt kopplad på routern och beroende på var man handlar så hänvisar de ju till manualen eller supporten hos tillverkaren. Dessutom så tar de ju inte ansvar för ens utrustning i övrigt.

Ser inte ut som att routern har några nätverksuttag vilket ställer till det.

 

Problemet uppstår redan vid installationen. Jag ombeds att via ethernet kabel koppla in kameran i "routern" men i Hawei hot spot finns ingen sådan ingång så enda alternativet är att koppla in kameran i datorn.... ser ut som om Hawei ser kameran för den ansluter ytterligare en enhet men sen tar det stopp.... jag kan därför aldrig ange ip adress mm på kameran och komma igång......

 

Finns där inget rj45-jack alls? För finns där bara ett och du behöver ett till kan man alltid sätta en switch och få fler uttag.

 

http://www.dlink.com/-/media/Consumer_Products/DCS/DCS%20942L/User%20Manuals/DCS_942L_A1_Manual_v1_10_EU.pdf

 

Koppla den direkt till datorn först då, så du kan konfigurera den separat med rätt uppgifter och sen koppla in den som du tänkt (med router osv).

 

Kikade snabbt i manualen... Det står inte exclusivt att koppla den till routern - utan koppla den till nätverket (“Connect the included Ethernet cable to the network cable connector located on the top panel at the rear of the DCS-942L and attach it to the network.”).

 

Frågan är ju om routern klarar av att hantera detta för att ge den en adress. Borde dessutom krävas att man öppnar upp rätt port för kommunikation om den inte använder en standardport för ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack iEric, det jag var inne på själv men körde fast på hur man gör ...... må haft mac länge men är bortskämd med att allt rullat på o installerat sig själv hittills i stort sett.....

Ja, ibland åkar man på lite omvägar. ^_^ ...ibland t o m via Windows. Har en lite switch, som f ö är jättebra, men konfigureringsverktyget är bara för Windows.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får jag säkerligen Telly, men jag trodde att detta var ett forum där man kunde få hjälp och hjälpa andra i sin tur. Har en bra bit o köra o supporten var inte öppen helger, men jag får väl vänta till måndag.

 

Visst är det så, men vi är bara glada entusiaster och inte betalda "proffs" av IDG. Här är alla välkomna att både fråga om råd och bidra med kunskap där det är möjligt. Men finns här ingen som kan hjälpa så finns det inte.... Ibland får man både svar och hjälp snabbt och ibland så tar det lång tid om ens någonsin beroende på frågeställning. Din fråga som du ställer är ju lite "udda" och är inte helt lätt att svara på. Har aldrig sett en fråga just om hur man ska få en webbkamera att fungera ut på nätet och det som eventuellt ställer till det för dig är att den inte kan kopplas rakt mot routern så det är kanske inte ens möjligt att få det att fungera utan att byta router.

 

Tror inte Telly menade att vara tyken, det var bara ett råd i all välmening, just med tanke på frågans ovanliga art här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju om routern klarar av att hantera detta för att ge den en adress. Borde dessutom krävas att man öppnar upp rätt port för kommunikation om den inte använder en standardport för ändamålet.

Antar att efter som den både är trådad och WiFi - att man kan logga in på den manuellt med tråd och ställa in den för WiFi så den jobbar med Routern sen.

 

Om inte annat fanns det på sid14 i manualen en autokonfig funktion, som alternativ inställning av WiFI'n. Men man kan ju börja med att kolla om man kan ställa in det själv med sina egna uppgifter osv. :crossfingers: ....att man anger uppgifterna för det trådlösa nätverket i routern (ESSID osv).

 

post-64246-0-30631300-1406898636_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för ert engagemang. Jag testa lite i morgon fm och funkar det inte får jag väl plocka med mig alla prylar in till stan o se om jag kan få lite hjälp där :-) Ha en bra kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för ert engagemang. Jag testa lite i morgon fm och funkar det inte får jag väl plocka med mig alla prylar in till stan o se om jag kan få lite hjälp där :-) Ha en bra kväll.

Hur gick det för dig... Fick du ordning på grejjerna?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...