Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa smart spelista i iTunes


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej

Jag vet att titlen inte säger så mycket om min fråga men jag visst inte vilken vad jag skulle skriva.

 

Nu till min fråga.

 

Jag skulle vilja göra en smart spelista som ska kunna sotera ut dom låtarna som är kopplade till Itunes.

 

ungefär så här.

 

"Finns låten på hårddisken och är den kopplad till iTunes om inte lista den här."

 

Är det någon som vet hur man kan göra en sådan spellista.

Jag har en om cd saknar omslag samt en som soterar ut t.ex klassisk musik.

 

Så om någon i sommarvärmen som vet hur man gör, så är jag tacksam för info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med "kopplad till iTunes"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

"Finns låten på hårddisken och är den kopplad till iTunes om inte lista den här."

 

Jag måste vara lite trög men du vill ha en smart spellista som talar om vilka låtar som INTE finns i iTunes???

 

Vet du ens hur man gör för att skapa någon sorts smart spellista?

För den du efterfrågar om klassisk musik är den mest enkla smarta spellista du kan tänka dig att skapa.

 

Här förklarar det enkelt hur man skapar.

http://support.apple.com/kb/PH1652?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag måste vara lite trög men du vill ha en smart spellista som talar om vilka låtar som INTE finns i iTunes???

 

Det är väl kanske det han menar.

Minns jag fel, eller fanns det förr en funktion i iTunes som letade upp musik på hårddisken och la in den i iTunes-biblioteket? Jag kan i varje fall inte hitta det nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl kanske det han menar.

Minns jag fel, eller fanns det förr en funktion i iTunes som letade upp musik på hårddisken och la in den i iTunes-biblioteket? Jag kan i varje fall inte hitta det nu.

 

Nej en sådan funktion har aldrig funnits men det finns en mapp som om man lägger musik i så importeras den automatiskt.

 

Tänk vilket ramaskri det skulle bli på dom som avskyr iTunes ifall det fanns en funktion som importerade det som finns på datorn automatisk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns jag fel, eller fanns det förr en funktion i iTunes som letade upp musik på hårddisken och la in den i iTunes-biblioteket? Jag kan i varje fall inte hitta det nu.

Nej, jag tror den funktionen fanns i winamp, men jag tror aldrig den funnits i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej en sådan funktion har aldrig funnits men det finns en mapp som om man lägger musik i så importeras den automatiskt.

 

Tänk vilket ramaskri det skulle bli på dom som avskyr iTunes ifall det fanns en funktion som importerade det som finns på datorn automatisk :)

 

 

Nej, jag tror den funktionen fanns i winamp, men jag tror aldrig den funnits i iTunes.

Jag hittade den, men den gör inte vad jag trodde den gjorde. Den samlar ihop musiken som redan finns i iTunes, oavsett var filerna ligger och lägger i iTunes-biblioteket.

 

Arkiv-->Bibliotek-->Ordna bibliotek... Och så "Samla ihop filer"

post-11001-0-14220500-1406618668_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spellistorna i iTunes kan endast hantera det som finns i iTunes eller som är länkat till iTunes-biblioteket, så det går inte att i iTunes göra en spellista av det som inte finns i iTunes / inte är länkat till iTunes-biblioteket - därför att iTunes inte vet om att dessa låtar finns, iTunes ser dem inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tanken med frågan var detta.

När låten inte finns där den ska, så markeras låten med ett utropstecken och om man klickar på den så får man två val, avbryt eller hitta.

Det andra valet gör att du kan manuellt gå in och peka var låten ligger.

Gör man det så försvinner utropstecknet och låten börjar spela.

 

Men för att samla in alla låtar måste man skrolla upp och ned, det var det här jag tänkte automatisera genom att göra en smart spellista som samlar upp all låtar som har ett

utropstecken som man sedan kan justera så dom blir rätt.

 

Ett expemle är när ett album saknar omslag, då kan kan man göra en smartspelista som listar all album som inte har albumomslag.

 

Hoppas ni förstår min tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...