Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiera


MikkeBee

Rekommendera Poster

Helt nybörjare på Mac så jag har en undran efter en total ominstallation av min iMac med Mavericks. Fick utföra ominstallationen efter att jag skulle ta ett program och hela skärmen fylldes med rutor som det stod papperskorg på bla.

Då tänkte jag på att man kanske skulle ha gjort en återställningspunkt (om det går att göra) och återställt den tillbaka till den då allt funkade. Har googlat runt lite men hittar inget som jag tycker är användbart.

Så mina frågor är: Kan man skapa återställningspunkter och isåfall hur och hur man kommer åt dom vid behov?

Kan man ta en säkerhetskopia av allt som ligger i datorn och sedan använda den på något sätt vid en ev. krasch eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine är vad du letar efter....

 

Finns att läsa om i Hjälp - Finder (Skrivbordet) -> Hjälp - skriv in Time Machine, läs även om flyttassistenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Ska läsa på om Time Machine.

Programmet som "kraschade" allt heter Deezer.

Men förmodligen var det jag som bar mig dumt åt så att allt bara kraschade. Tog Deezerprogrammet som låg på skrivbordet och skulle mata ut det..... fick efter en liten stund att det inte gick för programmet användes stod det så jag avslutade det och valde alternativet tvångsutmata..... sen blev bara shit av allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en minst dubbelt så stor extern hårddisk för dina backups

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer nog att skaffa en 2Tb extern hårddisk.

Kolla lite om portionering av extern hårddisk. Ska jag partionera den i flera eller ska det vara 1 bara. Såg någon som delade upp den i en del som han kallade Time Machine och gjorde den lika stor som hårddisken i datorn, är det något som rekommenderas?

Om man gör så ska man formattera den i ett format som läses av både Mac och PC. Exemplet jag skrev om formatterade Time Machine delen så att den bara kan läsas av Mac vilket jag förstår att den delen är ointressant för PC men den andra delen formatterade han så att den kunde läsas av PC också.

Någon nackdel med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den externa disken bör du helt använda till Time Machine eftersom den bygger upp historik, och därmed småningom blir större än datorns hårddisk. Kommer du exempelvis på att du har tagit bort en film som du vill ha tillbaka kan du bläddra tillbaka och återställa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan göra som du tänker och det är helt i sin ordning. En TM-partition och sedan en gemensam partition för PC/Mac.

 

Men jag rekommenderar dig inte att ja den som en flyttbar disk runt i hemmet eller till kompisar om du också har den till säkerhetskopiering. Risken att disken får sig en törn och det blir skador på disken eller filer ökar.

 

Ska du bara ha disken hemma så är det enklaste att ha den partitionerad och kopplad på Macen och dela ut den katalog/partiton du vill komma åt från en PC. Då kan hela disken vara Mac-formaterad och din PC kan läsa/skriva till den eftersom det är en utdelad nätverksenhet. Vill du kunna koppla in den till TV eller andra mediaboxar så behöver du dock en partition som dessa kan läsa, oftast ntfs/fat32/exfat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite om formattering...

Ska man välja Mac Os Extended (Journaled) och sedan GUID Partion Table ?

Finns också alternativen Apple Partition Map och Master Boot Record som alternativ på klippet på tuben jag kollade på.

Är det rätt alternativ som rekomenderades där????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren jag fått här.... Känns alltid bra att fråga folk som vet vad dom pratar om innan man gör något tok.....

Så imorgon kommer jag att formattera om och använda alternativen Mac Os Extended (Journaled) och sedan GUID Partion Table.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite om formattering...

Ska man välja Mac Os Extended (Journaled) och sedan GUID Partion Table ?

Finns också alternativen Apple Partition Map och Master Boot Record som alternativ på klippet på tuben jag kollade på.

Är det rätt alternativ som rekomenderades där????

 

Helt rätt och Apple Partition Map är filsystemet som Apple använde förr i världen, dvs innan OS X och Master Boot Record har med DOS-formatering att göra, dvs för Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en 1TB extern hårddisk.

Den ligger nu och säkerhetskopierar.

Tack för hjälpen alla ni kunniga.

Har en liten fundering till.... Hur går jag tillväga den dagen jag behöver använda Time Machine?

Finns det någon som skulle kunna ge en liten enkel förklaring om det nu går att förklara på ett enkelt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine lagrar din användarprofil inklusive applikationer, men exklusive systemprogrammet (Mac OS X). När du har ändrat en fil, så kommer TimeMachine lägga till den nya ändrade filen men utan att ta bort den tidigare versionen. Det är detta som innebär "tidsresan" som går att göra med "tidsmaskinen", och det är det som gör att TimeMachine- hårddisken kommer att till slut växa sig större än datorns inbyggda. Ju större extern hårddisk du har, desto längre tillbaks i tiden kan den spara. När hårddisken blir full, och nu menar jag inte onykter utan helt enkelt att den har nått sin mättnad och fulla kapacitet, så kommer TimeMachine automatiskt att ta bort de äldsta versionerna av dina filer.

TimeMachine gör en säkerhetskopia en gång i timmen och kopierar då över det som har ändrats sedan sist. Du bör ha påslaget TimeMachine hela tiden, alltså alltid ha den externa hårddisken inkopplad, så att TimeMachine kan göra sitt jobb. Kopplar du ur den externa hårddisken så kommer TimeMachine att spara säkerhetskopior lokalt i den interna hårddisken i datorn istället och flytta över dessa när du kopplar in den externa hårddisken igen. Detta kommer att ta upp en del utrymme i den interna, så ha för vana att alltid ha den externa inkopplad.

Du kan se denna säkerhetskopiering varje timme som "återställningspunkt" för att prata Windows-språk. :)

Om den interna hårddisken kraschar eller om du flyttar till en ny dator, ja det första att se till är att hårddisken har Mac OS X på sig, eftersom TimeMachine inte kopierar operativsystemet. Är det en ny dator så finns detta redan, är det en ny hårddisk laddar du ner OS X från Apple.

När du har installerat OS X eller när du startar upp en ny dator, så får du en fråga i slutet av installationen om du vill hämta en information från en tidigare dator, och det är här du kopplar in din TimeMachine hårddisk så får du med allt som det var tidigare in i den nya.

Om du har förlorat en fil eller ett program eller bara vill backa tillbaks till en tidigare version av något, då går du in i TImeMachine under symbolen i menyn och till höger har du nu en tidsaxel. I mitten har du ett Finder-fönster. Till höger så väljer du ett datum du vill backa tillbaks till. I Finder-fönstret letar du upp den fil, dokument eller applikation du vill hämta upp, du markerar den och väljer "Återskapa" så kommer den in i datorn igen.

Det går även att backa tillbaks inuti applikationer. Om du har en applikation igång i datorn, en applikation som har huvudfönstret i datorn (du kan ju ha flera applikationer igång samtidigt, men nu pratar jag om den som är aktiv och ligger över de andra) och går in i TimeMachine så kan du backa tillbaks inuti det programmet.

Exempelvis att du har Mail igång och aktivt överst, så går du in i TimeMachine och du hamnar nu i Mail i TimeMachine. Du får upp det vanliga Mail-fönstret men du kan backa tillbaks till tidigare... så du kan hämta upp mail, inboxar etc. från flera månader tillbaks... Och du kan läsa mail inuti Mail i TimeMachine... utan att återskapa den... du kan "surfa runt" i ditt system flera månader tillbaks och leta och kolla information utan att hämta in det i datorn igen...

Som ett exempel, min Mail i min TimeMachine sträcker sig tillbaks till december 2012, det är alltså två år sedan... Så jag kan här i augusti 2014 kolla på min inbox anno december 2012... även fast det är mail som jag sedan länge har raderat från datorn... men inboxen finns kvar i TimeMachine...





Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thanx alla för hjälp...... Har läst på lite och det ser ju inte så besvärligt ut :)

Ska nog grejja det om det skulle behövas :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...