Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta från Mac OS X v 10.5 Leopard till senare version av Mac OS X?


palbin

Rekommendera Poster

Jag har en Imac inöpt hösten 2007 och funderar på försöka byta från Mac OS X v 10.5 Leopard till senare version av Mac OS X ... elever till mig säger det kan göras och de gör dylikt själva ... .

 

Jag har ett dyrt Logic musikprogram på datorn som jag väl får försöka ta reda på hur man avinstallerar utan att bli av med det men annars är det nog bara filmer och dokument mm som jag är rädd om som lätt kan spara på en extern hårddisk ... (eller hur?).

 

Jag bytte för länge sedan ett RAM (tror jag det är, eller hur - en lucka under datorn) - från Apple orginal 1 GB till pirat 2 GB (tror jag det var?) - och kanske jag skall byta det andra oxå - det finns tydligen ett till som kan bytas/utökas ... .

 

Hur byter man sedan till nyare operativssystem? (En elev säger det är Linux och därför gratis ... ?)

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Frågan är varför du vill byta. Vad tillför det DIG? Är det nödvändigt?

 

Anledning till att jag frågar är att en sju år gammal Mac inte är den lämpligaste till ett sprillans nytt OS.

 

Jag skulle i stället rekommendera Snow Leopard. Det är trevligt på alla sätt, stabilt och så. Har du program som kör PowerPC? I så fall kan du inte byta till något senare än Snow Leopard i alla fall.

http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/mac-os-x-106-snow-leopard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn talar ibland om för mig att dess prestanda behöver förbättras eller liknande ... . Oxå "bara slocknar" Safari typ var tredje dag eller så och måste startas om ... . Oxå kan datorn ej få kontakt med skrivaren - men det sista är det så länge sedan jag bekymrade mig om senast att skrivaren jag fick med datorn då jag köpte den säkert torkat ihop ... . Men det vore allt bra med en skrivare ibland ... .

 

Vad PowerPC är vet jag inte riktigt (men borde nog veta) - misstänker det är en slugare variant av ngt annat jag gör (eller snarare gjorde) - nämligen köra Windows XP i ett speciellt program (VH - heter det så? - jag är på annan plats nu) ... .

 

149 kr - det var ju billigt för SnowLepard :) ... .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Telly82 till punkt och pricka...

 

Har man inte hängt med i uppdateringsracet så är det inte "lika lätt" att uppdatera till ett nyare system än 10.6. Har du väntat alla dessa år så kan man fundera på om det är värt det innan du uppdaterar till en ny dator, allt fungerar ju. OS X 10.6 Snow Leopard är trevligt men också på sin sluttamp.

 

Du behöver inte radera och installera om utan du installerar antingen om ditt nuvarande system (10.5 Leopard) eller med OS X 10.6, systemmappen byts ut men alla program/filer m.m finns kvar och kräver ingen ominstallation. Med reservation för de program som du kan tänkas ha som inte fungerar i OS X 10.6 utan uppdatering.

 

XP kör du antagligen i ett program som heter VB- Virtual Box.

 

Avinstallera för allt i världen inte Logic om du inte har installationsskivorna kvar, eller radera och installera om datorn för den delen. Backup ska du ta, det borde du ta regelbundet med hjälp av Time Machine som introducerades med OS X 10.5 till en extern disk.

 

Med hjälp av en fungerande TM-backup kan du återställa systemet till dess sist fungerande punkt, t ex om du märker att OS X 10.6 inte fungerar för dig, förutsatt att du har kvar dina skivor med OS X 10.5.

 

Annars så kan man vid behov av att radera hela hårddisken återläsa både program, konto och filer igen från en TM-backup.

Viktiga filer ska du gärna ha mer än en kopia på, t ex även USB eller ytterligare en till hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående RAM-minnet så är det inte alls säkert att du kan ha mer än 3 GB totalt om du har en dator från 2007.

 

EDIT: Ser att iMac från 2007 20" & 24" klarar av max 6 GB, så en investering i ett 4 GB minne av rätt typ vore bra tillsammans med ditt befintliga 2 GB minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående RAM-minnet så är det inte alls säkert att du kan ha mer än 3 GB totalt om du har en dator från 2007.

 

EDIT: Ser att iMac från 2007 20" & 24" klarar av max 6 GB, så en investering i ett 4 GB minne av rätt typ vore bra tillsammans med ditt befintliga 2 GB minne.

Är det en aluminium-iMac klarar den 6 GB, är det en i vit plast klarar den 3 GB. Aluminium-iMacen kan dessutom köra 10.9 Mavericks och skall även klara 10.10 Yosemite, den i vit plast maximalt 10.7 Lion.

 

Prestandamässigt upplever jag Mavericks som lika snabbt och ännu stabilare än 10.6 Snow Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PowerPC är den processor som fanns i Macarna mellan 1994 och 2006. Det finns många program från den tiden som man kan vilja köra. AppleWorks är bara ett av dem och det som är svårast att ersätta på ett bra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Det verkar ju som den nya 27" Imacen dröjer så jag väntar

köpa den till den kommit :) - så nu har jag beställt Snow-

Leopard - min gamla Imac är i borstad aluminium - jag har

3 GB i den (ett 1 GB orginal och ett 2 GB pirat) - kan man

fortfarande köpa piratminne till den - 2 st a 3 GB för totalt

6 GB? Var gör man i så fall det ekonomiskt förmånligast?

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som den nya 27" Imacen dröjer så jag väntar

köpa den till den kommit :) - så nu har jag beställt Snow-

Leopard - min gamla Imac är i borstad aluminium - jag har

3 GB i den (ett 1 GB orginal och ett 2 GB pirat) - kan man

fortfarande köpa piratminne till den - 2 st a 3 GB för totalt

6 GB? Var gör man i så fall det ekonomiskt förmånligast?

 

MVH

Det finns bara RAM-minnen. Det är en standardvara och Apple har inga egna minnen. Du kan köpa RAM-minne från många tillverkare och stoppa i. För säkerhets skull köp minnen som är testade för Mac. K0mplett har minnen till hyfsade priser. Sen finns minnen i 1, 2, 4, 8 GB. I din Mac kan man sätta i max 1 st 2 GB och 1 st 4GB dvs totalt 6 GB.

...

Men gamla minnen är dyra så frågan är om det är värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja - om gamla minnen är dyra - i så fall kan jag

kanske sälja mina två styck gamla 1 GB minnen

som följde med Imacen ny till någon för att finan-

siera bytet till ett nytt 4 GB minne :) ?

 

(Det finns ju folk som 1000 antika motorsågar, så

då finns det kanske folk som har 1000 antika da-

torer :) ?)

 

I vilket fall - hur hittar man dem? (Ett 4 GB minne

alltså ... .)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja - om gamla minnen är dyra - i så fall kan jag

kanske sälja mina två styck gamla 1 GB minnen

som följde med Imacen ny till någon för att finan-

siera bytet till ett nytt 4 GB minne :) ?

 

(Det finns ju folk som 1000 antika motorsågar, så

då finns det kanske folk som har 1000 antika da-

torer :) ?)

 

I vilket fall - hur hittar man dem? (Ett 4 GB minne

alltså ... .)

Jotjena. Datorer har tappat halva värdet när man bär hem dem...... två år gammalt är värdelöst. Nästan. Macen håller värdet någorlunda. Om din iMac är TILLVERKAD som årsmodell 2007 som du uppger att du har köpt den, så ska du ha

200-pin PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM

 

Länken här ska ta dig till ett exempel på rätt RAM-minne. Om ovan nämnda minne gäller för din Mac. Ta reda på det genom att gå in under Äpplet i Findermenyn. Välj Om den här datorn/Mer info/Maskinvaruöversikt/Modellidentifierare ex: iMac 10,1

 

http://www.pixmania.se/minne-for-barbar-pc/crucial-minne-4-gb-ddr2-667-pc2-5300-cl5-ct51264ac667/09765307-a.html?ef_id=Ugs@1gAAAF8O0uqY:20150130181737:d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Knappt 1000 kr för 4 GB låter jättebilligt tycker jag

- en gång (slutet 80-talet kanske?) berättade en fö-

reläsare från dåvarande DDR att de hade en IBM

AT med 10 MB hårddisk på deras jobb (som någon

slags gemensam "stordator" då alltså) - och nu be-

höva jag alltså bara betala 2,50 kr per sådant min-

nesutrymme i snabbare RAM-form?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Knappt 1000 kr för 4 GB låter jättebilligt tycker jag

- en gång (slutet 80-talet kanske?) berättade en fö-

reläsare från dåvarande DDR att de hade en IBM

AT med 10 MB hårddisk på deras jobb (som någon

slags gemensam "stordator" då alltså) - och nu be-

höva jag alltså bara betala 2,50 kr per sådant min-

nesutrymme i snabbare RAM-form?

Med tanke på att samma minne till dagens datorer kostar 1/3 så kanske det inte är så kul med 1000:-. OM du nöjer dig med en 2 GB RAM blir det "bara" runt halva tusingen. OM du ändå ska köpa en ny iMac så känns det inget vidare att kosta på en tusing.

...

När DVD-brännarna kom fick man snällt lyfta 10.000:- för en sådan. Idag kan du fylla en SJ-pall med brännare för 10 loppor.... :hihihi: Själv köpte jag en extern Iomega CD-brännare med hela 2x bränningshastigheten för strax över 2000:- strax före millennieskiftet. Men den såg frän ut! Bifogar en bild. Det är visserligen en uråldrig ZIP-drive men de såg lika ut! Lila UFO!! :galetglad:

post-363-0-47480800-1422713111.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tack - säkert goda råd!

 

Hur är det med sådan här snabb hårddisk

(heter det "flashminne"? - icke-mekanisk

"solidstate"-hårddisk vad jag förstår ...) -

kan man pilla in en sådan oxå (borde få

datorn starta mycket snabbare än den nu

gör enligt vad jag förstått ...) - "datamannen"

på jobbet viftade med en sådan framför mig

för inte så länge sedan och det lät inte på

honom som det var ngn större deal installera

den ... .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade Maskinvaruöversikt enligt tidigare er-

hållna instruktioner på denna tråd där det stod

 

"Modellidentifierare: Imac7,1"

 

vilket inte riktigt hjälper mig "connecta" till den

föreslagna web-sidan för iköp

 

http://www.pixmania.se/minne-for-barbar-pc/crucial-minne-4-gb-ddr2-667-pc2-5300-cl5-ct51264ac667/09765307-a.html?ef_id=Ugs@1gAAAF8O0uqY:20150130181737:d

 

Så därför bifogar jag en bild på omslaget till det

2 GB minne jar ersatt mitt orginal 1 GB Imac-min-

ne med, en bild på utbytta mitt orginal Imac-minne,

samt en bild på mina katter för bevisa jag ej är en

maskin - se här

 

post-41268-0-45453100-1422824589_thumb.jpg

 

post-41268-0-21063800-1422824616_thumb.jpg

 

post-41268-0-15456500-1422824645_thumb.jpg

 

Betyder det att 4 GB minnet på den föreslagna

web-sidan är det rätta för mig?

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade detta 4GB-minne på ebay.de

 

http://www.ebay.de/itm/360672194117

 

för 670 kr eller så inkl porto vilket spar nästan

300 kr jämför det svenska länken - det tyska

fungerar ju oxå eller hur - man kan se det inte

är samma tillverkare på bilden, men det spelar

väl ingen roll, eller?

 

(Man kan köpa SSD-hårddisk oxå för inte så

mycket pengar - högst 1500 kr - kan det vara

ngt tro?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst, men lite mer RAM och en SSD så ger du helt klart nytt liv i den gamla datorn. Duger för de mesta vardagliga uppgifter, är först när du börjar köra tyngre CPU-intensiva program den visar ålder.

 

Nu vet jag inte hur enkelt det är att byta hårddisk på iMac, vill minnas att man får plocka bort skärmen för att komma åt :fundersam: RAM är enkelt i alla fall, sitter enkelt åtkomligt bakom en lucka.

 

EDIT: Guide för byte av hårddisk hittar du hos iFixit.com, här på en 24" iMac av äldre modell: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+24-Inch+EMC+2134+and+2211+Hard+Drive+Replacement/8968

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade skaffat mig en FW800-chassi för externa hårddiskar och satt en SSD i den, installerat OS X på den och kört den som systemdisk, kommer att gå nog så mycket snabbare än den interna disken och man slipper den onödigt krångliga operationen för att transplantera in en ny hårddisk i hjärtat av datorn, själva modermodemet :hihihi:

 

Den interna disken kan man sedan formatera om och använda som backupdisk t ex via TM eller som lagring av stora filer osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa - tackar - på sidan jag hittade SSD-diskar som det

stod passade till IMAc 7,1 talades det oxå om någon slags

hållare för den - kan ha varit en sådan ... - och då kan man

kanske fortfarande ha kvar den gamla hårddisken i datorn

som extra lagringsutrymme, eller är det hoppas på för mkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Det verkar inte vara så lätt att hitta FW800 chassin för


extern (SSD-) hårddisk, eller?



Jag kom dock tänka på att jag har en extern vanlig 250


GB hårddisk i FW800 chassi som jag ej använder - kan


jag inte pilla in en SSD-hårddisk i det chassit istf i Imac-


en? (Det säljas ju interna adaptorer för sätta SSD hård-


disk på flats avsedd för vanlig hårddisk ... .)



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett intressant YT-klipp där en kille jämför datorns interna HDD med externa HDD via USB 2 och 3 samt FW800.

 

 

 

post-363-0-14725700-1423309457_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VB skillnad USB 2,0 3,0 FireWire 800 och intern

datorhastighet så skall väl FireWire 800 klara just

800 MB/s medan SDD-hårddiskar klarar cirka 500

MB/s så då borde väl FireWire 800 fungera fint till

SDD-hårddisk ... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VB skillnad USB 2,0 3,0 FireWire 800 och intern

datorhastighet så skall väl FireWire 800 klara just

800 MB/s medan SDD-hårddiskar klarar cirka 500

MB/s så då borde väl FireWire 800 fungera fint till

SDD-hårddisk ... ?

800 MB/s -> 800 Mb/s

 

Inte mega byte, mega bits. 1B = 8b, så dela på 8 ≈ 100MB/s

 

“USB 2.0 has a maximum theoretical bandwidth of 480 Mbps, versus 400 Mbps for FireWire 400 and 800 Mbps for FireWire 800.”

 

FireWire Vs USB: Which Is Faster? | PCWorld

 

s9lo8.jpg

 

pclaugh.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...