Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nybörjarkodning - Hur börjar man?


Rstattin

Rekommendera Poster

Hallå där! Jäklar vad varmt det är!

 

Jag har ett stort intresse av all sorts teknik och jag jobbar just nu som elektriker. Jag har länge velat gå någon kurs för att lära mig att koda men det blir inte av denna höst. Jag tänkte därför kolla med er på forumet om ni har något tips på vad man först ska ta tag i och vart man kan lära sig! Tipsa gärna om böcker, sidor och allt ni kan ge förslag på! :)

 

Först och främst vill jag ha förslag på vilket kodarspråk man borde börja med och sedan kan jag säkert vandra vidare! :)

 

 

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

 

Mvh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KlasRisshall

Först och främst bör vi få veta vad di vill koda.

Webbsida, program till Mac eller pc eller kanske rent av en app.

Lite olika tekniker ligger bakom dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst bör vi få veta vad di vill koda.

Webbsida, program till Mac eller pc eller kanske rent av en app.

Lite olika tekniker ligger bakom dessa.

Hej Klas!

Okej! Jag är intresserad av allt! Men jag är nog mest intresserad av program. En början till enkla program som miniräknare och egentligen vad som helst! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I många utbildningar så får man börja med Java. Jag tycker att det är ett bra alternativ att börja med, då det är relativt lätt att lära sig samt att du kan använda vilket OS du vill. Samtidigt är det likt många andra språk, så det är enkelt att gå över till något annat om man känner sig redo för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I många utbildningar så får man börja med Java. Jag tycker att det är ett bra alternativ att börja med, då det är relativt lätt att lära sig samt att du kan använda vilket OS du vill. Samtidigt är det likt många andra språk, så det är enkelt att gå över till något annat om man känner sig redo för det.

Tack för svar! Ska absolut ta en titt på Java. Vad för program använder man för att skriva och "Köra" eller se slutresultat? Jag gillar Smultron väldigt mycket. Men finns det något program som man skriver och kan se slutresultatet samtidigt på? Eller så att man kan köra i samma program som man skriver i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Ska absolut ta en titt på Java. Vad för program använder man för att skriva och "Köra" eller se slutresultat? Jag gillar Smultron väldigt mycket. Men finns det något program som man skriver och kan se slutresultatet samtidigt på? Eller så att man kan köra i samma program som man skriver i?

 

Du klarar dig inte enbart med Smultron för Java eller någon annan typ av kod som måste kompileras, även om du i princip kan skriva själva koden där. Eclipse är en av de vanligaste utvecklingsmiljöerna för Java, men det finns andra liknande alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Lånar tråden lite*

 

Någon som vet något bra forum för just frågor om programmering? Gärna på svenska då det är enklare att ventilera men engelska går också bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Lånar tråden lite*

 

Någon som vet något bra forum för just frågor om programmering? Gärna på svenska då det är enklare att ventilera men engelska går också bra.

www.stackoverflow.com är väl värt en titt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.codecademy.com

 

eller

 

www.codeavengers.com

 

.. är bra sajter för att lära sig koda som helt ny. Finns massor av programmeringsspråk att lära sig, det enda som krävs är en vanlig webbläsare/broswer.

 

hm.. codecademy verkar ju bra. Ska ta ett djupdyk i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Är java och javascript samma sak? Jag gick in på www.codecademy.com och hittade endast "Javascript".

 

Tacksam för alla svar och hjälp jag får :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Är java och javascript samma sak? Jag gick in på www.codecademy.com och hittade endast "Javascript".

 

Tacksam för alla svar och hjälp jag får :)

Nej, det är inte samma sak.

https://www.java.com/sv/download/faq/java_javascript.xml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Kan någon ge mig en länk till en kurs på Java. Och gärna länk eller namn på program som man kan skriva programmet i och hur man "spelar upp" programmet (Alltså där man kan "köra" programmet).

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och gärna länk eller namn på program som man kan skriva programmet i och hur man "spelar upp" programmet (Alltså där man kan "köra" programmet).

 

 

 

Eclipse är en av de vanligaste utvecklingsmiljöerna för Java, men det finns andra liknande alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu laddat ned Eclipse.

 

Jag tog denna! Är det rätt program?

post-63755-0-64888900-1407051475_thumb.png

 

Installerade det och öppnade. Då får jag upp detta meddelande:

post-63755-0-14575600-1407051281.png

 

Vart kan jag ladda ned och installera JVM 1.7 till Mac?

Har googlat men hittar inget vad jag ser :(

 

Har för mig att jag höll på att leta JVM en gång på skolan med och det tog en jäkla tid och jäklades mycket... "/

 

Tacksam för svar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...