Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man flytta mail ut från Mail appen ?


Minkowski

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja exportera mail til Desktoppen dvs flytta (ej kopiera) mail utanför mail appen

Kan man göra så ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Dra mailet till skrivbordet och sen ta bort det från mail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Lappens förslag innebär kopiering, inte flytt. Har man flyttat så ska det inte finnas kvar i mail appen alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Lappens förslag innebär kopiering, inte flytt. Har man flyttat så ska det inte finnas kvar i mail appen alls.

Då tycker jag att du ska skriva till Apples utvecklare och be dem skapa ett kommando för detta

 

Det gör du i > Ge synpunkter på Apples Mail

 

post-113-0-17734300-1406270988_thumb.jpg

 

Finns det inget skrivet om det i Apples Hjälpmeny i Mail, så går det nog inte för närvarande att göra som du vill.

 

Kanske blir du den som väcker Apple..förmodligen är du den förste som vill ha det så, men men..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Lappens förslag innebär kopiering, inte flytt. Har man flyttat så ska det inte finnas kvar i mail appen alls.

Det går nog inte i ett steg. Du får nog göra som Lappen skrev: Kopiera och därefter radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också vilja flytta hela On My Mac ut till Skrivbordet så att den inte ligger kvar i Mail appen.

En flytt ska kunna ske i ett enda steg, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk på att ett skrivbord fullt med filer kommer slöa ner ditt system. det är bättre att sortera saker under mappar...eller behålla det som det är tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte meningen att mail filerna ska ligga på Skrivbordet . Jag tänkte flytta dem annanstans

Jag gillar inte On my Mac systemet så jag vill skapa mitt eget filsystem för mailen.
En del mail kan konverteras till andra format (jag föredrar ofta rtf) och tillfoga kommentarer, vilket jag inte kan göra i filsystemet med On my Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det är nu är den enda lösningen att kopiera mailet och sen ta bort det från Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hundratals mail. Det finns inget Export Mailboxes kommando

Jag kan alltså inte kopiera vartenda mail och sen ta bort och tömma Trash
Det är inget praktiskt användbart.

Jag har nu påpekat många problem med Mail Appen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ditt problem, inte vårt.

Vi är inte Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hundratals mail. Det finns inget Export Mailboxes kommando

Jag kan alltså inte kopiera vartenda mail och sen ta bort och tömma Trash

Det är inget praktiskt användbart.

Jag har nu påpekat många problem med Mail Appen.

 

Börja här: https://www.apple.com/feedback/

 

Det vore bättre om du försökte använda programmen på det sätt de är avsedda för. Dvs jobba MED dem i stället för MOT dem, om du förstår hur jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan skrivit att jag använder numera Mac Mail endast för att ta emot och skicka mail

Jag flyttar genast alla mail ut till en mapp. Det är ingen mening att arkivera mailen på On My Mac eller, annanstans.

Men fortfarande har jag en hel del på On My Mac som jag jobbar arslet av mig att flytta ut och konvertera till andra format

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jobba arslet av sig som du gör när On my Mac är just det du gör nu.

Att arkivera ner mail lokalt till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men var finns den då i filhierarkin ?? och kan man kommentera, editera , konvertera mailen ? nix. Det går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mail är inte avsett gör det du håller på med.

Du borde leta upp en annan mailapp.

 

Eller gör som jag, släng alla mail, här sparas inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan skrivit att jag använder numera Mac Mail endast för att ta emot och skicka mail

Jag flyttar genast alla mail ut till en mapp. Det är ingen mening att arkivera mailen på On My Mac eller, annanstans.

Men fortfarande har jag en hel del på On My Mac som jag jobbar arslet av mig att flytta ut och konvertera till andra format

 

 

Ja men var finns den då i filhierarkin ?? och kan man kommentera, editera , konvertera mailen ? nix. Det går inte.

 

Låt se. Du har utarbetat ett helt eget arbetssätt som dels tvingar dig att jobba arslet av dig och dels inte låter dig göra något med e-posten. På mig låter det som om att du borde göra något åt ditt arbetssätt. Det låter VÄLDIGT bakvänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men var finns den då i filhierarkin ?? och kan man kommentera, editera , konvertera mailen ? nix. Det går inte.

 

 

Kan du förklara vad du menar med att kommentera?

 

Nu har du två lösningar,mitt eller Pocahontas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag konverterar till rtf då kan jag editera (redigera) eller hur ??

Ofta lägger jag samman flera mail i ett enda rtf dokument och kortar ner allt det oväsentliga så får jag en snabb överblick. Jag behöver inte öppna varenda mail alltså.

RTF formatet visare snabbare innehållet. Du behöver inte ens öppna det. Prova själv.
Jag kan också lägga in textfiler som kommentar i mitt filsystem ( som ligger på mappsystemet under min hemma mapp) Jag kan också enkelt använda det som attachment till en mail som tänker skicka

Så jag har mitt nya arbetssätt som gör att jag inte behöver testa en ny mail app.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser också de allra flesta mailen utan att öppna dem, vilket Mail ju medger och en mängd andra mailprogram också.

 

Kör med smarta brevlådor och vanliga brevlådor och styr min post på så sätt. Kan snabbt plocka fram ett enstaka mail som jag fick förra året om jag så vill.

 

Och behöver jag så kan jag söka i Mails sökfunktion på olika sätt.

 

Jag kan inte förstå nyttan med TS fråga, och håller med Telly. Låt programmen spela med i arbetet och programmen blir ens verktyg och inte ens fiende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du skapar mer arbete än nödvändigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du skapar mer arbete än nödvändigt :)

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har bevisat att ni är tjurskallar allihopa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...