Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har min nätverksport slutat fungera?


fredriknordstrom

Rekommendera Poster

fredriknordstrom

Go kväll!

 

Min första tanke var att en port pajjat på min router, utan att tänka mer så köpte jag en ny router (behövdes ändå)

Men det löste inte mitt problem, för jag kan längre inte ansluta till nätverket med ethernet på min iMac. På inställningar/nätverk lyser den fortfarande rött trots kabel inkopplad och wifi ur.

 

Har provat att plocka bort ethernet med minustecknet för att sedan lägga till en ny, inget händer.. Är min port bränd eller vad kan ha hänt tror ni? Kan inte direkt säga när det blev.

Eller kan jag ha lyckats med något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fredriknordstrom

Du har provat med en annan nätverkskabel?

 

Annars hade jag köpt ett nytt nätverkskort via USB om du inte vill köra trådlöst.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradburet-natverk/natverkskort?showall=&query=&sort=relevance&listingStyle=grid

 

Japp jag har provat 2-3 olika, så det är dött helt enkelt..

 

En sån där produkt, är det stort bortfall på överföringshastighet inom nätverket? Egentligen enda anledningen till att jag vill ha trådat är då jag vill kunna föra över större filer till min nätverkshårddisk.

 

Edit: Då jag inte använder min thunderbolt så kanske denna passar mig bäst? Alla usb är upptagna.

Dum fråga då jag är rätt ny på mac, visst tusan har jag en thunderbolt? Har en iMac från mitten 2011

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradburet-natverk/natverkskort/natverkskort-thunderbolt-p93436

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Go kväll!

 

Min första tanke var att en port pajjat på min router, utan att tänka mer så köpte jag en ny router (behövdes ändå)

Men det löste inte mitt problem, för jag kan längre inte ansluta till nätverket med ethernet på min iMac. På inställningar/nätverk lyser den fortfarande rött trots kabel inkopplad och wifi ur.

 

Har provat att plocka bort ethernet med minustecknet för att sedan lägga till en ny, inget händer.. Är min port bränd eller vad kan ha hänt tror ni? Kan inte direkt säga när det blev.

Eller kan jag ha lyckats med något annat?

Som mattem skrev, prova med annan/andra kablar. Sen såg jag en tråd här. Så reset'a NVRAM och PRAM med. Kolla i Network Utility (verktygsmappen).

 

Du kan kolla i terminalen om den är uppe/aktiverad. Kolla på de raderna med "en" (t ex "en0").

ifconfig

# en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
#	...
#	status: active 

Om den är "UP" och om den är aktiv. Om det är "en0" som bråkar, kan du testa sen med:

ifconfig en0 down
ifconfig en0 up

Men prova det andra först. Hoppas det löser sig. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Då jag inte använder min thunderbolt så kanske denna passar mig bäst? Alla usb är upptagna.

Dum fråga då jag är rätt ny på mac, visst tusan har jag en thunderbolt? Har en iMac från mitten 2011

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradburet-natverk/natverkskort/natverkskort-thunderbolt-p93436

 

Yepp, du har en TB-port på din maskin.

 

Då kan inte komma upp i Gigabit-hastighet via USB eftersom USB2 maxar vid 480Mbit/s men oavsett så lär det vara snabbare än trådlös överföring som maxar på 300 Mbit/s under fritt fall och sol i ryggen om du har 5 GHz N-nät med maximal täckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fredriknordstrom

 

Yepp, du har en TB-port på din maskin.

 

Då kan inte komma upp i Gigabit-hastighet via USB eftersom USB2 maxar vid 480Mbit/s men oavsett så lär det vara snabbare än trådlös överföring som maxar på 300 Mbit/s under fritt fall och sol i ryggen om du har 5 GHz N-nät med maximal täckning.

 

Ska prova er alternativ, kan dock inte undå att flina lite åt ditt "300 Mbit/s under fritt fall och sol i ryggen om du har 5 GHz N-nät med maximal täckning."

Har haft en del åska på slutet och en router har åkt av den, kanske hände det i samma veva, osäker.. Ska prova rengöra lite annars beställer jag en sån där thunderbolt adapter. Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...