Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook avbryter uppstart


Måns

Rekommendera Poster

jag har en vän som har en MaBook via skolan. Hon har haft den avstängd ett tag skulle nu starta upp den. Äpplet visas i ett par sekunder tillsammans med snurrhjulet och laddningsbaren som vid safe mode-start. Sedan slocknar skärmen igen och processen börjar om. Försökte reparera disken men det avbröts och systemet vill att en säkerhetskopia skulle tas för att sedan formateras om.

Känns inte smart då ingen säkerhetskopia finns och skolan på något sätt har den i något system med program de installerat etc.

 

Vad ska vi göra? Kan vi göra något eller gör vi bästa i att vänta till skolstarten och låta skolan lösa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta till skolstarten. I värsta fall kan allt bli fel och hon eller hennes föräldrar görs skadeståndsansvariga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ju vara så att hårddisken håller på att ge upp! det ni skulle kunna göra om möjligheten finns är att ta ut disken o sätta i en annan o installera os x på,sedan skaffa ett usb-kabinett till den andra disken o koppla in i datorn o se om ni kan komma åt filerna på det sättet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ju vara så att hårddisken håller på att ge upp! det ni skulle kunna göra om möjligheten finns är att ta ut disken o sätta i en annan o installera os x på,sedan skaffa ett usb-kabinett till den andra disken o koppla in i datorn o se om ni kan komma åt filerna på det sättet

 

Är ju inte deras dator så ett sådant ingrepp kan inte rekommenderas. Bästa är ju att kontakta skolan för att se om de kan få hjälp redan nu. Annars är det att vänta tills skolstarten som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ju vara så att hårddisken håller på att ge upp! det ni skulle kunna göra om möjligheten finns är att ta ut disken o sätta i en annan o installera os x på,sedan skaffa ett usb-kabinett till den andra disken o koppla in i datorn o se om ni kan komma åt filerna på det sättet

Bättre då att ansluta datorn med kabel till en annan mac och starta datorn i target mode (gäller även Thunderbolt). Varför ska de ge sig in och skruva i en dator de inte ens äger? Oansvarigt råd, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre då att ansluta datorn med kabel till en annan mac och starta datorn i target mode (gäller även Thunderbolt). Varför ska de ge sig in och skruva i en dator de inte ens äger? Oansvarigt råd, tycker jag.

vadå oansvarigt?? det var ett förslag,o byta hårddisk klarar ju en 5-åring! dessutom är det tillåtet att byta både hd o ram i en macbook enligt apple! För det första hade jag inte din lösning i åtanke,o för det andra kanske dom inte har tillgång till en annan mac heller för den delen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vadå oansvarigt?? det var ett förslag,o byta hårddisk klarar ju en 5-åring! dessutom är det tillåtet att byta både hd o ram i en macbook enligt apple! ...

Återigen, det är inte deras dator. De äger den inte. Om de tappar en skruvmejsel på logikkortet och pajar det, vad händer då? De ska inte ge sig in och skruva i den, jag avvisar det å det bestämdaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen, det är inte deras dator. De äger den inte. Om de tappar en skruvmejsel på logikkortet och pajar det, vad händer då? De ska inte ge sig in och skruva i den, jag avvisar det å det bestämdaste.

ja,ok,jag förstår vad du menar,men som sagt det var bara ett förslag,sen om det var dumt förslag eller inte,är väl upp till var o en o ha åsikter om,jag kom inte med det för att jävlas iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja,ok,jag förstår vad du menar,men som sagt det var bara ett förslag,sen om det var dumt förslag eller inte,är väl upp till var o en o ha åsikter om,jag kom inte med det för att jävlas iaf!

Nej, det tror jag säkert inte, men det hade varit oansvarigt av mig, och mattem, att inte påpeka det. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig genomfört Target Mode. Skulle det kunna lösa problemet? Hur stora risker innebär det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig genomfört Target Mode. Skulle det kunna lösa problemet? Hur stora risker innebär det?

Inga alls, det är ett sätt att använda datorn på. Att skruva i den är dock inte det, i normal mening. Problemet det kan lösa är att man kommer åt filer som man annars inte kommer åt. Man kan också försöka reparera skivan eller skivbehörigheterna via Skivverktyg i den andra macen. Men om det är fysiskt fel på hårdvara eller installationen av operativsystemet så kan man inget göra i target mode.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...