Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Halvtrasig Retina-skärm.


JokerM

Rekommendera Poster

Min Retina MacBook Pro 15 har en trasig skärm.

Hela vänstra sidan, 4-5 cm är svart, sen kommer det en massa lodrätta och vågrätta vita linjer över 25% av skärmen.

 

Ringde först en "vanlig" data-reparatör, 3000 kr sa han för att byta ut.

Ringer Applestore i Täby och mötts av ett jävla cp i telefon.

Hon säger "vi ger inga prisförslag via telefon, vi måste se skadan"

Gång på gång säger hon det, medans jag gång på gång säger att skärmen måste bytas ut helt, (ringer man och frågar vad ett battribyte kostar på en iPhone så garanterar jag att dom har fasta priser på det)

inte lagas, bytas ut Det borde dom ha fasta priser.

TIll slut ger hon med sig och säger: Ja jag går o frågar teknikerna men förvänta dig inget svar. Tyst i luren i 10 sek och sen kommer och säger 5000-6000 kr :tappahakan:

 

Först o främst, älskar Apple, men sånt jävla bemötande ska man inte få som kund, tänk er själva ifall man bor uppe i norraste Norrland. Vill då Apple att man skall skicka datorn (betala frakt o allt skit) eller att man ska åka ner till Stockholm för att dom då skall fatta att skärmen inte går o laga (fast man säger det gång på gång) och måste byta ut skärmen. Vem talar den människans bensin?

 

Och för det andra, kan det verkligen kosta så jävla mycket för en ny skärm, 6000 kr?

Nån som har bytt sin skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Tänk på att du skall ha en skärm med upplösningen 2880x1880 och inget annat.

Föreslagen skärm är i mina ögon fel.

 

 

EDIT: Vilken Retina är det du har?

 

Enklast är om du fixar hela skärm-paketet, dyrare men så mycket enklare att byta.

 

EDIT2: Välj och vraka:

 

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=macbook+pro+15%22+retina&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmacbook+pro+15%22+retina+assembly&_nkw=macbook+pro+15%22+retina+assembly&_sacat=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Retina MacBook Pro 15 har en trasig skärm.

Hela vänstra sidan, 4-5 cm är svart, sen kommer det en massa lodrätta och vågrätta vita linjer över 25% av skärmen.

 

Ringde först en "vanlig" data-reparatör, 3000 kr sa han för att byta ut.

Ringer Applestore i Täby och mötts av ett jävla cp i telefon.

Hon säger "vi ger inga prisförslag via telefon, vi måste se skadan"

Gång på gång säger hon det, medans jag gång på gång säger att skärmen måste bytas ut helt, (ringer man och frågar vad ett battribyte kostar på en iPhone så garanterar jag att dom har fasta priser på det)

inte lagas, bytas ut Det borde dom ha fasta priser.

TIll slut ger hon med sig och säger: Ja jag går o frågar teknikerna men förvänta dig inget svar. Tyst i luren i 10 sek och sen kommer och säger 5000-6000 kr :tappahakan:

 

Först o främst, älskar Apple, men sånt jävla bemötande ska man inte få som kund, tänk er själva ifall man bor uppe i norraste Norrland. Vill då Apple att man skall skicka datorn (betala frakt o allt skit) eller att man ska åka ner till Stockholm för att dom då skall fatta att skärmen inte går o laga (fast man säger det gång på gång) och måste byta ut skärmen. Vem talar den människans bensin?

 

Och för det andra, kan det verkligen kosta så jävla mycket för en ny skärm, 6000 kr?

Nån som har bytt sin skärm?

jag tror inte det är apples tanke att deras personal ska uppföra sig på det sättet ...men svensk service är ju inte känd för att vara bra eller trevlig. maila huvudkontoret och klaga så kanske svensk kund-service får lära sig hur det ska gå till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en retina så är den mindre än tre år gammal. Har du köpt den som privatperson i Sverige så har du tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

 

 

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella-vanliga-fall/Kop/Fel11/Fall-1/Fall-1111/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en retina så är den mindre än tre år gammal. Har du köpt den som privatperson i Sverige så har du tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

 

 

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella-vanliga-fall/Kop/Fel11/Fall-1/Fall-1111/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Vi vet inte hur skärmen gick sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vet inte hur skärmen gick sönder.

Nej. Är det en olycka så är det en försäkringsfråga, ingen reklamationsfråga. Och Macen kan vara köpt utomlands, som begagnad eller till ett företag så då gäller inte konsumentköplagen i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om skärmen är trasig pga att TS själv varit vållande (omild behandling) eller om det är ett fel på skärmen ( alltså inte skadad) i så fall är det som Telly82 säger att hon bör reklamera om datorn är relativt ny. (TS nämner inte när den är köpt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du skall ha en skärm med upplösningen 2880x1880 och inget annat.

Föreslagen skärm är i mina ögon fel.

 

 

EDIT: Vilken Retina är det du har?

 

Enklast är om du fixar hela skärm-paketet, dyrare men så mycket enklare att byta.

 

EDIT2: Välj och vraka:

 

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=macbook+pro+15%22+retina&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmacbook+pro+15%22+retina+assembly&_nkw=macbook+pro+15%22+retina+assembly&_sacat=0

ok,sorry,märkte inte det ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(TS nämner inte när den är köpt)

Det behövs inte, eftersom MBP retina lanserades för mindre än tre år sedan. :)

Juni 2012 för att vara exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs inte, eftersom MBP retina lanserades för mindre än tre år sedan. :)

Juni 2012 för att vara exakt.

Då se, reklamera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om skärmen är trasig pga att TS själv varit vållande (omild behandling)

 

Jag vaknade upp en morgon, öppnar datorn och skadan var där. Stänger igen datorn och ser i vänstra hörnet, baksidan har fått sig en smäll, så locket är inte helt stängt på baksidan, 1 cm är öppen typ 30-40 mm. Så något har jag gjort i sömnen med den (somnade i soffan bredvid den, men när jag vaknade så låg den på soffan, nån meter ifrån mig, (precis som som när jag hade somnat)

 

Så reklamera och sånt kan jag inte göra, eftersom skadan är gjord av mig lixom, eller det är ju det Apple kommer säga, det är ju en ytlig skada som någon har gjort kommer dom se.

Och det är den första versionen av Retina Mac, "billiga versionen"....

 

Så till den frågan som man inte riktigt fick svar på, 6000 kr för att Apple Store skall byta en skärm, kan det verkligen stämma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nej, jag har inte försäkring på den tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6000:- är billigt. Apples egna tekniker verkar ha slavlöner eller kanske mer troligt att de får reservdelarna för halva priset kontra vad vanliga Service Providers får betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nej, jag har inte försäkring på den tyvärr...

Inget allrisktillägg i din hemförsäkring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6000:- är billigt. Apples egna tekniker verkar ha slavlöner

Vad Apples medarbetare tjänar har inget med vad Apple som företag att göra när det handlar om deras prissättning på produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad Apples medarbetare tjänar har inget med vad Apple som företag att göra när det handlar om deras prissättning på produkter.

Nu hänger jag inte med på vad du menar.

Du sa ju att du ringt Apple Store i Täby för att få ett kostnadsförslag för att reparera datorn. Jag antar att Apple Store i Täby har en egen verkstad eller skickar datorn till en verkstad som drivs av Apple med Appleanställda tekniker.

Jag vet vad inpriset är för skärmen hos en Service Provider och för att matcha prisförslaget på 6000Kr så får en tekniker hos en Service Provider jobba i det närmaste gratis.

Men för att svara på din fråga om 6000:- är rimligt. Så ja... det är rimligt. Billigare kan du knappast hitta någon som utför reparationen. Inte hos en auktoriserad verkstad iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter rimligt att inte vilja lämna prisförslag över telefon. Hur skall personen i telefonsupporten veta att du är kvalificerad för att ställa diagnos på vad som behöver bytas? Vem tycker du är anvsvarig om du betalar 3000 för ett skärmbyte, men datorn funkar fortfarande inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle datorer kunna vara dyra att köpa men billiga att laga? Ännu värre blir det så klart ju dyrare datorn var från början. Billigast är att köpa en komplett ersättningsskärm, troligen från en likadan men i övrigt skrotad dator. Kolla Ebay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så till den frågan som man inte riktigt fick svar på, 6000 kr för att Apple Store skall byta en skärm, kan det verkligen stämma?

Priserna sätts ju inte nödvändigtvis efter den faktiska kostanden, utan vad folk kan vilja betala. Apple betalar förstås inte i närheten av 6000 till sin leverantör för skärmen, men för kunden kan det fortfarande vara billigare än att köpa en ny dator.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Value-based_pricing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja,oavsett vilket,skulle jag aldrig slänga ut 6000:- för att få skärmen fixad!,det är ju nästan halva priset vad datorn kostar,hade nog köpt på ebay för drygt 2 papp o bytt själv! Apple tar ju extrem-priser för o byta ut komponenter!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en felaktig slutsats att priser är extrema bara för att man själv inte kan tänka sig att betala dem. Att hålla reservdelar på lager och göra punktinsatser i relativt små verkstäder på hemmaplan är mycket kostsammare än massproduktion i kinesiska fabriker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter rimligt att inte vilja lämna prisförslag över telefon. Hur skall personen i telefonsupporten veta att du är kvalificerad för att ställa diagnos på vad som behöver bytas?

 

Prova och smälla till din platt-tv (ifall du har en sådan) så att den får en skada, dvs en permament skada, död skärm på visa ställen, det går inte att laga, du måste byta skiten.

Och även om du har rätt, det kanske går o laga, så skall dom kunna svara på en enkel fråga som: vad kostar det att byta ut en skärm, retina skärm.

Inte svårare än så, ifall dom kan svara på batteribyten osv så skall dom kunna svara på den enkla frågan.

 

Och nej, 6000 kr är inte ett rimligt pris.

En skärm är inte värd så mycket pengar.

Kan köpa en bättre spel dator för dom pengarna än vad vad Macen klarar av o prestera i spel. Ironiskt....6000 kr är inte denna skärm värd heller för den delen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja,oavsett vilket,skulle jag aldrig slänga ut 6000:- för att få skärmen fixad!,det är ju nästan halva priset vad datorn kostar,hade nog köpt på ebay för drygt 2 papp o bytt själv! Apple tar ju extrem-priser för o byta ut komponenter!!

En ny 15" retina kostar ju från 18.500 spänn. Sjukt mycket för en dator enligt mig. Kanske för att retinaskärmen är sjukt dyr att tillverka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad vill du ha för datorn?

Är seriöst intresserad.

 

Begagnatvärde ca10K.

 

drar bort 6K för skärmen, så 4K, är det OK??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.


×
×
  • Skapa nytt...