Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Streama film till Apple tvn


tazzytheman

Rekommendera Poster

tazzytheman

Hej!

Jag har nyligen köpt en apple tv, som jag är supernöjd med.

Tanken var att jag skulle stream film genom min macbook pro för att slippa sladdtjaffs.

Har den tidiga 2011 macbook pro-en som det står att det ska fungera att köra airplay igenom, vilket det inte gör.

Vad är den bästa lösningen att få det att fungera? läst att det går att stream genom ipaden via datorn/nasen till tvn.

Fungerar det verkligen utan lagg? eller måste jag slänga ut över 10k på en ny macbook?

 

tacksam för svar!

/tazz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det som inte funkar med din dator? får du inte fram airplayikonen i menyn? i så fall har du förmodligen fel OS x,det kräver minst Mountain Lion för att funka med airplay

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska fungera med din dator men som kommentaren ovan säger, kolla så du har uppdaterat osx. Däremot skulle jag rekommendera programmet beamer om du ska streama film från datorn. Kvalitén blir mycket bättre än att streama direkt från osx som fungerar bra när man ska visa nån kompis nåt från world wide web... Angående att streama via paddan så fungerar det utan lagg. Mkv/mp4 filer fungerar bäst i beamer tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall fungera fint att "AirPlaya" från din MacBook till Apple TV.

Vad som däremot kanske inte fungerar är AirPlay mirroring, dvs att spegla din dators bildskärm till Apple TV.

 

Dock behöver du gå omvägen via iTunes. Det kan innebära att du behöver konvertera/packa om dina videofiler om de inte redan kan hanteras av iTunes.

Det finns programvaror för detta. Min personliga favorit är iFlicks https://itunes.apple.com/se/app/iflicks/id408937559?mt=12.

Oftast krävs det bara att filmen muxas om för att passa i iTunes container och detta fixar iFlicks på ett par minuter utan att filmen konverteras.

 

Har du väl fått in din filmsamling i iTunes så skall du ha en AirPlay ikon där du kan välja att filmen (eller musiken också för den delen) skickas till Apple TV.

 

Det har fungerat utmärkt för mig. Faktum är att du inte ens behöver AirPlay:a. Har du väl filmerna i ditt iTunesbibliotek så räcker det att du har datorn och iTunes igång för att Apple TV själv skall hitta ditt iTunesbibliotek och du kan köra igång filmen direkt från Apple TV.

 

Som sagt... iTunes och iFlicks är nyckeln till en fantastiskt smidig och enkel lösning.

 

Detta kanske inte direkt svarade på din fråga, utan kanske mer utgör en alternativ lösning (som jag själv kör på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tazzytheman

vad är det som inte funkar med din dator? får du inte fram airplayikonen i menyn? i så fall har du förmodligen fel OS x,det kräver minst Mountain Lion för att funka med airplay

 

Okej där ser man, Programvara OS X 10.9.4 (13E28), kör jag mavericks lr vad det heter.. Så det borde funka om jag installerar Mountain Lion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

vad är det som inte funkar med din dator? får du inte fram airplayikonen i menyn? i så fall har du förmodligen fel OS x,det kräver minst Mountain Lion för att funka med airplay

 

Okej där ser man, Programvara OS X 10.9.4 (13E28), kör jag mavericks lr vad det heter.. Så det borde funka om jag installerar Mountain Lion?

 

nej,har du mavericks så funkar det också,mountain lion kom före mavericks,så det ska funka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tazzytheman

nej,har du mavericks så funkar det också,mountain lion kom före mavericks,så det ska funka

tyvärr så gör det inte det, airplay finns inte... läst att flera som haft problem med just det,

Det som står är "Airplay-skärm hittade inga enheter" i inställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tazzytheman

Det skall fungera fint att "AirPlaya" från din MacBook till Apple TV.

Vad som däremot kanske inte fungerar är AirPlay mirroring, dvs att spegla din dators bildskärm till Apple TV.

 

Dock behöver du gå omvägen via iTunes. Det kan innebära att du behöver konvertera/packa om dina videofiler om de inte redan kan hanteras av iTunes.

Det finns programvaror för detta. Min personliga favorit är iFlicks https://itunes.apple.com/se/app/iflicks/id408937559?mt=12.

Oftast krävs det bara att filmen muxas om för att passa i iTunes container och detta fixar iFlicks på ett par minuter utan att filmen konverteras.

 

Har du väl fått in din filmsamling i iTunes så skall du ha en AirPlay ikon där du kan välja att filmen (eller musiken också för den delen) skickas till Apple TV.

 

Det har fungerat utmärkt för mig. Faktum är att du inte ens behöver AirPlay:a. Har du väl filmerna i ditt iTunesbibliotek så räcker det att du har datorn och iTunes igång för att Apple TV själv skall hitta ditt iTunesbibliotek och du kan köra igång filmen direkt från Apple TV.

 

Som sagt... iTunes och iFlicks är nyckeln till en fantastiskt smidig och enkel lösning.

 

Detta kanske inte direkt svarade på din fråga, utan kanske mer utgör en alternativ lösning (som jag själv kör på).

okej tack för tippset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om inte din dator hittar din Apple TV ,så är det ju nåt som inte är riktigt,har du kollat så din apple tv är uppkopplad till samma nätverk som din dator? provat starta om den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tazzytheman

om inte din dator hittar din Apple TV ,så är det ju nåt som inte är riktigt,har du kollat så din apple tv är uppkopplad till samma nätverk som din dator? provat starta om den?

 

Jag har ju testat med ipaden och det fungerar kanon.. Jag borde ju ha Airplayikonen som finns på alla andra när man kollar på videos hur man kopplar ihop. Men jag har inte den. har ju tidiga macbook 2011 så det ska ju funka men vetifan ;S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har ju testat med ipaden och det fungerar kanon.. Jag borde ju ha Airplayikonen som finns på alla andra när man kollar på videos hur man kopplar ihop. Men jag har inte den. har ju tidiga macbook 2011 så det ska ju funka men vetifan ;S

 

Det beror nog på vilken videospelare du använder på Macen. Videouppspelningsprogrammet måste ha stöd för AirPlay. Finns inte det i programmet får du använda AirPlay Mirroring (om din dator stödjer det) men det är inte en helt fläckfri lösning tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det beror nog på vilken videospelare du använder på Macen. Videouppspelningsprogrammet måste ha stöd för AirPlay. Finns inte det i programmet får du använda AirPlay Mirroring (om din dator stödjer det) men det är inte en helt fläckfri lösning tycker jag.

jag tror dock han menar att han inte har airplay-symbolen i menyraden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tazzytheman

jag tror dock han menar att han inte har airplay-symbolen i menyraden

 

mjo.. Verkar ju som ingen har lösning på detta när kan surfar runt.. ända lösningen verkar ju att vara å köpa nyare macbook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

mjo.. Verkar ju som ingen har lösning på detta när kan surfar runt.. ända lösningen verkar ju att vara å köpa nyare macbook

 

Att streama film från en MacBook Pro till en ATV är INTE en bra lösning utan mer som en nödlösning vid vissa tillfällen.

 

Läs Emret´s inlägg och gå den vägen istället så kommer det dels fungera med din dator och det kommer garanterat inte fungera bättre än det du är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du har en macbook PRO från 2011,så ska det funka!,är du säker på att den är från 2011? annars klicka på äpplet,om den här datorn,mer info...vad står det där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs Emret´s inlägg och gå den vägen istället så kommer det dels fungera med din dator och det kommer garanterat inte fungera bättre än det du är ute efter.

Jag förmodar du menar Emrets första inlägg, det som heter #4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att streama film från en MacBook Pro till en ATV är INTE en bra lösning utan mer som en nödlösning vid vissa tillfällen.

 

Läs Emret´s inlägg och gå den vägen istället så kommer det dels fungera med din dator och det kommer garanterat inte fungera bättre än det du är ute efter.

beamer funkar utmärkt om man ska strama film som man har på datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beamer funkar utmärkt om man ska strama film som man har på datorn!

 

Det går det säkert men det TS söker efter är troligtvis AirPlay mirroring och det är inget bra sätt att se film på.

Då är ditt förslag i inlägg fyra mycket bättre att man lägger in filmerna i iTunes med iFlicks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla dom förslag som kommit fram bygger på att man har datorn igång.

Ska man ända ha den igång skulle jag rekommendera PlexConnect.

https://github.com/iBaa/PlexConnect/wiki/Install-Guide

https://forums.plex.tv/index.php/forum/136-appletv-plexconnect/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tazzytheman

Har den tidiga macbook pro 2011 och har uppdaterat både på apple tv och på macbooken, och är inloggad på samma nätverk. Fungerar som sagt att köra från ipaden men datorn hittar inte tv alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tazzytheman

 

Det går det säkert men det TS söker efter är troligtvis AirPlay mirroring och det är inget bra sätt att se film på.

Då är ditt förslag i inlägg fyra mycket bättre att man lägger in filmerna i iTunes med iFlicks.

 

Converterar man om varje film då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tazzytheman

om du har en macbook PRO från 2011,så ska det funka!,är du säker på att den är från 2011? annars klicka på äpplet,om den här datorn,mer info...vad står det där?

 

 

Har uppdaterat macen till SSD disk å mer i ram men det ska väll inte påverka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Har uppdaterat macen till SSD disk å mer i ram men det ska väll inte påverka?

nej,absolut inte! mkt konstigt att din dator inte får upp airplaysymbolen i menyn! har du kollat i systeminställningar,bildskärm att "visa skärmdubbleringsalternativ i menyraden..." är ibockad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Converterar man om varje film då eller?

 

Inte nödvändigtvis utan beroende på vad det är för codec på filen så byter den bara container och då går det fort,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...