Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta Time Capsule utan kabel?


Hep

Rekommendera Poster

Nu orkar jag inte se fler Time Capsules dö åskdöden, men behöver kloka råd för att lösa det.

 

Så här ser det ut. Vi bor på landet med en jättelång och högt placerad luftledning till telefonjacket. Det är det enda sätt vi kan få vettigt internet till huset, så vi är beroende av att ta det den vägen. Problemet är att lite då och då slår blixten ned i närheten och då kommer det en stöt genom telefonjacket. Inte så stark nog att den dödar något annat än Time Capsulen. Inte ens modemet som sitter mellan TPn och väggen lägger av. Uselt av Apple att bygga så känsliga saker kan man tycka, men det är en annan diskussion. Nu är det så att när blixten slår ned inom en kilometer från huset så dör TPn. Inte ens ett överspänningsskydd till telejacket hjälper. Nu har det hänt sex gånger att det dör en TP vid åskväder så det är inte längre någon som helst tvekan. Men den senaste hann dö så snabbt efter vi köpte den, så att vi har fått en ny av Apple. Den ska få ett bättre öde är det tänkt.

 

Vi har nu trådlöst internet via ett gratismodem från Telia, men vill använda en Time Capsule (nya tornmodellen) för trådlös backup av ett antal datorer. Men vi vill absolut inte koppla in den med en sladd från ett modem som sitter i telejacket, för då är det bara en tidsfråga innan den dör. Hittills har vi inte fått TPn att koppla upp sig mot ett teliamodem trådlöst. Är det vi som är spåniga, eller går det bara att koppla en TP trådlöst till ett trådlöst nätverk skapat av en Airport av något slag? Om det är så - kan man skapa det nätverket på en Airport Express och ansluta TPn trådlöst till den? En död Express om året är överkomligt, men inte en TP.

 

Lång och pladdrigt inlägg, men någon klok människa har kanske orkat läsa ända hit och har koll. Hoppas det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre klasser av överspänningsskydd:

Grovskydd. Det är det som elkraftbolaget har ute på elstolpen.

Mellanskydd. Sitter i elcentralen i husen. Kallas ofta inledningsskydd.

Finskydd. Sitter i eluttaget. Oftast verkningslöst om mellanskydd saknas.

 

Om man sätter ett inledningsskydd i elcentralen så ska alla kablar gå via detta: Telekabel, TV-antenn, parabolkabel etc. Detta innebär att alla prylar i huset har samma potential (spänning mot jord) och inget tar skada. Hela huset liksom flytar på överspänningsvågen, som en båt flyter på vattnet även om vattnet stiger.

 

Problemet med enbart finskydd är att överspänning via telekabeln kommer långt in i huset, fram till TC och liknande utrustning, medan eluttaget där finskyddet är jordat inte har någon överspänning. Dvs telekabeln flyter iväg, medan huset är förankrat i sjöbottnen. Då går "förtöjningen" till telekabeln sönder.

 

Observera att vid direktträff så finns det INGET som skyddar.

 

Här har du ett exempel på ett inledningsskydd.

http://www.transient.se/frame/inledningsskydd.pdf

http://www.transient.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för lektionen. Nu förstår jag mer varför det är som det är och kunskap är alltid bra.

 

Men frågan är om det är värt att göra några större insatser då vårt enda problem är just Apples prylar via telefontråden. Enligt vad jag hittat så är inte en Express lika känslig, så om det går att ha en sådan som enda pryl (förutom modemet då) kopplat till telenätet och ändå få funktionen vi är ute efter så tror jag det får räcka. (Förr eller senare så kanske även vi får andra alternativ än internet via koppartråd på pinnar.) Du råkar inte ha koll på det med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vårt enda problem är just Apples prylar via telefontråden.

Det är det enda problem du känner till. ;)

 

Har du gamla elledningar i huset så kan du få överslag ifall isoleringen spruckit. Det skyddar ett inledningsskydd också emot. :)

 

Har dålig erfarenhet av att "fuska" med överspänningsskydd. Inte en pryl har gått sönder sedan vi installerade inledningsskyddet. (Och, nej, jag har inte royalty. Jag är bara en nöjd kund. :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att få TC att ansluta trådlöst till din Telias router. För det är väl en Thomson-router du har?

 

Dock blir hastigheten för säkerhetskopieringen plågsamt långsam då Telias router enbart stöder 2.4 GHz N-nätverk, dvs max 150 Mbit/s i teorin.

 

Är det enbart säkerhetskopieringen du är ute efter så hade jag satsat på en vanlig extern hårddisk kopplad till datorn och sålt TC vidare. Har du en stationär dator som kan agera nav så kan övriga datorer skicka sin backup till disken via den datorn. Annars är en NAS, dvs nätverkshårddisk det som gäller, men då sitter du där med trådbunden koppling mellan router/NAS med allt vad det kan innebära.

 

Eloge till Apple som ersatte din TC fast de inte är skyldiga till det då åskskador ligger utanför garantin :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det enda problem du känner till. ;)

 

 

Sant, men jag tror det ska vara rimligt säkert. Även om huset är över hundra år gammalt så är all el relativt nydragen. Inget är äldre än tio år och allt som var gjort av hemapulare är bytt. Senaste gången som blixten slog ned på tomten så nära att det skallrade i rutorna och sprakade i telejacket klarade sig allt annat. Väldigt mycket annat som sticker upp mer än elledningen här - bland annat telefonstolparna...

 

Men du har inte koll på om det går att bygga ett flera trådlösa enheter med en Express som första/huvudebhet, eller om det måste till en Extreme/TP som tar den uppgiften?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att få TC att ansluta trådlöst till din Telias router. För det är väl en Thomson-router du har?

 

Dock blir hastigheten för säkerhetskopieringen plågsamt långsam då Telias router enbart stöder 2.4 GHz N-nätverk, dvs max 150 Mbit/s i teorin.

 

Är det enbart säkerhetskopieringen du är ute efter så hade jag satsat på en vanlig extern hårddisk kopplad till datorn och sålt TC vidare. Har du en stationär dator som kan agera nav så kan övriga datorer skicka sin backup till disken via den datorn. Annars är en NAS, dvs nätverkshårddisk det som gäller, men då sitter du där med trådbunden koppling mellan router/NAS med allt vad det kan innebära.

 

Eloge till Apple som ersatte din TC fast de inte är skyldiga till det då åskskador ligger utanför garantin :ThumbsUp:

 

Jag har backup på bilder och annat vitalt på externa diskar som förvaras på flera ställen, men nu när jag ändå har en TC och den är så smidig att köra backup för resten av datorerna så tänkte jag försöka använda den. Molntjänster kräver snabbare nät för att vara vettiga så det går bort.

 

Modemet/routern heter Technicolor, (vilket iofs är ett sällsynt skumt namn på ett modem) om det säger något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill köra trådlöst så skulle du kunna isolera det interna nätet från telenätet med en optisk fiber. Tror det kallas galvanisk isolation.

 

Kopplar du ihop två fiberkonverterare med fiber och kopplar ena änden till modemet och andra änden till din time capsule(eller till en switch om du har fler trådade enheter), så kan strömspikar från teleledningen inte längre nå time capsulen.

 

Fiber till ethernetadaptrar:

http://www.ebay.com/itm/Ethernet-fiber-optic-converter-25KM-single-mode-fiber-optic-transceiver-1pair-/281288902993?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item417e200951

 

Patchkabel:

http://www.ebay.com/itm/SC-to-SC-fiber-patch-cord-jumper-cable-SM-duplex-1m-/251165990231?pt=US_Optical_Fiber_Network_Cables&hash=item3a7aa8dd57

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall någon i framtiden funderar på samma sak som jag och googlar sig hit - det går alldeles utmärkt att ha en Express som "basbasstation" och en TC som "slav".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...