Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

2 problem med min Macbook Pro


gustavr89

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Macbook Pro Mid-2010 och har upptäckt 2 problem som dykt upp med den:

 

1. Datorn går inte att använda direkt efter uppstart. Jag kommer in i datorn, kan se skrivbordet med ikonerna och kan röra musen - men, jag kan inte göra något med datorn. Det går att ställa musmarkören på en ikon, men det går inte att klicka på den. Efter att ha väntat 5-7 minuter går det helt plötsligt att klicka på ikoner och börja avända datorn...

 

 

2 Ibland kommer detta meddelande plötsligt upp från ingenstans: "You need to restart your computer. Hold down the Power button until it turns off, then press the Power button again."

 

 

Är det någon som vet vad dess 2 problemen kan vara? Hårddisken som kraschat och behöver bytas ut, kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sistnämnda är en så kallad "kernel panic". Orsakas till 90% av trasig hårdvara, vanligtvis trasigt RAM.

 

Ibland kan det vara oxid på kontakterna, så stäng av Macen, tag ut RAM-stickorna och sätt tillbaka dem (ordentligt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Macbook Pro Mid-2010 och har upptäckt 2 problem som dykt upp med den:

 

1. Datorn går inte att använda direkt efter uppstart. Jag kommer in i datorn, kan se skrivbordet med ikonerna och kan röra musen - men, jag kan inte göra något med datorn. Det går att ställa musmarkören på en ikon, men det går inte att klicka på den. Efter att ha väntat 5-7 minuter går det helt plötsligt att klicka på ikoner och börja avända datorn...

 

 

2 Ibland kommer detta meddelande plötsligt upp från ingenstans: "You need to restart your computer. Hold down the Power button until it turns off, then press the Power button again."

 

 

Är det någon som vet vad dess 2 problemen kan vara? Hårddisken som kraschat och behöver bytas ut, kanske?

Problem 1 kan bero på knökfull hårddisk, defekt OS X eller en hårddisk som hänger på sista hårstrået. Hur många GB ledigt har du på hårddisken? Under 10 GB ledigt så ber du om problem. Över 20 GB ledigt går du hyfsat säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Macbook Pro Mid-2010 och har upptäckt 2 problem som dykt upp med den:

 

1. Datorn går inte att använda direkt efter uppstart. Jag kommer in i datorn, kan se skrivbordet med ikonerna och kan röra musen - men, jag kan inte göra något med datorn. Det går att ställa musmarkören på en ikon, men det går inte att klicka på den. Efter att ha väntat 5-7 minuter går det helt plötsligt att klicka på ikoner och börja avända datorn...

 

 

2 Ibland kommer detta meddelande plötsligt upp från ingenstans: "You need to restart your computer. Hold down the Power button until it turns off, then press the Power button again."

 

 

Är det någon som vet vad dess 2 problemen kan vara? Hårddisken som kraschat och behöver bytas ut, kanske?

har du någon extra utrustning ansluten till den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 185 GB ledigt utrymme, så det kan ju inte bero på för lite utrymme.

 

Jag köpte en extern hårddisk och var tvungen att formatera den till mac för att få den att fungera. Annars har jag inte haft någon extra utrustning som varit ansluten till datorn.

 

Jag har även testat att "Reparera hårddisken" i skivverktyg, men inga fel hittades där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska även sägas att jag också testat att formatera min mac och ominstallera OS.

Men problemet kvarstod ändå...

 

Då känns det väl verkligen som det är hårddisk och eventuellt RAM som behöver bytas ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pram hade jag inte hört talas om innan, det ska jag testa.

Hjälper det inte efter det vet jag inte vad jag ska göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Har den alltid varit din eller har den varit i någon annans ägo? Har den varit utsatt för några "olyckshändelser" som slag, tryck eller fukt? Har båda fenomenen börjat samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har endast haft datorn i egen ägo och aldrig råkat ut för fukt, smällar eller liknande.

 

Som jag kommer ihåg det, så dök problem 1 (datorn låser sig vid uppstart) upp först. Nu när jag tänker efter så dök problem 1 upp i samband med att jag fick upp något meddelande i stil med "ditt batteri i datorn kan behöva bytas ut". Jag fortsatte dock använda datorn ett tag eftersom den ändå fungerade med sladden i, men jag kommer ihåg att datorn dog så fort laddsladden råkade åka ur. Jag bytte sedan batteri, så det kan väl inte bero på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom problemet i samband med batteribytet så hade jag börjat där, skruva isär och se så att allt sitter som det ska, alla små plastkablar, att inget sitter snett osv....

 

Var det du som bytte batteriet eller lämnade du in den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

 

Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

 

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program

 

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program

 

....

Not:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för tipsen på åtgärder! Jag har allt jag vill behålla på både en extern hårddisk och USB-minne, så jag ska testa alla förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har nu testat de 2 första åtgärderna som föreslagits:

 

- Säker start (hålla inne shift) hjälpte ingenting. Så fort jag kom till momentet med att skriva in mitt lösenord så tog det återigen 5-7 minuter att ens kunna börja skriva, alltså kopplat till problem 1 som jag beskrivit det.

 

- MEN så testade jag PRAM, alltså hålla inne Cmnd+Alt+P+R, vid uppstart. Det gick fortare att starta datorn och komma till skrivbordet och VIPS så tog det inte längre 5-7 minuter innan man kunde klicka på ikonerna - det gick direkt!

 

 

Det ska väl räcka att köra PRAM en gång, alltså att jag inte behöver hålla inne Cmnd+Alt+P+R vid varje uppstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar datorn strula igen eller gå långsamt, uppdatera hårddisken till en SSD. Gjort det med min mid-2010 och den är hur pigg som helst. Visst, inte så snabb som en ny men tillräckligt snabb för att knappt behöva vänta på att något program ska starta.

Ska tilläggas att jag gjorde en helt ny OS installation och lagt till det viktigaste manuellt, dvs ingen time machine kopia med eventuella felaktigheter.

Uppdatera till 8 GB ram så kan man säkert klämma ut 1-2 år till på den här gamla bettan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att se om min dator eventuellt har defekta RAM-minnen så har jag försökt köra "Apple Hardware Test", men jag får inte fram något. Jag stänger av datorn, slår på den igen och håller då inne D precis efter jag slagit på datorn. Jag väntar några sekunder, men kommer bara direkt till skrivbordet.

Gör jag rätt för att göra denna kontroll? Eller ska man göra på något annat sätt på en Macbook Pro 13" - Mid 2010?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...