Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny SSD och ramminne till MacBook Pro 15 tum, late 2011


Okunnig men nyfiken

Rekommendera Poster

Okunnig men nyfiken

Har försökt orientera mig på diverse siter för en uppdatering av min befintliga dator. Kör bl.a. VirtualBox för ett enda program i windows vilket går så extremt långsamt och ibland segar datorn ihop sig vid normalt användande också, t.ex. Football Manager eller surf med excel och word uppe samtidigt.

 

Antar att det kan hjälpa med ny SSD-disk och byte från 4 gb till 8 gb ramminne.

 

Idag använder jag ungefär 220 gb av min hårddisk som är på 500 gb. Processorn är 2,2 GHz Intel Core i7.

 

Har läst mig till att SSD-disk bör fungera med nästan vilken som helst, är inne på en som är runt 500 eftersom det känns som att 250 blir lite väl tight. Minnet är 4 gb 1333 MHz DDR3.

 

Har också läst att detta är förutsättningarna för minnesbyte:

 

"– Formatet DDR3 (Double Data Rate Small Outline Dual Inline Memory Module)
– 30 mm
– 2 eller 4 GB
– 204-stifts
– RAM-minne av typen PC3-10600 DDR3 1 333 MHz"

 

Jag är dock osäker på vad 204-stifts betyder, är det piggarnas längd typ? Verkar svårt att hitta 204, de flesta verkar vara 240 ...

 

Har hittat följande förslag men jag ser fram mot ännu bättre lösningar eller förslag på vad jag ska/kan göra!!

 

SSD-disk

 

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/intel-ssd520series480gb/180682.7072/

 

Ramminne (2x4 gb)

 

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/Crucial-4GB1333MHz/179815.7054/

 

Fungerar ens detta?

 

Tacksam för hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det RAM passar inte. Din dator klarar 16 GB RAM och det ska vara sådana här. Crucials minnen är mactestade. Vill du köpa bara 8 GB går det också, här. Då får du 8 GB + vad du nu har i den andra minnesplatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din 15" 2011 har riktigt bra allroundprestanda som är inte är långt från en ny 15". Men jag skulle rekommendera mer RAM-minne till 16 GB så blir det nog bättre fart i burken. 4 GB räcker inte långt idag och tar det slut blir det segt. Det är ju en 5400 rpm hårddisk så det går inte så fort att skicka tillfälliga filer.

...

Se det som att RAM-minne är arbetsbänken och hårddisken är förrådet. Ju större arbetsbänk, desto mer kan du göra samtidigt och du behöver inte gå till förrådet i onödan pga platsbrist.

...

Det kan vara så att om mer RAM inte gör skillnad att hårddisken håller på att ge upp så se till att redan nu ha backup på allt viktigt.Det kan säker räcka med mindre åtgärder eller kanske en ominstallation av OS X. Men med tanke på hur illa det blir när disken kraschar så är det bättre att vara säker innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt orientera mig på diverse siter för en uppdatering av min befintliga dator. Kör bl.a. VirtualBox för ett enda program i windows vilket går så extremt långsamt och ibland segar datorn ihop sig vid normalt användande också, t.ex. Football Manager eller surf med excel och word uppe samtidigt.

 

Antar att det kan hjälpa med ny SSD-disk och byte från 4 gb till 8 gb ramminne.

 

Idag använder jag ungefär 220 gb av min hårddisk som är på 500 gb. Processorn är 2,2 GHz Intel Core i7.

 

Har läst mig till att SSD-disk bör fungera med nästan vilken som helst, är inne på en som är runt 500 eftersom det känns som att 250 blir lite väl tight. Minnet är 4 gb 1333 MHz DDR3.

 

Har också läst att detta är förutsättningarna för minnesbyte:

 

"– Formatet DDR3 (Double Data Rate Small Outline Dual Inline Memory Module)

– 30 mm

– 2 eller 4 GB

– 204-stifts

– RAM-minne av typen PC3-10600 DDR3 1 333 MHz"

 

Jag är dock osäker på vad 204-stifts betyder, är det piggarnas längd typ? Verkar svårt att hitta 204, de flesta verkar vara 240 ...

 

Har hittat följande förslag men jag ser fram mot ännu bättre lösningar eller förslag på vad jag ska/kan göra!!

 

SSD-disk

 

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/intel-ssd520series480gb/180682.7072/

 

Ramminne (2x4 gb)

 

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/Crucial-4GB1333MHz/179815.7054/

 

Fungerar ens detta?

 

Tacksam för hjälp!!

 

Prova att köra via Bootcamp istället för VirtualBox. Då får du ut full prestanda och minne till ditt Windows. Som det är nu kör du två OS. Först MacOS och sen windows på det. Det suger ju upp det minne du har. SSD gör underverk och för lite minne är aldrig bra för prestandan. Men det bästa du kan göra för prestandan är att köra BootCamp istället för virtualbox. Bootcamp är ju gratis !!! Sen kan du både utöka minne och sätta i SSD ändå för att få ännu bättre fart men prova Bootcamp först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig men nyfiken

Nej, det RAM passar inte. Din dator klarar 16 GB RAM och det ska vara sådana här. Crucials minnen är mactestade. Vill du köpa bara 8 GB går det också, här. Då får du 8 GB + vad du nu har i den andra minnesplatsen.

Jag blir lite förvånad att jag kan ha maximalt 16 gb när det hos apple-supporten står så här:

 

MacBook Pro (15 tum, sent 2011) och MacBook Pro (15 tum, sent 2011)

Antal minnesplatser 2 Basminne 4 GB Maximalt minne 8 GB Specifikationer för minneskort – Formatet DDR3 (Double Data Rate Small Outline Dual Inline Memory Module)

– 30 mm

– 2 eller 4 GB

– 204-stifts

– RAM-minne av typen PC3-10600 DDR3 1 333 MHz Ytterligare noteringar Du uppnår bästa prestanda om du installerar likadana minnesmoduler i båda minneskortplatserna.

 

Tolkade maximalt minne som det totala men det kanske är per plats som menas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite förvånad att jag kan ha maximalt 16 gb när det hos apple-supporten står så här:

 

MacBook Pro (15 tum, sent 2011) och MacBook Pro (15 tum, sent 2011)

Antal minnesplatser 2 Basminne 4 GB Maximalt minne 8 GB Specifikationer för minneskort – Formatet DDR3 (Double Data Rate Small Outline Dual Inline Memory Module)

– 30 mm

– 2 eller 4 GB

– 204-stifts

– RAM-minne av typen PC3-10600 DDR3 1 333 MHz Ytterligare noteringar Du uppnår bästa prestanda om du installerar likadana minnesmoduler i båda minneskortplatserna.

 

Tolkade maximalt minne som det totala men det kanske är per plats som menas?

Av någon anledning så anger inte Apple korrekt mängd RAM som datorn kan ta vilket är ett ganska vanligt fenomen. De minnen du ska ha heter PC3-10600 DDR3 1 333 MHz 204-pin och du kan stoppa i 2x8 GB.

...

Sen spelar det ingen roll om du blandar olika storlekar och fabrikat. Det går inte att mäta prestandaökning med identiska minnen kontra två olika. Det är en fördel med två lika minnen sett ur funktionssynvinkel i det att risken är något större att datorn kan krångla med två olika fabrikat vilket inte är särkilt vanligt. Stoppa i minnen och kör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner Mactracker så finner du alla korrekta data om alla Macar. Det är vårt universalverktyg när det gäller fakta. De vet bättre än Apple. Jo, det är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite förvånad att jag kan ha maximalt 16 gb när det hos apple-supporten står så här:

 

MacBook Pro (15 tum, sent 2011) och MacBook Pro (15 tum, sent 2011) Antal minnesplatser 2 Basminne 4 GB Maximalt minne 8 GB Specifikationer för minneskort Formatet DDR3 (Double Data Rate Small Outline Dual Inline Memory Module)

30 mm

2 eller 4 GB

204-stifts

RAM-minne av typen PC3-10600 DDR3 1 333 MHz Ytterligare noteringar Du uppnår bästa prestanda om du installerar likadana minnesmoduler i båda minneskortplatserna.

 

Tolkade maximalt minne som det totala men det kanske är per plats som menas?

Apple och RAM är lite vilda västern, förstår du. Härommånaden installerade jag 1333 MHz-minnen i en MBP Mid 2009 och de gick på det, och inte 1066, som det egentligen är begränsat till. Inte osannolikt att din klarar 1600, faktiskt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple och RAM är lite vilda västern, förstår du. Härommånaden installerade jag 1333 MHz-minnen i en MBP Mid 2009 och de gick på det, och inte 1066, som det egentligen är begränsat till. Inte osannolikt att din klarar 1600, faktiskt.

Kan vara onödigt att betala för snabbare minnen än datorn kan utnyttja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara onödigt att betala för snabbare minnen än datorn kan utnyttja.

Kostar samma på Crucial och är bakåtkompatibla. Se här och här. Att de går på 1600 på en 1333-modell bekräftas här. Ändå länkade jag till "rätt" minnen tidigare, som sig bör. Experimentera får man göra under eget ansvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känt är att minnen kan växla ner om minnet är ett knäpp snabbare till rätt hastighet. Men så fort man lämnar föreskriven hastighet är man ute på egen risk. Inget att prova om man är osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobb-MBP:n jag har testade jag 1600-minnen i, men de klockades ned till 1066. Intressant nog har jag då en MBP Mid 2009 (yngsta dottern fick den) med snabbare minnen än en min jobb-MBP Mid 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig men nyfiken

Nej, det RAM passar inte. Din dator klarar 16 GB RAM och det ska vara sådana här. Crucials minnen är mactestade. Vill du köpa bara 8 GB går det också, här. Då får du 8 GB + vad du nu har i den andra minnesplatsen.

Är dessa ram de bästa och billigaste? Smidigt att beställa därifrån eller?

 

Är en gemensam uppfattning att jag gör bäst i att vidta följande åtgärder i nämnd ordning:

 

1. Installera Bootcamp istället för VirtualBox och se om det blir bättre

 

2. Köpa nytt ramminne, 8 eller 16 gb

 

3. Köpa en SSD-disk (kanske är nödvändigt ändå om den gamla börjar klinga av)

 

Har för mig att windows/os x måste stängas av och datorn startas om med Bootcamp. Är sjukt störande för mig som vill kunna växla enkelt mellan de båda, har för mig att det var anledningen till att jag valde virtualbox. Rätta mig om jag har fel ...

 

Tack för all er hjälp förresten!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dessa ram de bästa och billigaste? Smidigt att beställa därifrån eller? ...

Jag har köpt därifrån och är nöjd med såväl pris som leverans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dessa ram de bästa och billigaste? Smidigt att beställa därifrån eller?

 

Är en gemensam uppfattning att jag gör bäst i att vidta följande åtgärder i nämnd ordning:

 

1. Installera Bootcamp istället för VirtualBox och se om det blir bättre

 

2. Köpa nytt ramminne, 8 eller 16 gb

 

3. Köpa en SSD-disk (kanske är nödvändigt ändå om den gamla börjar klinga av)

 

Har för mig att windows/os x måste stängas av och datorn startas om med Bootcamp. Är sjukt störande för mig som vill kunna växla enkelt mellan de båda, har för mig att det var anledningen till att jag valde virtualbox. Rätta mig om jag har fel ...

 

Tack för all er hjälp förresten!!

 

Du har helt rätt, BC innebär att du måste starta om datorn. Osmidigt men ger ju all tillgänglig prestanda till Windows.

 

4 GB RAM är lite i dagens läge, speciellt om du kör en Virtuell Maskin. Har du råd så köp 16 GB RAM på en gång.

 

En SSD kommer absolut att snabba upp datorn. Men har du ingen backup-disk i dagens läge så är det bättre att investera pengarna i en extern disk så du kan säkerhetskopiera din dator regelbundet, t ex med Time Machine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig men nyfiken

 

Du har helt rätt, BC innebär att du måste starta om datorn. Osmidigt men ger ju all tillgänglig prestanda till Windows.

 

4 GB RAM är lite i dagens läge, speciellt om du kör en Virtuell Maskin. Har du råd så köp 16 GB RAM på en gång.

 

En SSD kommer absolut att snabba upp datorn. Men har du ingen backup-disk i dagens läge så är det bättre att investera pengarna i en extern disk så du kan säkerhetskopiera din dator regelbundet, t ex med Time Machine

Jag får helt enkelt ta mig råd, behöver en dator som fungerar problemfritt. Backuper tar jag regelbundet med en extern hårddisk redan idag. Har inte så mycket grejer på datorn som jag är rädd om förutom bilder ...

 

Får nog bli 16 gb och en ny ssd-disk helt enkelt. Föredrar nog att slippa starta om datorn varje gång ...

 

Tack för hjälpen alla!

 

En sista fråga, har inte fått någon feedback på ssd-disken jag föreslog men antar att intel och samsung är ganska likvärdiga. Intel var något billigare ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova 16 GB RAM innan du gör nåt annat. Det kan räcka. Steg 2 att ominstallera OS X. Sen satsa på SSD om du fortfarande inte är nöjd. Datorn har ju inte blivit långsammare sen du köpte den......

...

Kolla länken angående SSD. Scrolla nedåt så hittar du bra grejjor.

 

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test/Rekommendationer-och-utmarkelser.html#content

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig men nyfiken

Tackar, blir att beställa ram först helt enkelt. Någon som vet om det går att beställa från amazon eller tillkommer massa avgifter och skit då? De är väl annars kompatibla antar jag, samma i usa som i europa?

 

http://www.amazon.co.uk/Crucial-PC3-10600-SODIMM-Memory-Module/dp/B005LAYH3K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, blir att beställa ram först helt enkelt. Någon som vet om det går att beställa från amazon eller tillkommer massa avgifter och skit då? De är väl annars kompatibla antar jag, samma i usa som i europa?

 

http://www.amazon.co.uk/Crucial-PC3-10600-SODIMM-Memory-Module/dp/B005LAYH3K

Minnen går att hitta för (≈) samma pengar i Sverige.

 

Sök/filtrera: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=377#rparams=m=s178753993

 

T ex:

Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x8GB (CMSO16GX3M2A1333C9) - SO-DIMM

Kingston ValueRAM SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x8GB (KVR13S9K2/16) - SO-DIMM

Crucial SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x8GB (CT2KIT102464BF1339) - SO-DIMM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig men nyfiken

Vad bra! Tack för tipsen! Har inte riktigt fattat det det här med ddr3 sodimm och ddr3, verkar vara nån skillnad?!

 

Är så mycket uttryck så för en datoridiot som mig är det hopplöst att försöka hänga med och förstå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra! Tack för tipsen! Har inte riktigt fattat det det här med ddr3 sodimm och ddr3, verkar vara nån skillnad?!

 

Är så mycket uttryck så för en datoridiot som mig är det hopplöst att försöka hänga med och förstå :)

De minnen iEricF länkar till borde fungera. Men de är inte Mactestade. Och Apple och RAM är som sagt vilda västern. Om de där funkar återstår alltså att se. Det är upp till dig om du vill chansa. Vad gäller SO-DIMM så betyder det Small Outline Dual In-Line Memory Module. De är helt enkelt mindre för att få plats i bärbara datorer och minidatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt fattat det det här med ddr3 sodimm och ddr3, verkar vara nån skillnad?!

DDR3: Det är en typ (grupp) av minnen som baseras på minnnets hastighet. (det du även läser som PC3-10600 och/eller 1333Mhz)

SO-DIMM: är RAMminnets “format”. SO-DIMM är mkt mindre i storlek än vanliga RAMbrickor som är mer långsmala, och sitter oftast i bärbara eller minidatorer. https://duckduckgo.com/?q=!gi+SDRAM+vs+SO-DIMM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De minnen iEricF länkar till borde fungera. Men de är inte Mactestade. Och Apple och RAM är som sagt vilda västern. Om de där funkar återstår alltså att se.

Komplett.se har en bra guide: https://www.komplett.se/k/memselect.aspx?cmd=getModelPartList&strMfr=Apple&strProdLine=MacBook+Pro+Systems&strModel=MacBook+Pro+(15-inch%2C+Late+2011)

 

https://www.komplett.se/crucial-ddr3-16gb-1333mhz-sodimm-for-mac/772731

(samma minne samma pris som på prisjakt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig men nyfiken

Strålande, blir nog att beställa ett demoex för 1190 kr. Enligt komplett är det likadant men en förpackning som varit uppbruten vilket jag skiter i. Gött med 200 kr rabatt :)

 

Tack för hjälpen allihopa!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...