Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMovie - hur får man bästa kvalitet vid bränning på DVD?


JLJ

Rekommendera Poster

Tjena, jag har ett projekt i iMovie som jag nu tänkte bränna till DVD. Eftersom en DVD-skiva har plats för ca 4.7 GB har jag sett till att hålla mig där i krokarna för att få så bra kvalitet som möjligt. Så i iMovie delar jag först till fil och väljer då "stor" och den filen blir då 4.41 GB vilket låter lagom. Kollar filen i både VLC och QuickTime och jag är nöjd med hur det ser ut där.

Men sen när jag bränner den på en DVD-skiva med Toast blir kvaliteten mycket sämre, så jag undrar vilka inställningar som rekommenderas i ett sånt här läge och vad jag bör tänka på? Vad kan jag gjort fel?

 

Är rätt ny på att jobba med filmer, men har Macvana sedan lång tid tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte bry dig om filstorleken. Det enda som räknas är speltiden. Du kan ha upp till runt 75 minuter på en enkellagers DVD.

 

Video som kan redigeras har alltid en större filstorlek än slutprodukten som inte ska redigeras.

 

Du skriver inget om vilken version av iMovie du har.

Det brukar finnas ett menyval för att skicka till iDVD.

Du ska inte behöva gå omvägen via en fil-export. Det kostar tid, plats på hårddisken och kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar...då ska vi se.

 

1. Jag är medveten om att videon som fortfarande kan redigeras är större, men min slutprodukt som är "platt" och oredigerbar är ju 4.41 GB. Den har jag sparat genom att klicka "dela" och sen "fil" högst upp i iMoviefönstret. Den slutprodukten (en mp4 för övrigt) blir dock helt acceptabel kvalitetsmässigt enligt mig. 84 min lång.

 

2. iMovie-versionen jag har är 10.0.3.

 

3. Jag har tyvärr inte iDVD, men jag antar att det skulle vara en smidigare väg att gå enligt det du skriver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klantigt av mig, du skrev ju Toast, inte iDVD. Sorry.

 

En mp4 är ett modernare och "bättre" format än mpeg-2 (som är formatet på en DVD.)

84 minuter är litet väl långt för en enkellagers DVD. Kan du dela filmen i två delar, innehållsmässigt? Annars ska du nog testa en dubbellagers skiva.

 

Vad har du ställt in Toast på för kvalitet? (Men det är nog inte så mycket den kan göra med 84 minuter på en enkellagers skiva.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har valt "Best" under kvalitet, av naturliga skäl ;-)

Det skulle absolut gå att dela upp filmen, men jag ska börja med att skaffa en dubbellagerskiva till att börja med.

 

Nu vet jag lite mer hursomhelst och ska sikta på 75 min framöver när jag ska göra mina filmer. Tack för snabb och bra hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak att tänka på är att de flesta kameror idag filmar i HD. Din exporterade fil är nog också HD.

 

En DVD är per definition SD. Den har 720x576 rektangulära pixlar (som då passar dåligt till en datornskärms kvadratiska pixlar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare valt att exportera i iMovie med det som kallas Stor 540p, (960x540) men nu har jag börjat med att korta ner filmen till 75 min och testar i detta nu att exportera den som HD 720p, (1280x720).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under tiden som den exporterar tänkte jag på en sak;

Tjänar jag verkligen något på att exportera den som HD 720p? Den filen kommer ju sen väga 7,5-8 GB antar jag, vilket innebär att den ändå kommer komprimeras när jag bränner den. Eller är det så att kvalitén kommer vara bättre nu än om jag skulle exportera den som en 540p? Efter DVD-bränning kommer de ju ändå vara lika stora...eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En DVD är 576i (eller ibland 576p), så det är vad du borde exportera som.

 

Alternativt exporterar du som DV-PAL. Det är 12 GB per speltimme, men idealisk att bränna en DVD från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tyvärr inte i min version av i Movie, 10.0.3.

 

Här är mina alternativ:

wEgebI1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är projektet filmat i för format? Är det filmat i 720p, exportera då 720p. Är det filmat i 1080p, exportera då 1080p.

 

Då slipper du dubbla konverteringar, utan det blir bara en i Toast innan den bränner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det 1080p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så då exporterar jag till 1080p från början, trots att den då kommer väga 11GB, och sen bränner den och då sköter Toast konverteringen vid ett enda tillfälle? Låter rimligt, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så då exporterar jag till 1080p från början, trots att den då kommer väga 11GB, och sen bränner den och då sköter Toast konverteringen vid ett enda tillfälle? Låter rimligt, tack.

Precis så, ja. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bränt min 1080p på en DVD och allt blev bra mycket bättre än mina tidigare försök, så ett stort tack för din hjälp, Telly82!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...