Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail Appen kan ej användas till arkivering?


Minkowski

Rekommendera Poster

Eftersom Mail inte sparas i min TM (Time Machine) har jag kommit på att arkivera samtliga mail till ett eget mappsystem i Finder
Det går snabbt att dra ut mailen till skrivbordet och därifrån till olika mappar.

On My Mac behövs inte alls egentligen. Den är bara förvirrande tycker jag.
Numera använder jag Mail appen endast för att ta emot och skicka mail men arkiveringen sker i ett eget mappsystem. Så att det finns normalt inga mail någonstans i Mail Appen.
Den är ju helt opålitlig- anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ctrl- eller högerklickar på en brevlåda kan man välja att exportera den. Det är ett sätt att arkivera. Man kan sedan importera den igen. Se skärmdumpar.

 

post-28798-0-39311500-1405199106.png

 

post-28798-0-25023500-1405199108.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt mystiskt att din mail inte sparas utav TM. Är du verkligen säker på det? Om så är fallet tror jag att ditt system är korrupt/skadat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har något fel i ditt system. Normalt sparar TimeMachine alla mail. Mail-appen har alltid fungerat felfritt för mig. Kanske du skulle prova att ominstallera Mac OS X och din mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#2: jag ser ingen vits med att exportera och importera brevlådor

Jag skrev att det enklaste är att bara dra ut breven (vilket är enkelt i Mail appen, en stor fördel)

Då har du breven i klartext och kan genast svara också. Kan inte bli bättre
On My Mac är därmed onödig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On My Mac är därmed onödig.

Vad är On My Mac och hur kommer det in i sammanhanget?

 

För övrigt håller jag med Raphael: Du verkar drabbas av verkligt skumma saker med din Mac, så en ominstallation verkar vara på sin plats.

Brukar du installera en massa tillägg och program? Något av dessa kan ställa till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här ser du On My Mac. Eller hur ??

https://www.dropbox.com/s/0544ximc6e14qwr/MailApp%20left%20panel.png

Jag tillåts inte klistra in png bild här

 

Här rekommenderas att
"The inbox should be used for incoming items only. Once you’ve read it, it’s time for it to go somewhere else"
Men jag använder inte Mail appen för det. Jag drar ut mailen till Skrivbordet och sen till mappar

Ett misstag folk gör är att de har tonvis med mail i Inbox
Men den ska inte ha några mail alls !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här ser du On My Mac. Eller hur ??

https://www.dropbox.com/s/0544ximc6e14qwr/MailApp%20left%20panel.png

Jag tillåts inte klistra in png bild här

 

Här rekommenderas att

"The inbox should be used for incoming items only. Once you’ve read it, it’s time for it to go somewhere else"

Men jag använder inte Mail appen för det. Jag drar ut mailen till Skrivbordet och sen till mappar

Ett misstag folk gör är att de har tonvis med mail i Inbox

Men den ska inte ha några mail alls !

Om du skrivit på svenska (På min Mac) hade det varit lättare att förstå. Av sammanhanget verkade det vara något tillägg eller program du installerat som inte längre behövdes.

 

Jag håller inte med om att inboxen ska vara tom. Det är inget självändamål för min del.

 

Om du använder "fullständig redigerare" när du postar så kan du bifoga bilder som visas i dina inlägg. Knappen nere till höger, bredvid "Skicka".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här ser du On My Mac. Eller hur ??

https://www.dropbox.com/s/0544ximc6e14qwr/MailApp%20left%20panel.png

Jag tillåts inte klistra in png bild här

 

Här rekommenderas att

"The inbox should be used for incoming items only. Once you’ve read it, it’s time for it to go somewhere else"

Men jag använder inte Mail appen för det. Jag drar ut mailen till Skrivbordet och sen till mappar

Ett misstag folk gör är att de har tonvis med mail i Inbox

Men den ska inte ha några mail alls !

 

Själv så sorterar jag upp mina mail med hjälp av regler, de hamnar direkt i rätt mapp utan att jag manuellt behöver hantera den processen. På det viset så får jag två säkerhetskopior, dels på e-postservern eftersom samma mappar som jag skapar i mail, skapas på servern, samt på min TM-backup där jag kan återskapa varje enskilt mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här rekommenderas att

"The inbox should be used for incoming items only. Once you’ve read it, it’s time for it to go somewhere else"

Men jag använder inte Mail appen för det. Jag drar ut mailen till Skrivbordet och sen till mappar

 

Nej, det "rekommenderas" faktiskt inte att ha en tom inbox. Det står bara tips om HUR man gör OM man gillar att ha en tom inbox. Det står inte ett ord om VARFÖR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det "rekommenderas" faktiskt inte att ha en tom inbox. Det står bara tips om HUR man gör OM man gillar att ha en tom inbox. Det står inte ett ord om VARFÖR.

Jo, det rekommenderas visst, precis som citatet anger. Men man behöver inte hålla med.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det rekommenderas visst, precis som citatet anger. Men man behöver inte hålla med.

Citatet är litet ryckt ur sitt sammanhang. I början av artikeln står det "I’ve long been a fan of the “Inbox Zero” philosophy."

Sedan står det HUR man uppnår detta. Och då står det så klart att "The inbox should be used for incoming items only", för annars uppnår man per definition inte en tom inbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt för en Zero inbox - outbox Philosophy
Alla mail ska organiseras i egna mappar på min egen dator.
Mail Appen tillåter detta på ett smidigt sätt.
Då behövs ingen On My Mac heller (som ju är till för arkivering)
Fördelen med att ha mailen på min HD är bl a säkerhet (ingen risk att någon
spränger mina koder till email eller att servern inte fungerar osv)
samt mycket lätt att söka. Jag kastar också
alla duplikat som uppstår på grund av citeringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att jag nollat alla Mail boxar, inklusive All Mail, kommer flera mail tillbaka

Jag nollar dem igen. De kommer tillbaka ändå

Det är sånt här som gör att jag inte gärna använder Mail appen annat än att ta emot och sända.
Men så fort jag gjort det ska boxarna nollas (tömmas)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...