Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mina bilder har fel datum


Minkowski

Rekommendera Poster

Jag har mina bilder i mappen Pictures
Till min stora och obehagliga förvåning har alla datum (date created) blivit 2014

Men bilderna togs under en 15 års period

Nu har jag ingen ordning på bilderna längre, som utan rätt datum kan inte fungera som bilder dagbok

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta tillbaka bilderna från din färska backup. Du verkar ha något allvarligt fel i ditt system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte heller. Datum var där också förstörd

Men det finns fler problem med rätt datum

Ex ex är när jag sorter alla pdf filer (eller docx filer etc) i kronologisk ordning

Då använder jag All Files i Finder. Jag skriver pdf i sökrutan och får en lista på pdf i kronologisk ordning

Men det stämmer inte ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste du ha gjort något, eller något skumt program som du tankat ner. Det blir bara inte så utan anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste du ha gjort något, eller något skumt program som du tankat ner. Det blir bara inte så utan anledning.

 

Frågan är hur det ska fungera egentligen för exporterar jag en bild från iPhoto är skapelse datumet samma som när jag exporterade det.

Logiskt sett skulle skapelse datumet vara när bilden är tagen men det är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bli lite olika beroende på hur man kopierat sina bilder/filer. Och man gör en dublett i Finder så behåller den datum, men köpierar man filer - och då oftast mellan/över olika diskar/datorer, så i princip skapas ju en ny fil på datorn och den får då nya tidsangivelser.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Frågan är hur det ska fungera egentligen för exporterar jag en bild från iPhoto är skapelse datumet samma som när jag exporterade det.

Logiskt sett skulle skapelse datumet vara när bilden är tagen men det är det inte.

Det beror litet på hur du exporterar. Om du exporterar "Aktuell" så får filen importdatumet (från kameran), vilket ju oftast är dagen bilden är tagen.

post-11001-0-54507700-1405447845_thumb.png

 

Om du exporterar i ett omvandlat format så får nog bilden exportdatumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bilden skulle få exportdatum ser jag ingen vits med

En bild ska alltid ha det datum den är tagen. Självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild ska alltid ha det datum den är tagen. Självklart.

Det beror på. Om du exporterar så skapar du faktiskt en ny fil och då ska den ju få ett nytt datum

 

Jämför med ett brev i Pages eller Word. När du exporterar det som PDF så får PDF-filen exportdatumet, inte när brevet var skrivet ursprungligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror litet på hur du exporterar. Om du exporterar "Aktuell" så får filen importdatumet (från kameran), vilket ju oftast är dagen bilden är tagen.

attachicon.gifSkärmavbild 2014-07-15 kl. 20.09.17.png

 

Om du exporterar i ett omvandlat format så får nog bilden exportdatumet.

 

Importdatumet är inte skapelsedatumet men visst exporterar jag "Aktuell" så får jag importdatumet.

Men hur gör man för att få skapelsedatumet,när bilden är tagen,när man exporterar från iPhoto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså ?det är alltså viktigare med tidpunkten när ett brev exporterats än när den egentligen skrivits,

så till den grad att original datum kan ersättas och därmed försvinna??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså ?det är alltså viktigare med tidpunkten när ett brev exporterats än när den egentligen skrivits,

så till den grad att original datum kan ersättas och därmed försvinna??

 

Det är inget datum som försvinner utan det är fel datum som visas.

Om jag exporterar en bild som har skapelse datum 4juli så visar Finder 6juli som är det datum bilden importerades till iPhoto.

Importerar jag bilden tillbaka till iPhoto visas 4juli återigen så det är Finder som visar fel datum som skapelse datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Importdatumet är inte skapelsedatumet men visst exporterar jag "Aktuell" så får jag importdatumet.

Men hur gör man för att få skapelsedatumet,när bilden är tagen,när man exporterar från iPhoto?

Man kan SE skapelsedatumet i exempelvis Förhandsvisning, där man kan visa EXIF-data.

Det är detta datum som "alla" bildprogram använder.

Finder är inget bildprogram, det är en filhanterare.

 

Jasså ?det är alltså viktigare med tidpunkten när ett brev exporterats än när den egentligen skrivits,

så till den grad att original datum kan ersättas och därmed försvinna??

Var skrev jag att det var viktigare? Lägg inga ord i min mun som jag inte skrivit!!!!!

 

Jag beskrev hur det fungerar, inte att det (alltid) borde vara så. Det finns skäl som talar för båda datumen, alltså antingen när brev skrevs/bilden togs eller när filen (exporten) faktiskt skapades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan SE skapelsedatumet i exempelvis Förhandsvisning, där man kan visa EXIF-data.

Det är detta datum som "alla" bildprogram använder.

Finder är inget bildprogram, det är en filhanterare.

 

 

Är det någon som har påstått att det är ett bildprogram?

Det är mycket riktigt en filhanterare men då ska det klara av att visa det korrekta skapelsedatumet på en FIL.

För vad annars är denna funktion till för? Att luras?

 

Screenshot%202014-07-15%2021.31.54.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det någon som har påstått att det är ett bildprogram?

Det är mycket riktigt en filhanterare men då ska det klara av att visa det korrekta skapelsedatumet på en FIL.

För vad annars är denna funktion till för? Att luras?

 

Screenshot%202014-07-15%2021.31.54.png

Det är programmet som skapar filen som (enkelt uttryckt) talar om för Finder vad som är skapelsedatumet. Och det är detta som Finder visar. Något annat känner inte Finder till.

 

Så det är Bildinsamling, iPhoto, Aperture eller annat program som sätter datumet på filen, som sedan Finder visar.

 

EDIT: Det är rätt att ingen påstått att Finder är ett bildprogram, men det verkar ibland användas som ett sådant av vissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begriper inte hur du kan få så mycket fel!

 

en fråga: kör du engelsk version på Mac OS?

undrar bara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är programmet som skapar filen som (enkelt uttryckt) talar om för Finder vad som är skapelsedatumet. Och det är detta som Finder visar. Något annat känner inte Finder till.

 

Så det är Bildinsamling, iPhoto, Aperture eller annat program som sätter datumet på filen, som sedan Finder visar.

 

Du verkar inte begripa!!!

 

iPhoto visar alla datumen korrekt

Screenshot%202014-07-15%2021.40.46.png

 

Finder visar INTE det datum filen är exporterad från iPhoto eller när den är skapad utan när den är ändrad dvs i detta fall importerad.

Det finns tre datum som Finder kan visa och väljer jag att den ska visa skapelsedatumet dvs när den är tagen ska den visa 4juli och inte 6juli som den gör nu.

 

Så det är inte iPhoto som skapar något datum utan datumen finns redan i exif datan och det är Finder som visar fel datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, iPhoto (och andra bildprogram) visar EXIF-datum. Finder visar fildatum. Det är två helt skilda saker.

Det är därför man inte ska använda Finder för att sortera bilder per datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, iPhoto (och andra bildprogram) visar EXIF-datum. Finder visar fildatum. Det är två helt skilda saker.

Det är därför man inte ska använda Finder för att sortera bilder per datum.

 

Nu sorterar jag inte bilder i Finder utan ville ha detta klargjort.

Men då är med andra ord kolumnen skapelsedatum missvisande för jag har andra bilder som det datumet inte alls stämmer när filen skapades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS

Du skriver att du har dina bilder i mappen Pictures (Bilder)

Ligger de i nåt speciellt system där, eller ligger de bara där och du sorterar dem via Finder?

 

För egen del har jag alla mina bilder i mappar ( År/månad) som jag låter Bildinsamling lägga dem i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men då är med andra ord kolumnen skapelsedatum missvisande för jag har andra bilder som det datumet inte alls stämmer när filen skapades.

Som jag skrev innan: Det är programmet som skapade filen på hårddisken som bestämmer vilket datum som skrivs dit som skapelsedatum.

Vet du vad som skiljer dessa "andra bilder" från "vanliga bilder"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev innan: Det är programmet som skapade filen på hårddisken som bestämmer vilket datum som skrivs dit som skapelsedatum.

Vet du vad som skiljer dessa "andra bilder" från "vanliga bilder"?

 

Vilket program?

Förstår inte din fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vilket program?

Förstår inte din fråga.

Det program som skrev dit filen. Var det Bildinsamling, iPhoto, Photoshop eller något annat?

Vad skiljer de filer som följer ett visst "mönster" för datumsättning, jämfört med de som följer ett annat mönster för datumsättning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ändra filens datum så det stämmer med EXIF-datum:

https://itunes.apple.com/app/shootshifter/id521567274

 

eller gratisvarianten exiftool

http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

 

EDIT: En till att testa:

http://www.publicspace.net/FileMultiTool/index.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det program som skrev dit filen. Var det Bildinsamling, iPhoto, Photoshop eller något annat?

Vad skiljer de filer som följer ett visst "mönster" för datumsättning, jämfört med de som följer ett annat mönster för datumsättning?

 

Det är det jag säger att det datum som vissa bilder fick när det importerades stämmer inte överens med det datum som Finder anser att det skapades.

Jag vet inte vad det är som skiljer dessa filer mellan varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...