Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blixten åt upp min Tc


DanneLindblom

Rekommendera Poster

DanneLindblom

Verkar inte bättre än att blixten har förstörd min Tc. Är det ngn som vet om det ens är lönt att lämna in den på rep?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur mycket som är sönder. Vid en lindrigare skada så är det bara strömförsörjningen som är kass och då kan det vara lönt. Men om hela innanmätet är skadat så, nej.

 

Hur gammal är den? Det kanske var dags för ett byte i alla fall?

 

Det kan i detta sammanhanget vara värt att nämna litet om överspänningsskydd. De finns i tre klasser.

"Grovskydd" kallas ventilavledarna som elkraftbolaget har ute på elstolpen. "Mellanskydd" kallas ett kraftigt skydd som kopplas in i elcentralen i huset. "Finskydd" är det som stoppas i eluttagen. Ett finskydd hjälper i princip inte om mellanskydd saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanneLindblom

Tack. Lämnar in den och hoppas på det bästa då. Den var inte så jättegammal. Köpte den precis innan den nya "tornmodellen" kom.

 

Ja någon form av skydd får man nog kolla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Spinner vidare på samma tråd då min bror bett mig söka runt efter lite information då det inte verkar bättre än att åskan/blixten tagit hans Time Capsule med. Om jag förstått det hela rätt så var han ute på en skogsbrand (han är brandman) när åskan gick och när han kom hem från denna så var "Time Capsulen svart" (hans exakta ord).

Han har inte fått igång den och det jag undrar nu är:
1. Är den död för all framtid?

2. Kan man rädda det som som fanns lagrat?

 

Min bror bor i norra dalarna och har väl säkert en 20 mil till närmsta återförsäljare så alla tips på saker vi kan göra själva vore jättebra. Jag vet inte var han köpt den men är ganska säker på att det är max ett år sedan inköpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde kunna öppna den och ta ut hårddisken. Sätt den i ett billigt USB-kabinett och anslut till en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...