Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grå skärm vid start -Hjälp tas starkt emot!


AlexandraMac

Rekommendera Poster

AlexandraMac

Min Macbook pro visar en grå startbild som laddas vid start. Har testat V-shift-commando, reparera skivverktyg och ominstallera via cd vilket inte finns utrymme för. Datorn blev på detta vis efter att jag överförde för stora bilder.

 

Vad kan jag göra? Snälla hjälp mig om ni har råd att dela med er utav! Mvh Alexandra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första: Har du backup? Har du dokument på hårddisken som du behöver rädda? Vad har du för version av Mac OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlexandraMac

Är inte hundra på att jag har backup, grejade ihop något för länge sedan men dock inte säker på att det gick rätt till. Ja jag önskar jag kan rädda några dokument men en del bilder framför allt.

Har version 10.6.8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till en annan Mac och en disk att lägga dina filer på?

Då kan du kopiera över dem så här:

http://support.apple.com/kb/PH10725?viewlocale=sv_SE&locale=en_US

 

Passa på att köra Apples skivverktyg och reparera disken och rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Macbook pro visar en grå startbild som laddas vid start. Har testat V-shift-commando, reparera skivverktyg och ominstallera via cd vilket inte finns utrymme för. Datorn blev på detta vis efter att jag överförde för stora bilder.

 

Vad kan jag göra? Snälla hjälp mig om ni har råd att dela med er utav! Mvh Alexandra

Ganska säkert har du överfyllt hårddisken så att datorn låst sig. Det betyder bara att Macen inte kan starta, men materialet på hårddisken finns där. Ett enkelt trick är att starta datorn med "T" nedtryckt, koppla den med en FireWire-sladd till en annan Mac och vips blir din Mac en vanlig hårddisk på den andra datorn som du kommer åt. Den dyker upp som en FW-hårddisk om allt är som det ska mekaniskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Mac behöver minst 10 GB ledigt på hårddisken för att överhuvudtaget kunna fungera. Farozonen för låsning och kallops ligger mellan 10-20 GB. Så du bör ha minst 20 GB ledigt, men i praktiken bör du ha mycket mer så du kan tanka in bilder mm utan att oroa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlexandraMac

Nej jag har ingen annan mac men då får jag alltså hoppas att det kan fixa sig om jag försöker sammankopplad två Mac!?

 

Kan tillägga att när jag vill ominstallera programmet med skiva och det inte kan ändras, står det: minst 302.08 gb ledigt, 319.73 gb totalt

totalt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du ingen som har en Mac???

 

Var bor du? Det finns nog någon forummedlem i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Känns inte som om disken är full.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlexandraMac

Kan ett stort antal bilder som laddas upp samtidigt göra så att det blir ett sådant fel? Det låste dig några gånger när jag tittade igenom dessa,och sedan lades av helt efter att batteriet blev urladdat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...