Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Popup Cm extensions


Jenniegn

Rekommendera Poster

Jag har en Macbook och Noll kunskap. Dålig kombination kan tyckas, men så är nu fallet och därför söker jag hjälp från en förhoppningsvis kunnigare! Varje gång jag går in på en ny internetsida poppar det upp en jävla massa små reklamrutor både tillhäger och vänster. Det är typ "shoppingreklam" och det står "Ad by CM" i hörnet på alla dessa små rutor och jag har hittat att det kanske heter "CM extensions". Jag har också förstått att på en PC hade jag fått bort det genom "lägg till/ta bort program", men den funktionen finns ju inte på min Mac. Hur sjutton får jag då bort eländet från min dator? HJälp!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså...det verkar som att det fungerade! Det vore ju helt fantastiskt. Att det kan vara så enkelt när det är så svårt i mitt huvud. :) TACK!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklaring på vad det är för skräp:

 

CM Movies är ett adware-program som ofta levereras med annan fri programvara som du hämtar ut på Internet
CM filmer marknadsförs som ett program som visar kuponger för webbplatser som du besöker och konkurrenskraftiga priser när du tittar på produktsidorna på webbplatser som Amazon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har samma problem, så fort jag klickar på en länk eller försöker fylla i ett formulär i Safari, t.ex. nu när jag ville redigera denna text, så öppnas antingen en sida som varnar för att Safari behöver uppdateras eller så loggas jag vidare till nedladdning av olika videoformat.

Varken Clean my Mac, MacKeeper eller Bitdefender hittar något adware-program, men det måste ju finnas där. Hur får jag bort skiten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem, så fort jag klickar på en länk eller försöker fylla i ett formulär i Safari, t.ex. nu när jag ville redigera denna text, så öppnas antingen en sida som varnar för att Safari behöver uppdateras eller så loggas jag vidare till nedladdning av olika videoformat.

Varken Clean my Mac, MacKeeper eller Bitdefender hittar något adware-program, men det måste ju finnas där. Hur får jag bort skiten?

Mackeeper kan du avinstallera på direkten, det är ett skadeprogram som marknadsförs som ett "legitimt" antivirusprogram/caches-cleaningprogram!

 

Testa att ladda ned sophos eller clamxav och sök igenom hårddisken med dessa program!

 

Sen så kan du också kolla ifall du har råkat installera något tillägg i safari:

 

1. Starta safari

2. Kolla fliken inställningar i safaris huvudmenyn

3. Kolla under fliken tillägg; finns något konstigt tillägg där som inte borde vara där?

 

 

Sen så kan det vara nyttigt att göra rent sparad applikationsdata (caches):

 

1. Gå in i Finder och tryck: CMD + shift + G

2. Skriv in: ~/Library/Caches/

3. Markera alla mappar och filer och flytta dessa till papperskorgen

4. Ctrl-klicka när du ska tömma papperskorgen och välj "säker papperskorgstömning"

5. Starta om datorn!

 

Hoppas det löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...