Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Extreme ansluter inte med mitt internet


LordStark

Rekommendera Poster

Hej!
Med risk för att denna fråga redan behandlas i annat forum...

 

Jag har bredband via fiber och det funkar alldeles utmärkt med kabel från vägg till dator. Vi köpte då en Airport Extreme för att skapa trådlöst och för att fler ska kunna koppla upp sig.

Skapade ett trådlöst nätverk - check - det SER ut som att det funkar. Alltså du kan koppla upp dina devices med lösenord och det ser ut som att du har full wifi-täckning. Men, det funkar ändå inte.

Router snackar alltså inte med internetet i väggen.

 

Har startat om både router och modemet i väggen utan någon skillnad.

 

Vad ska jag göra? Oerhört tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat utan "modem"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis , bort med modemet och dra sladden direkt till din Airport Extreme.

Så har jag det kopplat och det fungerar utmärkt. har även digital TV via min AE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga på AE och kolla på WANet. Du ska där få en ipadress från din leverantör. Får du det ? Det är kan isf vara trassel med namnuppslagning (DNS). Vad säger deras kundtjänst ? Och framför allt..Hur säger dessa att du ska definiera din WANkoppling ? Med DHCP ? Eller userid/pw ? Se till att definitionerna på WAN överensstämmer med leverantörens definitioner eller med din fungerande datordefinition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har startat om både router och modemet i väggen utan någon skillnad."

Jag tror att problemet ligger här. Om det är fiber så behövs inget modem. Kan det vara så att du inte har ett modem i väggen, utan det är en router? Då förstår jag att det krockar, för om du har två routers på samma lina så behöver de konfigureras för att kopplas ihop. En Airport Extreme kan ställas i två lägen - ett där den agerar som en ensam router, och ett annat läge där den fungerar som förlängare av ett existerande nätverk.

Enklast här är att dra ur den andra routern och koppla in Airport Extreme direkt till internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis , bort med modemet och dra sladden direkt till din Airport Extreme.

Så har jag det kopplat och det fungerar utmärkt. har även digital TV via min AE.

Är inte riktigt med på vad ni menar med "utan modem" - sladden går alltså via extremen direkt till fiberdosan i väggen. Ska den inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har startat om både router och modemet i väggen utan någon skillnad."

 

Jag tror att problemet ligger här. Om det är fiber så behövs inget modem. Kan det vara så att du inte har ett modem i väggen, utan det är en router? Då förstår jag att det krockar, för om du har två routers på samma lina så behöver de konfigureras för att kopplas ihop. En Airport Extreme kan ställas i två lägen - ett där den agerar som en ensam router, och ett annat läge där den fungerar som förlängare av ett existerande nätverk.

 

Enklast här är att dra ur den andra routern och koppla in Airport Extreme direkt till internet.

Så kan det nog vara då. Det låter vettigt.

Jag trodde fiberdosan i väggen var detsamma som modem, men det är en egen router då kanske. Jag har alltså kopplat nätverkssladden från Airport extreme in i ett av LAN-uttagen i det som sitter i väggen.

När du skriver "koppla in Airport direkt till internet" - hur menar du då? Det finns liksom bara den dosan på väggen och de hål jag kan hitta att sätta in en sladd i är alla märkta med LAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga på AE och kolla på WANet. Du ska där få en ipadress från din leverantör. Får du det ? Det är kan isf vara trassel med namnuppslagning (DNS). Vad säger deras kundtjänst ? Och framför allt..Hur säger dessa att du ska definiera din WANkoppling ? Med DHCP ? Eller userid/pw ? Se till att definitionerna på WAN överensstämmer med leverantörens definitioner eller med din fungerande datordefinition.

Deras kundtjänst säger tyvärr bara "vi har inte support för wifi" och sen är det inte mer med det, strålande tjänster man betalar för :-)

 

När du skriver "logga på AE" menar du då att jag ska kolla på AEs inställningar i datorn, det är där jag ska kika efter trassel med namnuppslagning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan det nog vara då. Det låter vettigt.

Jag trodde fiberdosan i väggen var detsamma som modem, men det är en egen router då kanske. Jag har alltså kopplat nätverkssladden från Airport extreme in i ett av LAN-uttagen i det som sitter i väggen.

När du skriver "koppla in Airport direkt till internet" - hur menar du då? Det finns liksom bara den dosan på väggen och de hål jag kan hitta att sätta in en sladd i är alla märkta med LAN.

Ok, viktigt att du väljer port nr 1 då de andra brukar vara är för telefoni och TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad routern (alltså AE) ska ha för routeradress?

 

och för att förtydliga.

nätverkskabeln går alltså nu från AE direkt in i LAN-uttag på dosan i väggen. Det finns endast LAN-uttag och kabeln sitter i LAN1.

När jag sätter kabeln i "sol"-uttaget så lyser inte LANlampan på dosan i väggen. Om jag istället sätter kabeln i "ethernet"-uttaget på AE så lyser LANlampan. Dock funkar inte wifi oavsett så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska använda "solen" som är ett WAN-uttag. Lyser inga lampor då är din AE trasig eller omkonfigurerad. Prova med en fabriksåterställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska använda "solen" som är ett WAN-uttag. Lyser inga lampor då är din AE trasig eller omkonfigurerad. Prova med en fabriksåterställning.

tack, har testat det också. Får prova en ny router antar jag. Tack ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, viktigt att du väljer port nr 1 då de andra brukar vara är för telefoni och TV.

yep, sitter i 1:an. Tror ev att routern är trasig, verkar vara enda vettiga förklaringen tror jag tyvärr. Stort tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen AE så jag kör i blindo. Din WANkoppling ska inte koppas till ett vanligt lanuttag, Polken säger att det är solen så det är nog riktigt, den är annars märkt wan eller internet. För att logga på AE behövs ingen ipadress, den kommer du åt genom att starta airportverktyg i verktygsmappen. Vill du absolut ha dess ipadress ser du den genom systeminställningar-nätverk-wifi (i mitt fall ethernet och routern har som synes 192.168.0.254 som ipadress):

post-48757-0-84199000-1405193380_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...